Nedförsbacke mot Rättvik, där några av Hedemora Miljös spol- och slambilar är stationerade.
Close
Nedförsbacke mot Rättvik, där några av Hedemora Miljös spol- och slambilar är stationerade.
Close

Fulspel i Dalarna

Renhållning. Slambilar med kraftiga överlass. Trycktankar som inte besiktigats enligt reglerna. Dålig med skyddsutrustning. Efter att Peter Söderström påtalat grava brister fick han sparken från Hedemora Miljö.

– I dag är jag arbetslös. Och svartlistad. Jag har bevis för att företaget avråder andra från att anställa mig, säger han.

Det är en gnistrande kall vinterdag när vi träffas. Peter Söderström är besviken. Och ilsk.

Han har i princip gett upp hoppet om att hitta ett chaufförsjobb i Dalarna. Han och familjen planerar för en flytt söderöver.

– Lyssna, säger han och knappar i gång inspelningen.

En kompis till Peter Söderström ringer upp Hedemora Miljö och utger sig för att vara arbetsgivare. Berättar att man står i begrepp att anställa just Peter …

”Vi kan inte rekommendera honom” blir det sammanfattande omdömet från en tidigare chef.

Jourbilen får lasta drygt nio ton, men rullar ofta med stora överlaster, hävdar tidigare anställda chaufförer.
Jourbilen får lasta drygt nio ton, men rullar ofta med stora överlaster, hävdar tidigare anställda chaufförer. Foto: Privat

Peter Söderström fick jobb på Hedemora Miljö i juni 2019. Företaget ingår i åkerigruppen Fagerströmbolagen och har ett tiotal slam- och spolbilar. Det kommunala VA-bolaget Dala Vatten är största kunden.

Precis som andra nyanställda fick Peter gå dubbelt ett par dagar, innan han började köra själv. Någon riktig internutbildning finns över huvud taget inte i företaget, berättar han.

Jobbet bestod i huvudsak av att spola huvudledningar åt Dala Vatten och tömma slambrunnar. Var fjärde vecka hade förarna jour. Det innebar akututryckningar över hela länet. I jouren ingick en och annan privatkund som fått stopp i avloppet – även om varken fordonen eller utrustningen var optimerad för den sortens arbeten.

Brister

Ganska snart reagerade Peter Söderström över brister. Det gjorde även andra förare, bland dem Janne Björk. Avtalet med Dala Vatten kräver fordon med miljöklass Euro 6. Bara ett par av Hedemora Miljös bilar levde upp till det.

I slam- och spolbilar blir det stora under- eller övertryck vid spolning eller sugtömning. Så det är viktigt att tankarna besiktigas efter bestämda intervaller.

Janne Björk säger:

– När jag kom var tankarna inte besiktigade alls. Min bil var inte besiktigad för ADR, trots att jag körde farligt gods. Kontrollerna påbörjades först när vi lyft frågan. I mina ögon är det allvarligt. Om tankar eller ventiler går sönder kan det orsaka livshotande skador.

– Genom att fuska med det här kan företaget krympa kostnaderna. Det handlar om en halv miljon kronor minst. Andra företag som sköter sig får förstås svårt att konkurrera med Hedemora Miljö i upphandlingarna.

Peter påpekar att upprinnelsen ändå var alla överlass. Lastbilarna med slangar och annan utrustning är tunga. Företagets två Volvobilar som rullar i jouren får bara lasta runt nio ton. Samtidigt är slamtanken på tolv kubikmeter och dessutom finns en spoltank som rymmer sex kubikmeter färskvatten.

– Bajs är tyngre än vatten, säger Peter frankt. Med full spoltank och full huvudtank kunde vi ha uppåt 20 ton i lastvikt. Alltså 100 procent överlast! Hedemora miljö kör konsekvent med överlastade bilar. Polisen bryr sig inte. Vem vill kontrollera en illaluktande slambil?

Saknades skyddsutrustning

Bristerna diskuterades chaufförerna mellan. Andra saker kom upp, som att det saknades visir, gasmask, sele för höghöjdsjobb och riktiga skyddskläder. Förarna hade heller inte fått sprutor mot hepatit. Det fanns frågetecken kring arbetstiderna och arbetsgivarens sätt att gps-övervaka chaufförerna.

Enligt förarna innebär avtalet med Dala Vatten att jourbilen ska vara på plats senast två timmar efter larmet. Oavsett var problemet uppstått. Annars blev det böter för Hedemora Miljö.

Området som ska täckas sträcker sig från Gagnef i söder till Sälen i norr, en sträcka på 16 mil.

– Systemet skapar en enorm stress. Tänk dig att du åkt upp till Sälen på ett jobb och sedan ringer Dala Vatten om en akutgrej i Gagnef. Bara körtiden är uppåt två och en halv timma, säger Janne Björk som beskriver hur utbrändheten ständigt låg på lur.

Både Peter och Janne tog upp bristerna med HR-chefen. Det ledde till att Peter kallades till personliga samtal där han fick höra att han var negativ och kritisk.

Så småningom kallades personalen till ett chaufförsmöte. Peter och Janne hoppades att alla skulle ta bladet från munnen. I stället satt de flesta tysta.

Varslades om avsked

I mitten av oktober 2020 kom kallduschen. Peter Söderström varslades om avsked. Den formella motiveringen var att han varit illojal. Vid ett jourlarm hade han ringt in ett annat miljöföretag som fick överta jobbet.

Peter säger:

– Det var stopp i ett avlopp i en lägenhet i Rättvik. Vi har stora, otympliga fordon som bara kan spola med kallt vatten. Sugen är en tre tums slang. Vem vill ha in den, som varit nere i slambrunnar, i sin lägenhet? Villakällare är en sak, men i en vanlig trappuppgång …

– Alla chaufförer på Hedemora Miljö har gjort på samma sätt, det vill säga ringt in andra företag med mindre bilar. Bilar som kan spola hetvatten. Det är svårt att lösa upp fettproppar i avlopp med kallvatten.

