Kameraövervakning

Kameraövervakad på jobbet?

Snabbkoll. Ett hot mot din integritet? Eller säkerheten som bevisar att du har gjort rätt? Kameraövervakning på jobbet är en balansgång. I sommar kommer en ny lag – som ger chefen rätt att sätta upp en kamera utan att fråga Datainspektionen om lov.

1. Ny lag på gång …

Om besluten går regeringens väg kommer det inte längre att krävas tillstånd för att bevaka till exempel butiker och köpcentrum med kamera. Det berör i högsta grad dig som jobbar med bevakning och på bensinmack. Endast myndigheter och andra som ägnar sig åt allmän verksamhet som skolor, sjukvård och kollektivtrafik kommer att tvingas söka tillstånd. Då krävs ett yttrande från skyddsombud eller skyddskommittén på arbetsplatsen.

 

2. … som kräver mbl-förhandlingar

Men när det gäller kameror på arbetsplatser som till exempel lager och terminaler ska det inte behövas något tillstånd alls. Däremot finns det ett påpekande i lagförslaget: Kamerabevakning ska förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl). Lagstiftarna hänvisar till mbl och de paragrafer som slår fast att viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållandena kräver förhandlingar med facket. Planen är att lagen börjar gälla den 1 augusti i år.

 

3. Starka skäl

Både nu och med en ny lag ska det göras en avvägning mellan de anställdas rätt till integritet – och arbetsgivarens skäl att sätta upp en kamera. Det blir Data­inspektionen som sköter tillsynen, även på platser där det inte krävs tillstånd för att filma. Så du kan anmäla till den myndigheten om du tycker att kameran har satts upp i strid mot reglerna.

 

4. Inga dolda kameror

Att filma utan att informera om det är olagligt (utom i vissa undantagsfall som till exempel har med myndigheter och särskilt allvarliga brott att göra). Du kan anmäla din arbetsgivare till polisen om du upptäcker en dold kamera.

 

5. Filma inifrån bilen är ok

Vindrutekameror, dashcams på svengelska, kräver inget tillstånd. Du får alltså tillfälligt montera en kamera och filma vad som händer i trafiken, det har redan tidigare avgjorts i Högsta förvaltningsdomstolen. Backkameror är helt undantagna tillståndskrav.

 

6. Inuti fordonet går också bra

Många taxibilar är utrustade med övervakningskameror, vilket blev tillåtet efter en dom för drygt tio år sedan. Taxiåkerierna har hittills fått söka tillstånd, och antalet rån mot taxiförare minskade drastiskt när kamerorna blev vanliga. I den nya lagen nämns inget om taxibilar. Tolkningen blir att kamerorna får sitta kvar och nya kan monteras utan att någon myndighet tillfrågas.

 

7. Fartkameror då? Fortfarande lagligt

Fartkameror är också helt ok, även med den nya lagen. Inget tillstånd behövs eftersom lagstiftarna anser att intresset av brottsbekämpningen väger tyngre än trafikanternas personliga integritet. Trafikverket får också fortsätta med vissa typer av kamerabevakning, till exempel för att ta ut trängselskatt.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.