Sari Engelhards Hammer och spanska hittehunden Axar
Close
”Både Axar och jag är väldigt energiska, sociala och utåtriktade. Han verkar tro att han är människa, min karl. Han har inget intresse av andra hundar. Jag har blivit starkare ihop med Axar”, säger Sari Engelhardt Hammer.
Close
Månadens medlem

Lastbilskompisar

Hittehund. Sökes: Lastbilschaufför till hittehund. Finnes: Sari Engelhardt Hammer, som for till Spanien och hämtade hem Axar.

Fodervärdarna som tagit hand om Axar när han sökte efter mat bland soporna i Rio Cardo i Andalusien letade egentligen efter en husse. En lastbilschaufför. De hade märkt att Coco, som Axar kallades då, tyckte om att åka bil.

– Men jag kör ju lastbil, tyckte anläggningsföraren Sari. Det var ödet.

Sari hade haft flera hundar och tänkte att det fick vara nog. Men så opererade hon ryggen, fick borrelia och gick igenom en tuff skilsmässa. Livet blev svart. Samtalsterapi hjälpte inte, men kanske en ny bästa vän?

Sari hittade honom i en Facebookgrupp för spanska hemlösa hundar och föll direkt. Nu sätter Axar upp benen i hennes knä, spetsar sina oemotståndliga fladdermusöron och ser på henne hemma vid köksbordet. Länge.

Sari Engelhardt Hammer och spanska hittehunden Axar
Axar hittades bakom soptunnorna i Rio Cardo i Spanien, livrädd för människor. Nu älskar han att hänga med matte i lastbilen.  Foto: Justina Öster

– Det tog väl ett år innan han förstod att det är vi två, för resten av livet. Han hade farit illa och kunde plötsligt nafsa, särskilt efter män. Nu visar han hela tiden sin tacksamhet.

Sari torkar bort några blöta kyssar. Våren 2018 fick hon besök av en svensk ”homechecker” (hemkontrollant), som samarbetade med den spanska hittehunds-organisationen. Först när hon fick ja som adoptivmatte förstod hon att hon själv måste åka och hämta hem Axar.

Sari hade nyss börjat på ett nytt jobb och bytte igen, för att få semester. En väninna hängde på. De flög till Malaga och hyrbilade åtta mil.

– Så fick jag äntligen träffa Axar! Fodervärdarna var ett amerikanskt par som lånade ut en liten husvagn till oss. Riktigt på landet var det, med mandariner och citroner utanför fönstret.

Så flög de hem, Axar i bur. Sakta slipades hans otrygga drag ner, men det gick åt många bilbälten och koppel, tuggade till smulor.

– Han tålde inte att vara ensam, men nu är han väldigt lydig.

Axar är smäcker, som matte, av obestämd blandras. Envis som en terrier med mycket jaktinstinkt. Skulle Sari släppa honom lös ”så sprang han till Enköping”.

På flygplatsen undrade en tullman: Finns det inga hundar i Sverige? Jo, men många spanska hundar far illa och behöver hjälp, svarade Sari. Svenska vänner som också frågar svarar hon:

– En hemlös hund som haft det svårt blir så extra tillgiven och kärleksfull.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Chauffören – en luffare?

Davids krönika. Många tror nog att luffarna som drog efter vägarna för över hundra år sedan och tiggde mat i gårdarna, gjorde det för att de antingen var arbetslösa eller arbetsskygga.

Månadens medlem
Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Hallå där!

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Månadens medlem
Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Arbetsmiljö: Trakasserier
Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Kamrater som trivs på Trollskogens förskola. Storasyster Ahlaam och mamma Djir Jamiilo (i bakrunden) är med vid hämtning. Lillebror Ibrahim leker med kompisen Anas. Föräldrarna är mycket nöjda med förskolans verksamhet, men vill att de äldre barnen går i skolan i andra områden.

Granne med Paradiset

Röster. Tjärna Ängar väcker känslor. Bostadsområdet är landets nordligaste på Polisens lista över utsatta områden. Transportarbetaren åkte till Borlänge för att få en bild av verkligheten. Det blev många olika bilder. ”Se det från två håll” uppmanar en trygghetsvärd. Vi gör ett försök.

Röster från Tjärna Ängar
”Bilden av ett område i fritt fall stämmer inte”, säger Borlänges starke man, Jan Bohman (S).

”Tjärna Ängar har blivit ett begrepp”

Politik. Socialdemokraten Jan Bohman är Borlänges starke man. Han är kommunstyrelsens ordförande. Och har själv bott tre år på Tjärna Ängar.