Blyertsgubbar på ett rutat papper, en suddas ut med baksidan av en blyertspenna
Close
Efter fem år som inhyrd fick ”Josef” en tillsvidareanställning på Schenker. En månad senare blev han uppsagd på grund av arbetsbrist. Räkningarna hopar sig och nu riskerar han att kastas ut ur Sverige.
Close
Bemanning

Ny regel kan kosta honom allt

Lager & terminal. Efter fem år som inhyrd fick ”Josef” en tillsvidareanställning på Schenker. En månad senare blev han uppsagd på grund av arbetsbrist. Räkningarna hopar sig och nu riskerar han att kastas ut ur Sverige.

Vi kan kalla terminalarbetaren för Josef. Han började jobba för bemanningsbolaget Tranpenad för ungefär fem år sedan. Hela tiden inhyrd av Schenker i Arlandastad.

Under alla åren har han uppskattat att lönen är bra. Lönen och arbetet har också varit en förutsättning för hans rätt att vara i Sverige.

– Jag vill bara jobba och tjäna pengar. Jag vill inte ha några problem och har inte problem med någon. Jag har inte varit sjuk från jobbet en enda dag på fem år och vill jobba hårt, säger Josef.

Ville ha månadslön

I november 2024 blir Josef erbjuden en tillsvidareanställning hos kundföretaget Schenker.

– Jag tog jobbet för att få månadslön i stället för timlön. Jag försäkrade mig om att det var ett fast jobb, annars hade jag inte tagit det. Varför skulle jag ha gjort det om jag visste att jag skulle bli uppsagd?

Josef skriver på och börjar jobba direkt för Schenker. Arbetsuppgifterna är samma som förut. Så även arbetskläderna. När Josef ber om nya kläder får han veta att det inte går att beställa nya, på grund av danskägda DSV:s förvärv av företaget. Nu i efterhand undrar han om företaget planerade att säga upp honom från första början. Något Schenker förnekar:

– Nej, de som anställdes under perioden fick information om en förändring i mars 2025 som skulle leda till arbetsbrist. De hade, med den informationen i åtanke, möjlighet att tacka nej till anställning, säger Håkan Nydén, head of contract logistics Nordics, i ett mejlsvar genom företagets kommunikationsavdelning.

Ingen information

Josef vill inte kännas vid att han fick någon information om att det var en förestående arbetsbrist när han tackade ja till anställningserbjudandet.

Däremot minns han att Schenker kallade till ett möte en dryg månad tidigare. Vid mötet diskuterades DVS:s övertagande av Schenker. Josef uppfattade inte att de informerades om kommande uppsägningar.

Josefs frågar sig varför han hamnade i den här situationen från första början.

För att förstå hur behöver vi backa bandet.

Det var i oktober 2022 som de nya reglerna om anställningsskydd och omställning började gälla. De kom till efter en överenskommelse mellan arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv, tjänstemännens PTK och LO-förbunden IF Metall och Kommunal. Därefter har LO, men inte Transport, också ställt sig bakom.

En av fackens ”segrar” var att inhyrd personal skulle erbjudas tillsvidareanställning hos kundföretaget när de jobbat där i 24 månader. Om kundföretaget inte ville anställa dem fanns också alternativet att betala dem ersättning motsvarande två månadslöner som kompensation.

Schenkers terminal i Arlandastad.
Schenker säger att de meddelat ”Josef” om en förestående arbetsbrist, och att de därför inte gjort någonting fel. Foto: John Antonsson

Gick över till Schenker

Den 1 oktober 2024, hade det gått 24 månader och flera bemanningsanställda påverkades av lagen. Bland dem Josef och fyra andra personer som valde att gå över till Schenker när de erbjöds tillsvidareanställning. De fem blev uppsagda en månad senare.

Transportarbetaren har frågat företaget om syftet för erbjudandet var att slippa betala de två månadslöner som var alternativet till en tillsvidareanställning. Schenkers head of contract logistics Nordics Håkan Nydén svarade:

– Informationen om den kommande arbetsbristen förmedlades, så när de tog ställning till en anställning hos Schenker Logistics var de medvetna om den. Vi har följt regelverket och inte haft för avsikt att göra något annat, säger han.

Gick inte att stoppa

När uppsägningarna till slut landade på fackets bord fanns det ingenting att göra. En facklig organisation har inte möjlighet att stoppa uppsägningar på grund av arbetsbrist. Inte ens om företaget samtidigt använder bemanningsföretag.

– Vi har enbart möjlighet att lägga veto mot inhyrning om man ser ett kringgående av lag och avtal. Men har bemanningsföretaget kollektivavtal och man följer det och övriga lagar är det inte ett kringgående av lag och avtal, säger Mats H Andersson, central ombudsman på Transport med ansvar för bemanningsavtalet.

I Josefs fall har företaget inte gjort några formella fel.

– Men syftet med regelverket är väl inte att stoppa långa inhyrningar med att de som är inhyrda blir utslängda på gatan i stället. Jag tror inte lagstiftarens andemening är att lagen skulle drabba den enskilda, säger Mats H Andersson.

Problematiskt uppbyggd

Han anser att lagen är uppbyggd på ett problematiskt sätt. Den som är inhyrd går från anställningstrygghet och minst två år på Las-listan till att vara helt utan tillgodoräknad arbetstid.

– Som individ måste man var medveten om att det finns risker. Om man får ett erbjudande ska man prata med den fackliga organisationen som handlägger arbetsplatsen och fråga om de ser några risker i att ta erbjudandet. Kan man bli uppsagd? Får man göra samma bedömning som vid nyanställning på ett annat företag? Ska jag ge upp mina gamla rättigheter? Vad får det för konsekvenser? Hur ser min privata situation ut och vad är jag beredd att riskera?

Vad tycker du om lagstiftningen?

– Ett nytt regelverk kan inte täcka allt och är inte perfekt från början. Lagen får prövas och göras om som alla andra regelverk. Men det är för jävligt när enskilda individer drabbas och hamnar i otrygghet, säger Mats H Andersson.

Säkrast tacka nej

Josef anser att det är säkrast att tacka nej.

– Varför ska man tacka ja till ett jobb som kan försvinna efter bara en månad? Jag förstår inte hur de som kom på de här reglerna tänkte, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Alexandras krönika. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

Einar jobbar på avdelningen som tar hand om tomfat. Foto: John Antonsson

Riff, risker och rättvisa

Mötet. Från kängpunk och dödsmetall till skyddsombud på KGA logistiks dryckesterminal i Örebro – Einar Magnusson har gått från manglande i replokaler till att kämpa för en bättre arbetsmiljö.

En inkomstbaserad a-kassa har bland annat som syfte att minska administrationen för personer som haft flera olika inkomstkällor, till exempel personer som jobbar för plattformsföretag. Foto: John Antonsson

Skattad inkomst avgör ersättningen när du är arbetslös

Ersättning. De gamla reglerna utgick från ett arbetsvillkor. För att få a-kassa skulle man ha jobbat minst 80 timmar i månaden under sex månader.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.