Mikael Lindmark och Fanny Bergsten
Close
Med bättre hälsa blir jobbet inte lika utmattande. Nu har Mikael Lindmark och Fanny Bergsten krafter kvar när de kommer hem – en stor skillnad jämfört med förra året.
Close

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

När Fanny Bergsten kommer hem från jobbet tar hon sig något att äta och snör sedan på löparskorna. Kroppen passar inte lika bra i soffan som tidigare. Efter ett år med hälsopepp från företagshälsovården vill den ut och röra på sig.

– Kroppen ber om det! Förr klarade jag knappt att springa två kilometer. Nu är mitt mål att pressa tiden på milen – jag ska ha lite bättre tid varje gång jag springer, säger hon.

Fruktskålar
Fruktfaten i fikarummet töms snabbt numera, även om de har konkurrens av fikabröd och godis på borden. Chaufförerna Fanny Bergsten och Mikael Lindmark har uteslutit socker ur kosten, båda två. Foto: Marika Sivertsson

Fanny Bergsten är en av 25 chaufförer vid Tekniska verken i Kiruna som har fått ta del av en hälsosatsning. Den pågick i ett år och det är nu ett halvår sedan den avslutades. De goda vanorna fortsätter av sig själva. Hennes kollega Mikael Lindmark instämmer i att viljan har ersatts av lust. Vanan att gymma sitter i, och med LCHF håller han koll på vikten – han och Fanny har gått ned tolv kilo var.

Själv ökade han i vikt mer av familjeskäl: Som elithandbollspelare har han alltid hållit sig i trim, men så kom barnen. Med tre knoddar och stillasittande jobb blev det svårt att upprätthålla den goda fysiken. Efter hälsosatsningen är bra kost och motion en självklar del av livet för hela familjen.

– Viktnedgången började egentligen lite tidigare, men med hälsosatsningen fick jag träna på arbetstid och då tog den fart. Min fru har hakat på också, hon är nästan mer aktiv än jag. Hon har till och med blivit hälsoinspiratör på sitt jobb, berättar han.

Sitter hela dagarna

De båda arbetskamraterna har parkerat intill varandra på återvinningscentralens gård. I sopbilen och grävmaskinshytten tillbringar de hela dagar sittande, och det försämrar deras förutsättningar för ett hälsosamt liv. Dels kan det vara svårt att gå ifrån, dels kräver yrket hög koncentration under hela arbetsdagen.

– När jag sitter i maskinen jobbar jag med huvudet. Det gäller att ha koll på vad som händer, att planera så att jag kommer fram med grävaren, att inte slänga in fel saker i krossen … jag är trött i huvudet och hungrig när jag kommer hem, och då är första tanken inte att ge sig ut och springa, säger Fanny Bergsten.

Men medarbetare på Tekniska verken har fri träning, så de kan gå vart de vill, efter arbetstid. Dagspass i slalombackarna ingår, liksom ridning eller yoga. Arbetsgivaren betalar per tillfälle. Med så många möjligheter är båda glada att orken är bättre.

Försämrade värden

Anledningen till satsningen är att företagshälsovården, som gör regelbundna hälsoprofiler, år för år sett hur chaufförers och maskinförares värden försämrats på flera olika områden. Vid tidigare försök att göra insatser har förbättringarna för just den gruppen uteblivit. Därför bestämde sig Tekniska verkens ledning för en riktad insats.

Cecilia Strandenhed
Cecilia Strandenhed, projektledare vid Företagshälsovården Kirunahälsan. Foto: Mattias Forsberg/Tekniska verken

– Nyckeln till framgångarna den här gången är uthålligheten, att programmet har varit obligatoriskt, och delaktigheten. De har själva fått berätta vad de behöver hjälp med, berättar Cecilia Strandenhed, projektledare vid Företagshälsovården Kirunahälsan.

Satsningen inleddes med att alla deltagare testades och fick en hälsoprofil. Under året som följde träffades gruppen varannan vecka på arbetstid. Fokus har varit fysisk aktivitet, men varje träff har haft både ett teoretiskt och ett fysiskt aktivt inslag. Provsvar, blodtryck, och liknande har följts upp och resultaten har varit viktiga i planeringen av olika insatser på individnivå.

– Vi kartlade också deras situation: Har de långpass, eller korta pass? Kan de gå ifrån och röra sig? Den största utmaningen är att de är fast i sina fordon. Ibland åker de många mil. Hur gör man då med luncher och mellanmål? Vi kontorsmänniskor kan ta med något nyttigt till lunchen och gå ut och ta en promenad, konstaterar Cecilia Strandenhed.

Individuella upplägg

Delaktigheten var väsentlig. Deltagarna har fått ge förslag på aktiviteter med utgångspunkt från vad som är relevant för var och en vid det givna tillfället. Vissa saker fick passas in i det individuella upplägget – en del behövde hjälp med viktminskning och kondition, andra mer med stress – andra kunde ingå i gruppträffarna, som exempelvis en matworkshop.

– Vi har haft många olika teman. Och vi har provat alla anläggningar i Kiruna – gym, utegym, kommunala anläggningar, multihallar. På varje nytt ställe har vi fått en rundvandring med visning av anläggningen, hur man bokar tid och så vidare. Och de som känner att de vill har fått teckna sig för ett kort.

Hon är väldigt glad för de goda resultaten, och för allas prestationer:

– Vi har haft underbara deltagare som också har känt att de är utvalda – de har tyckt att de har fått världens chans. De hade lika gärna kunnat känna sig utpekade. Men det finns ingenting viktigare än hälsan och jag tror att vi lyckades förmedla det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Deklarera vi e-tjänsten, inskickad deklaration. Foto: Fialotta Bratt

Skatteavdragen som kan ge chaufförer tusenlappar

Deklarationsdags. Kör du lastbil mellan midnatt och klockan sex på morgonen? Då kan du få pengar tillbaka på skatten. I vissa fall kan det röra sig om många tusenlappar.

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.