Utanför Teslas verkstad i Umeå hänger banderollen med budskapet: ”Tack, det är bra”. Foto: John Antonsson
Close
Utanför Teslas verkstad i Umeå hänger banderollen med budskapet: ”Tack, det är bra”.
Close
Tema: Konfliktvapnet

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

En majoritet i riksdagen anser att fackens makt borde begränsas, men de vill helst att facken själva kommer överens med arbetsgivarna om det.

Sedan Teslakonflikten började har flera fackförbund vidtagit sympatiåtgärder. Transport har stoppat sophämtning och hantering av Teslabilar. Seko har stoppat brevutdelning till Teslas verkstäder. IF Metall har blockerat tillverkning av Teslakomponenter och reparationer på en verkstad. Åtgärderna har lett till att även företag som inte är Tesla drabbats. Det är just detta som kritiken handlar om.

Lise-Lotte Argulander. Foto: Företagarna
Lise-Lotte Argulander. Foto: Företagarna

Organisationen Företagarna vill införa nya regler för arbetsmarknadskonflikter. Lise-Lotte Argulander, arbetsrättsexpert på Företagarna, uttrycker sin oro:

– Det vi ser är att en del fackliga organisationer är lite för snabba på hanen och hotar med stridsåtgärder tidigt i processen. Det gör att mindre företag blir rädda.

Reglera stridsåtgärder

Hon föreslår en proportionalitetsprincip i medbestämmandelagen som ska reglera när stridsåtgärder får användas.

– Det finns redan undantag som säger att man inte får vidta stridsåtgärder om det bara är ägaren och dennes familj som arbetar på arbetsplatsen. Det skulle kunna utökas till att även gälla företag med färre än tio anställda.

Argulander betonar att hon inte har några synpunkter på vad Tesla gör, men hon anser att små företag inte ska tvingas teckna avtal.

– Alla stridsåtgärder skadar företagen på något sätt.

Hon tar ett exempel:

– Ett elektrikerföretag som bygger laddinfrastruktur fick besök av facket, som hotade med att stoppa byggen om de tog jobb för Tesla. Företaget har redan kollektivavtal, och att inte jobba för Tesla innebär ett tapp på flera miljoner kronor.

Lise-Lotte Argulander och Företagarna verkar ha ett brett stöd för att förändringar behövs. Tidöpartierna och Centerpartiet är eniga om att dagens regler skapar problem. Än så länge verkar dock inget av partierna vilja lägga fram ett konkret förslag. Sverigedemokraterna anser att om ingen lösning nås kan politiken behöva ingripa. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill inte ändra i konflikträtten.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich
Illustration: Ingrid Fröhlich

”Inte intresserade”

Transports avtalssekreterare Peter Winstén avfärdar påståendet om att parterna tittar på förändrad strejkrätt.

Man med rakat huvud sitter i kontorsrum
Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén

– Nej, som jag ser det förs inga sådana diskussioner. Vi har redan försämrat strejkrätten en gång, efter konflikten i Göteborgs hamn. Det var negativt för oss, och vi är inte intresserade av ytterligare inskränkningar, säger Peter Winstén.

Winstén framhåller att Transport och de andra förbunden är sparsamma med sympatiåtgärder.

– Vi behöver möjligheten att ta till sympatiåtgärder för att hjälpa svagare grupper på arbetsmarknaden. Vi i Transport har en stark konfliktstyrka men tar alltid ansvar.

Han menar att utan konfliktvapnet hotas hela den svenska lönesättningsmodellen.

– Ska det vara upp till arbetsgivarna att ensidigt sätta vilka löner de vill? Om vi inte kan ta konflikt för att få kollektivavtal kan arbetsgivarna sätta hur låga löner de vill.

Vissa begränsningar

I våra grannländer finns vissa begränsningar för fackens möjlighet att vidta sympatiåtgärder. Juristen Erik Grahn, som skrivit rapporten Sympatiåtgärder för tankesmedjan Arena, konstaterar att många av de sympatiåtgärder som vidtagits i Teslakonflikten ändå hade varit lagliga i andra länder.

– De nordiska länderna skiljer sig åt på många sätt. Men Sverige utmärker sig genom att det enda kravet för att en sympatiåtgärd ska vara laglig är att huvudkonflikten är laglig.

Han beskriver olika regler i grannländerna. Norge och Danmark har lagar och regler som förbjuder oproportionerliga sympatiåtgärder. I Finland har högerregeringen nyligen skärpt lagen. Men det återstår att se hur domstolar tolkar den.

– Det handlar inte om att förbjuda möjligheten att tvinga fram kollektivavtal i något av våra grannländer. I den danska och norska modellen är det fortfarande meningen att facken ska ha rätt att skada arbetsgivaren i en konflikt. Det är inte där proportionalitetsbegränsningarna ligger. Däremot kan man i dansk praxis se att mindre arbetsgivare möjligen fått ett visst skydd från sympatiaktioner, säger Erik Grahn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.