Konflikt i Göteborgs hamn.

Transportare i kläm i konflikt

Fortsatt konflikt. I Göteborgs hamn fortsätter konflikten mellan Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet, och APM Terminals. Från arbetsgivarsidan kommer nya rop på lagändring. Företag som tecknat kollektivavtal, och därmed ”köpt” fredsplikt, ska inte kunna utsättas för strejker. – Jag är inte förvånad. Arbetsgivarna har länge velat luckra upp arbetsrätten och införa strikt fredsplikt. Nu ser de chansen, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

Kvarts miljon har otrygga jobb

Otrygga anställningar. LO beskriver i dag att det är vanligast bland unga och kvinnor med arbetarjobb att tvingas gå på sms-inhopp, vikariat och andra tidsbegränsade jobb. I Transport har 12 procent av medlemmarna ett jobb som inte är fast. – Det är svårt att se vad en arbetsgivare vinner på att människor inte kan känna trygghet på jobbet, säger Emil Burman, utredare på Transport.

Förundersökning om dödsolycka nedlagd

Nya rutiner. Ragn-Sells brast i sitt arbetsmiljöarbete. Bolaget borde ha kontrollerat att miljöarbetarna inte åker bakpå sopbilarna, anser åklagaren. Ändå lägger hon ner förundersökningen, två år efter att en renhållningsarbetare dog under bilen. Arbetsgivaren hade exempelvis kunnat skapa rutiner för att kontrollera hur medarbetarna utför sitt arbete, föreslår åklagare Bodil Bassmann. Men även om Ragn-Sells hade gjort det går det inte säkert att bevisa att dödsolyckan hade kunna undvikas, bedömer hon.

Regeringen slänger förslag om kilometerskatt

Förslag sågas. Två dagar innan utredningen om kilometerskatt skulle presenteras dömer finansminister Magdalena Andersson ut resultatet. Förslaget är helt enkelt för dåligt, tycker regeringen. – Konstigt att hon skyller på utredaren när det är regeringen själv som står för direktiven, kommenterar Transports Antti Vainio.

Loomis

Förbud mot ensamjobb med värdetransporter

Ensamjobb. Värdetransportörer måste jobba två och två. Arbetsmiljöverket ger facket rätt i sitt krav om att Loomis ska införa dubbelbemanning för alla som jobbar med bankomater och serviceboxar. Om enkelbemanningen fortsätter nästa år kostar det företaget sex miljoner kronor i vite. – Ett bra och genomtänkt beslut av Arbetsmiljöverket, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Transcargo Sweden AB.

Kännbara straff för de åtalade i Trans Cargo

Åkarparet som drivit Trans Cargo i Göteborg fälldes i dag för grova ekobrott. Maken döms till 2,5 års fängelse. Hustrun skulle egentligen ha fått åtta månader på kåken, men tingsrätten väljer i stället skyddstillsyn och samhällstjänst med hänsyn till parets sju barn. En funktionshindrad man som utnyttjats som målvakt får en månads fängelse.

Lars Lindgren vill göra kollektivavtal till lag

”Facken har tappat kontrollen över lönebildningen.” Transports ordförande Lars Lindgren anser att det behövs en lag som allmängiltigförklarar avtalen i branscher där läget är kritiskt. Han konstaterar i en debattartikel i Dagens Nyheter att tusentals företag i Sverige saknar kollektivavtal eller låter bli att tillämpa dem. Anställda tvingas i vissa branscher att välja mellan arbetslöshet och löner långt under avtalens nivå.

De viktigaste kraven i avtalsrörelsen.

Krav på gång i avtalsrörelsen

Viktigaste frågorna. Kraven till arbetsgivarna har lämnats när det gäller stora transportavtalet. För övriga yrkesgrupper diskuterar delegationer med medlemmar fortfarande vad som är viktigast i årets avtalsrörelse. När det gäller lönerna inväntar Transport och andra LO-fack uppgörelsen inom industrin. Avtalsdelegationen för bensin har samlats för att diskutera kraven som ska ställas på arbetsgivarna.

YKB-kurser anpassas till deltagarna

Förändrade regler. Kraven för att få behålla sitt yrkeskompetensbevis ändras i maj. En del av innehållet i fortbildningskurserna ska inte längre vara obligatoriskt. Samtidigt ställs högre krav på lärarna. – Vi har ju fått mycket kritik från förarna som har gått YKB-utbildningarna, säger Ted Montaigne på Transportstyrelsen. Nu ska fortbildningen vara mer flexibel utifrån vad deltagarna på just den kursen behöver.

HF drar tillbaka strejkvarsel

Ingen strejk. Strejkvarslen har dragits tillbaka i Göteborgs containerhamn och andra hamnar. Hamnarbetarförbundet ställer in punktstrejkerna inför ett möte mellan arbetsgivarna och fackets internationella organisation. Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet har under snart ett år genomfört strejker och blockader i den del av Göteborgs hamn som drivs av APM Terminals. Ännu en punktstrejk var varslad till i morgon, tisdag. Sympatiåtgärder i andra hamnar stod också på programmet.

Slovakiska Bring vill inte teckna avtal

Dialog. Under en dag i Slovakien diskuterade fyra utsända från Transport kollektivavtal och villkor med åkeriet Bring trucking. – Vi har olika syn på vilka avtal företaget borde ha, säger Magnus Falk, Transports internationella sekreterare. Men vi fortsätter dialogen. 

Anna Johansson och Niklas Reinholdt.

Ännu ett klartecken för tyngre lastbilar

Ny gräns. I dag fattade regeringen sitt beslut: 74 ton tunga lastbilar kommer att tillåtas. Exakt på vilka vägar blir det Trafikverket som får peka ut. Samma myndighet som vid sitt första förslag fick kritik för att 74-tonsvägarna var för få. – Det här är positivt för miljön, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Efter AD-vinsten: Transport och Shorelink förhandlar

"Nytt avtal behövs" Närmare en miljon kostade det hamnbolaget Shorelink att skriva lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Nästa vecka startar förhandlingarna med Transport – för att komma fram till vad som ska gälla i fyra Norrlandshamnar efter domen i Arbetsdomstolen. – Ja, nu måste vi ha ett nytt lokalt kollektivavtal, konstaterar Susanne Jangdal, vd i Shorelink.

Nya regler kring förarkort kan göra praktiken sämre

Utbildning. Ska gymnasieelever på landets transportutbildningar inte längre kunna köra tunga lastbilar under sin praktik? Det kan bli verklighet om Transportstyrelsens förslag till förändringar av reglerna kring färdskrivarkort genomförs.

Kommuner tar sociala hänsyn vid upphandling av taxi

Krav på arbetsvillkor. Flera kommuner väljer att använda Upphandlingsmyndighetens guide för kräva kollektivavtalsliknande villkor när de upphandlar färdtjänst och skolskjutsar. – Det ska inte löna sig att dumpa löner eller andra sociala villkor för förarna, säger Emmelie Rova, upphandlingsstrateg i Östhammars kommun.