Bakom ratten här ovanför sitter faktiskt Tore Jönsson, busschauffören som själv gav ut boken ”Mitt liv bakom ratten”.
Close
Bakom ratten här ovanför sitter faktiskt Tore Jönsson, busschauffören som själv gav ut boken ”Mitt liv bakom ratten”. Illustration: Helena Halvarsson
Close

Meningen med jobbet

Sjunk ner med en bok. Dröm dig bort en stund. Men förflytta dig i alla fall till jobbet, ditt eget eller någon annans. Transportarbetaren har letat rätt på berättelserna som utspelar sig på en arbetsplats. Och vi tipsar den som själv vill skriva en bok.

En bok som heter ”Meningen med jobbet” är nästan omöjlig att strunta i för den som gillar att läsa och tillbringar det mesta av sin vakna tid på arbetet.

Stephan Mendel-Enks novellsamling blev mycket riktigt något av en snackis när den kom, lagom till sommaren och semesterläsningen. Och för den som gillar knastertorr ironi, kontorsmiljöer och en viss drift med facket kan boken funka.

Eftersom det handlar om avslutade noveller är det lätt att hoppa över en eller annan, och då kan läsningen gå ganska snabbt.

Här kommer en bit från novellen Fackliga framgångar – de senaste decenniernas milstolpar:

”1982. Utbudet i en majoritet av landets kaffeautomater utökas med drycken Wiener melange. Nytillskottet möter skarp kritik från arbetsgivarhåll då man fruktar att dryckens kvalmiga karaktär kommer att inverka negativt på arbetsmoralen.”

Säg arbetarlitteratur – och de flesta tänker stora författare från arbetarklassen vars böcker kom ut under några decennier i början av 1900-talet: Vilhelm Moberg, Eyvind Johnson, Harry Martinson, Jan Fridegård, Ivar Lo-Johansson och Moa Martinsson.

Men visst finns arbetsplatsen som scen även i nutida noveller, dikter eller korta romaner.

En del bara berättar rätt upp och ner hur det är på arbetet. Andra skruvar till skildringen, som Stephan Mendel-Enk. Och många av de moderna arbetarförfattarna tar sitt avstamp i kampen för schysta villkor och trygghet på jobbet.

– Jag använder min bakgrund för att människor som lever en undanskymd tillvaro också ska få ett erkännande. Jag vill ge den här hästskötaren, eller den här lagerarbetaren, en röst i litteraturen, säger Towe Falk.

Hon är lärare och bor i Bollnäs, men har också jobbat som lagerarbetare, hästskötare, butiksdemonstratis. Hennes novell Förhandling är med i föreningen Arbetarskrivares senaste antologi. Där hamnar läsaren mitt i en diskussion om ackordet, olyckorna och om det är en strejk som krävs. Positionerna på lagret är fastlåsta.

– Det blev så tydligt på lagret vem som var chef och vem som var anställd, vem som var fackansluten och vem som inte var med. Jag ville skildra hierarkierna på en arbetsplats.

Towe Falk har fler noveller i datorn. Hon hoppas få chansen att ge ut dem också.

En som inte satt hemma och hoppades på något förlag är Tore Jönsson, busschauffören som efter 55 år bakom ratten, 650 000 mil på vägarna och fyra krockar skrev ner sina bästa minnen.

– Min sambo vaknade en morgon och hade drömt att jag skrev en bok. Samma dag kom ett julkort från ett par gamla passagerare som undrade när boken skulle komma, berättar han.

Så då fick det bli en dagbokslik berättelse där bussturerna avlöser varandra: kyrkresor, shoppingresor, teaterresor och långturer i USA, Australien och Kina. En bok, Mitt liv bakom ratten, med gnälliga resenärer, trogna resenärer, underbara resenärer som ”lilla Märta”. En skildring av bussarnas utrustning, kondition, färger, och när ”växellådan går med en smäll”. Och med brutala ögonblicksbilder som ”när de precis kommit på bussen föll äldsta systern Ingeborg Borre ner död”.

Tore Jönsson såg till att boken trycktes i 200 exemplar. Det kostade honom 41 000 kronor – och nu reser han runt bland de före detta resenärerna i Halland för att sälja den till priset av 75 kronor.

– Jaa, det är väl en förlustaffär. Jag har 140 kvar i lagret, och det är nog egentligen bara mina gamla passagerare som är intresserade. De som inte är döda än.

Att det skrivs mer romaner, noveller och dikter från arbetslivet på senare år, det berättar Åke Johansson, ordförande i föreningen Arbetarskrivare. Nio antologier har föreningen gett ut och bidragen har allteftersom blivit fler – och bättre – enligt Åke Johansson.

– De senaste åren har vi fått allt mer om otrygga anställningar och mycket från vård och omsorg, berättar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Att marschera i takt eller inte

Davids krönika. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Det vi förfasas över ändras genom åren. Men det dyker alltid upp något nytt. Foto: Shutterstock

Moral och panik – så olika saker har orsakat utbrott

Upprörande. Videovåld, häxkonster, dansbaneelände, raggarplåga och sociala medier. Moralpanikens mönster är sig likt, oavsett kultur och tid.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.