Julia Frödin och Johanna Söderlund som numera är på olika avdelningar minglar bland påläggen medan frukostgeneralen Mats Elfdahl håller ordning.
Close
Julia Frödin och Johanna Söderlund som numera är på olika avdelningar minglar bland påläggen medan frukostgeneralen Mats Elfdahl håller ordning.
Close
Ensamhet på jobbet

Här startas fredagen med frukostmingel

Arbetsmiljö. Varannan vecka bjuds medarbetarna på Telge återvinning på finfrukost. I minglet runt frallorna får bekantskaper som uppstått på studiebesök, konferenser och utbildningar en chans att utvecklas i vardagen.

Doften ligger tät över matsalen på Telge återvinning. Där langar den tidigare avdelningschefen Mats Elfdahl fram våffla efter våffla till en välförsedd frukostbuffé.

– Jag är egentligen pensionerad, men jag leder på deltid ett projekt som handlar om branschvalidering. Och så projektleder jag frukosten också. Vi är några på kontoret som ordnar det tillsammans, det är väldigt trevligt.

Fredagsfrukosten pågår fram till lunch, så den här dagen blir det våffeltjänst i flera timmar.

– Frukosten är bra för gemenskapen eftersom vi har den så ofta. Annars lär vi kanske känna varandra mer exempelvis på utbildningar och studiebesök, där vi går i mindre grupper, berättar chauffören och skyddsombudet Johanna Söderlund,

Viktiga tillfällen

Filip Pihl. Foto: Marika Sivertsson
Filip Pihl. Foto: Marika Sivertsson

Särskilt för chaufförerna, som är ute hela arbetsdagen, är det viktigt med tillfällen då man kan få träffa alla. Och varandra, givetvis.

– Avdelningarna har rast under olika tider, men under fredagsfrukosten är vi mycket mer blandade. Och vi chaufförer samlas allihop varje morgon innan vi åker ut. Det är jätteviktigt, det ger en bra start på dagen, säger chauffören Filip Pihl.

Man får åka ut tidigast vid sex på morgonen, och man får komma till jobbet tidigast klockan fem. Sebbe Pöldre är bland de första på plats varje dag.

– Jag kliver upp vid fyra, borstar tänderna och åker hit. Så tar jag mitt kaffe och min frukost här. Vi är som regel sex, sju stycken här så tidigt och sedan fyller det på fram till klockan sex.

”Kollegorna är nära varandra”

Filip Pihl är inte lika pepp på att umgås i ottan. Men han uppskattar atmosfären på Telge återvinning.

– Det var väldigt ensamt på min förra arbetsplats. Här är vi mer sammankopplade, kollegorna är nära varandra och strular någonting så får man hjälp. Det är bara att ringa Johanna, som är vår ”sambandscentral”. Hon har koll på vem som kan ta sig tid.

Sebastian "Sebbe" Pöldre
Sebbe Pöldre. Foto: Marika Sivertsson

Sebbe har sex år bakom sig på Telge återvinning, medan Filip började för ett år sedan. Just den här dagen har de varit på kurs om återvinning, de hann nätt och jämnt in till frukosten innan den plockades undan.

– Utbildningarna kan vara generella för bolaget, eller handla om något specifikt vi behöver i arbetet. Men de är inte på något sätt obligatoriska för branschen, det är företaget som avgör vilka kurser som erbjuds, berättar Johanna.

”Yrkesstolthet och gemenskap”

Hon påpekar att kompetensutveckling är viktigt särskilt som branschen förändras snabbt, men också för att kunskap om det egna arbetet bidrar till yrkesstolthet och gemenskap.

– Jag gillar mitt jobb för att jag har bra kollegor och bra villkor, men också för att jag är kunnig, och för att jag vet på vilka sätt mitt jobb är viktigt för hela samhället. När vi får gå samma utbildningar som alla andra i bolaget, så bidrar det också till att var och en får känna sig som en i gänget.

Alla vet samma saker

I det instämmer hennes kollegor; det är lättare att känna gemenskap när man vet att alla vet samma saker. Det gäller för alla relationer – Sebbe som har fler år i företaget var den som fick dela med sig av arbetssätt och erfarenhet till Filip.

I dag kör de i stort sett alltid tillsammans. Det är av eget val. När man jobbar så tätt som två återvinningschaufförer gör får det inte kännas tvunget i hytten, är Sebbe tydlig med:

– Tänk dig själv, vi sitter timme ut och timme in i samma bil. Varje dag. Och vi har för det mesta ändå kul!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gemenskap på jobbet. Illustration: Ingrid Fröhlich

Hjälpsamhet bidrar till gemenskap

Arbetsmiljö. Ensamhet är lika skadligt för hälsan som rökning, visar forskning. Sociala aktiviteter på arbetsplatsen kan förebygga det. På Telge återvinning åker man och fiskar tillsammans bland annat. – Vet man att man är saknad när man inte kommer till jobbet, då vet man att man är behövd och då trivs man, säger vd Vesa Hiltula.

Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Krönika. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Trafikbild

Ännu en lastbilschaufför död i jobbet

Arbetsmiljö. (UPPDATERAD) I söndags omkom en lastbilsförare vid E4:an, norrgående, i Södertälje. Den nionde chauffören av tunga fordon som fått sätta livet till i arbetet 2023 – som utvecklats till ett mörkt år för landets yrkesförare.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.