Fack går samman med krav på Iran

Kräver frisläppningar. Fyra fackliga tungviktare har enats kring fyra krav som riktas mot högsta ledningen i Iran. Alla fackliga fångar måste släppas fria och åtalen mot fackligt aktiva måste läggas ner, skriver ledarna i LO, Transport, Kommunal och IF Metall.

– Det är första gången vi har alla de tunga undertecknarna, säger Saied Tagavi och pekar på namnteckningarna.

Själv är han projektledare i den fackliga plattform som engagerar sig och sprider kunskap om situationen i Iran. Till vardags kör han taxi i Stockholm och är därtill engagerad på flera nivåer i Transport.

Uttalandet, som skickas till bland flera andra den religiösa och politiska ledaren Ayatollah Khamenei och Irans president Hassan Rouhani, blev klart i dag den 14 mars – då den persiska eldfesten firas. Avsändare är fyra ordföranden: LO:s Karl-Petter Thorwaldsson, Lars Lindgren, Transport, Tobias Baudin, Kommunal, och Anders Ferbe, IF Metall.

De fyra kraven är att …

… alla fackliga fångar ovillkorligen ska släppas.

… att samtliga åtal mot fackligt aktiva ska läggas ner.

… att Iran ska respektera och tillämpa (FN:s arbetlivsorganisation) ILO:s kärnkonventioner.

… att den brutala behandlingen av oliktänkande ska stoppas.

– Att skicka uttalandet till ledarna i Iran är en stark signal, säger Saied Tagavi. Vad som kommer att hända i landet är mycket svårt att säga, men vad jag hör är att folk vågar göra sina röster hörda mer än tidigare.

Han konstaterar också att den fackliga plattformens arbete har börjat ger resultat i Sverige.

– Nu tror jag att fler fackliga organisationer kommer med.

Bakgrunden till dagens uttalande är bland annat att Reza Shahabi, som sitter i bussförarfackets styrelse, hotas av fängelse igen. Han fängslades 2010 och är villkorligt frigiven för tillfället.

Ett annat exempel på Irans behandling av fackligt aktiva är att ordföranden i Irans lärarförbund, Esmail Abdi, för ett år sedan dömdes till sex års fängelse. Flera andra aktiva i lärarfacket lever också med fängelsedomar.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

Transportarbetarens logga

Taxivarsel – så tycker de som kör

Taxi. Äntligen! Det är helt rätt att ta till stridsåtgårder. Och det var på tiden! Samstämmigheten är stor när Transportarbetaren ringer runt för att höra reaktioner hos taxifolk, efter förbundets beslut att varsla om konflikt för taxiförarna.

Noujin Tabei lämnar ut ännu en låda med hemtest till köande taxiförare. Munskydd krävs sedan några veckor tillbaka. En låda innebär en körslinga på cirka fyra, fem adress­er, sen kan chaufförerna hämta fler. Konkurrensen om körningarna är hård. ”I början var det lite rörigt, men nu har vi fått till bra rutiner”, säger utdelaren Tabei.

Skyddade eller smitthärdar?

Corona. En taxichaufför kliver rätt in i hallen för att hämta covidtest hos en person. En annan tar emot prov, utan handskar. Så blir förarna rullande smitthärdar, varnar en förare. Andra berömmer både utbildning och coronaskydd.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Las & rätt
Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.