Det har strömmat mycket country ur familjen Bohlins högtalare genom åren. Säkert därför hon är svag för just country, gissar Jessica som drömmer om att resa till Nashville i USA. I övrigt är Jessica Bohlin den enda som sjunger och spelar i familjen.
Close
Det har strömmat mycket country ur familjen Bohlins högtalare genom åren. Säkert därför hon är svag för just country, gissar Jessica som drömmer om att resa till Nashville i USA. I övrigt är Jessica Bohlin den enda som sjunger och spelar i familjen.
Close

Jessicas lastbilslåt sprids som en löpeld på Spotify

Stjärna. Ser ni en gitarr susa förbi i en lastbilshytt så är det säkert Jessica Bohlins. Ibland är det pappa som kör. Ibland någon av brorsorna – eller pojkvännen. I somras skrev hon en låt om lastbilslivet till deras ära. Den har spelats sjukt många gånger.

– Det är bra att du sköter dig jänta!

Grannen Lars Olof Hedström hoppar av cykeln i Hamrånge utanför Gävle när han ser Jessica Bohlin med gitarren. Han älskar att höra henne sjunga.

– Du kan väl ta en Thörnqvistare va?

– Kan jag väl, säger Jessica. Vilken vill du höra?

– Dagny!

I somras skrev Jessica låten Nu drar vi på och la ut den på Spotify. På några veckor kom den upp i 40 000 spelningar. Den sista augusti hade den lyssnats på mer än 87 500 gånger.

– Det är helt sjukt, säger Jessica. Jag fattar inte hur det gick till, jag la ju bara ut min lilla låt!

Nu drar vi på handlar om livet som lastbilschaufför och är en hyllning till alla chaffisar. Det är många som inte förstår hur mycket jobb det yrket innebär, säger hon. Det här är hennes sätt att visa sin uppskattning.

Jessica Bohlin vet vad hon sjunger om. Uppvuxen med pappa åkaren har hon fått följa med i hytten lite då och då. Sedan gick brorsorna i pappas spår. Och nu har hon träffat kärleken i en chaffis.

Mamma är också ute och rullar på vägarna. Hon kör mjölkprover kors och tvärs över Norrland. Men att själv jobba bakom ratten har aldrig intresserat Jessica. Fast hon hänger gärna med ut på vägarna. Som passagerare.

– Det känns så bra att åka! Det är så mysigt, jag brukar bara sitta och le och få inspiration.

Jessica är inte först i världen med att göra musik om truckerlivet. Det finns en hel uppsjö av låtar på temat, framför allt engelska sådana. Gemensamt för de flesta är att de målar upp en bild av chaufförsyrket som manligt. Inte bara det, den som verkligen lyssnar på texterna får lära sig att det där med att köra lastbil är ett kall. För män. Att det liksom rinner diesel i blodet redan från födseln, och att livet på vägarna är ett okontrollerbart begär.

Det är i alla fall den analys som tre sociologer gjorde när de lyssnade igenom 1 000 låtar på lastbilstemat, från 1940 och fram till i dag. Bara ett par gånger finns kvinnor med som förare – och då för att något har gått snett. Inledningen på Truck drivin’ woman handlar om lastbilspappan som hade velat ha söner men fick stå ut med döttrar. I en annan låt beskrivs de kvinnliga förarna som ”mammas flickor där det blev fel”.

Männen, säger sociologerna, beskrivs som så ovilliga att ge upp sitt yrke att de hellre dör. Pensionerade lastbilsförare tar hem bilen och parkerar den bredvid huset. Likstela fingrar måste bändas loss. Jo minsann. Kvinnorna däremot har inga större problem att ge upp livet bakom ratten – för att åka hem och gifta sig. Tadaaa.

Och vad spelar det här för roll då? Om någon sjunger om det manliga kallet gör väl inget? Nja, hävdar sociologerna som analyserat sångerna. Om musik hyllar en yrkeskår med ensidigt manliga förtecken så hjälper det till att hålla den könsstereotypa bilden vid liv. Och inte bara det, hävdar de. Det till och med legitimerar en fortsatt manligt dominerad bransch.

En dag i somras när Jessica Bohlin satt i lastbilen på väg norrut ringde producenten Rasmus Gozzi – som bland annat jobbar med Dogge Doggelito. Han hade hört lastbilslåten och tyckte att Jessicas röst var grym. Ville hon tonsätta – och sjunga – en text han hade skrivit? Så växte Galen i dig fram längs E4. Den 20 juni släpptes låten på Spotify. Den har spelats mer än 123 000 gånger.

Nu blir hon igenkänd av alla i bygden. Börjar vänja sig vid journalister. Högaktuell med Rasmus Gozzis låt Vi är Sirius som släpptes i mitten av september. Tillsammans har de snackat lite löst om att komma med i Melodifestivalen.

– Ja, man får ju hoppas att lastbilstraditionen bryts någon gång, säger pappa Leif Bohlin och ser på sin dotter. Hon är helt otrolig. Det här är hemskt roligt!

 

Fotnot: Artikeln om hur lastbilssånger förstärker bilden av chaufförsyrket som manligt heter ”Gendering truck driving songs: the cultural masculinization of an occupation”. Den publicerades i den vetenskapliga tidskriften Sociological Spectrum i augusti 2013.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Att marschera i takt eller inte

Davids krönika. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Det vi förfasas över ändras genom åren. Men det dyker alltid upp något nytt. Foto: Shutterstock

Moral och panik – så olika saker har orsakat utbrott

Upprörande. Videovåld, häxkonster, dansbaneelände, raggarplåga och sociala medier. Moralpanikens mönster är sig likt, oavsett kultur och tid.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.