Peter Söderström bestred varslet och anklagelserna. Han påpekade att han följt både tidigare praxis och givna instruktioner från ansvariga chefer, när han ringde in en ”konkurrent”. Andra chaufförer intygar för Transportarbetaren att de agerat likadant.

Det hjälpte inte. Facket, Transport, ingrep, men de lokala och centrala förhandlingarna blev inte vad Peter hoppats på. Tvisten slutade i en uppgörelse där han blev uppsagd på grund av arbetsbrist.

– Företaget letade en orsak att sparka mig. Ett fulspel. Jag blev väldigt besviken. Tyckte att jag hade ställt upp för dem. På ett år jobbade jag 300 timmar övertid. Besvikelsen gäller facket också. Att det inte gick att göra mer.

– Fast det allra tråkigaste var att jobbarkompisarna inte ställde upp när det gällde. Nästan alla satt tysta på chaufförsmötet. Det blev jag och Janne som blev de svarta fåren. Hedemora Miljö är inte seriöst, varken när det gäller personal eller miljöfrågor.

Anade oråd

Det är efterspelet som fick Peter att kontakta Transportarbetaren. Han och Hedemora Miljö skrev under en överenskommelse. Att Peter slutade på grund av arbetsbrist i företaget.

Kort efteråt började han ana oråd. Vilken sorts vitsord fick han egentligen från Hedemora Miljö när nya tilltänka arbetsgivare ringde bolaget och bad om referenser?

En kompis tog på sig uppdraget att spela rollen som intresserad arbetsgivare. En företagare i miljöbranschen i en annan del av Sverige som sökte personal.

Samtalet finns inspelat.

Chefen på Hedemora miljö säger:

”Vi var inte så jättepositivt inställda till hans (Peters) arbetsinsatser. Det funkade jättebra i början, men vart sämre. Det var en del med jouren. Och allmänt kring attityden. Vi kan inte rekommendera honom.”

Svartmålas

Peter skakar på huvudet när den korta uppspelningen är avslutad:

– Vi skrev på en uppgörelse, ett avtal som dessutom blev sekretessbelagt. Jag får inte berätta om innehållet. Men det går tydligen bra för Hedemora Miljö att svartmåla mig.

– Då är det väl rimligt att Dala Vatten, polisen och resten av miljöbranschen vet vilken sorts företag Hedemora Miljö är.

Janne Björk jobbar inte heller kvar. Han bor i Vansbro och lastbilen var stationerad på samma ort. I februari fick han veta att bilen skulle flyttas till Rättvik.

– Det finns inga ekonomiska motiv att flytta bilen. Det var bara för att bli av med mig. Jag skulle ha fått pendla 18 mil fram och tillbaka till jobbet. Jag hade inget annat val än att säga upp mig.

 

Fotnot: Hedemora Miljö ingår i koncernen Fagerströmbolagen och kör för speditören Maserfrakt.

Företaget svarar inte på våra frågor

Renhållning. Ansvariga på Hedemora Miljö vill inte svara på några frågor om brister i verksamheten eller hanteringen av Peter Söderström och Jan Björk.
”Som företag kan vi inte kommentera enskilda personalärenden”, skriver vd Fredrik Fagerström i ett mejlsvar.

 

När Transportarbetaren ringer åkeriet begär Fredrik Fagerström att få frågorna skriftligt.

Här är frågorna vi mejlade, i förkortad form:

  • Flera anställda eller före detta anställda på Hedemora Miljö är kritiska mot arbetsmiljön och personalpolitiken i företaget. En av dem är Peter Söderström. Varför sparkades han? Om motiveringen är att han vid ett tillfälle ringde in ett annat bolag, har inte de flesta andra förarna (alla) också agerat så?
  • Bristerna som förarna pekar på handlar främst om trycktankar som inte besiktigats, bilar som rullar med stor överlast och dåligt med skyddsutrustning. Vad är din kommentar till detta?
  • Är det korrekt att Dala Vatten begär att alla fordon som rullar för dem ska ha miljöklass 6? Uppfyller ni det?
  • Jan Björk är annan kritisk chaufför. Hans bil omstationerades nyligen från Vansbro till Rättvik, vilket skulle innebära 18 mils daglig pendling till jobbet för honom. Han uppfattar det som en åtgärd vars syfte var att få honom att säga upp sig. Vad är din kommentar till det?
  • Det som fick Peter Söderström att kontakta Transportarbetaren är att han tycker sig vara svartlistad i Dalarna, efter att han bevisligen fick dåliga referenser vid förfrågningar hos Hedemora Miljö.

 

– Är det fel att påpeka brister om man jobbar på ett företag inom Fagerströmbolagen?

Vd Fredrik Fagerström svarar alltså inte på frågorna, men beskriver i allmänna ordalag verksamheten:

Vår ambition är definitivt att vara en seriös arbetsgivare och där vill vi ligga i framkant inom transportbranschen för en god arbetsmiljö. Vår interna policy finns som riktlinje för alla anställda.

Under 2020 gjordes en ytterligare satsning på arbetsmiljön genom att anställa en heltidsanställd HR-ansvarig som jobbar tätt med chefer på alla nivåer, både inom arbetsrättsliga frågor och kring arbetsmiljö.

Vidare har vi sedan drygt ett halvår tillbaka tillsatt en ny tjänst på moderbolaget med övergripande fordonsansvar och även där implementerat nya digitala verktyg för att bland annat säkerställa att vi inte missar några besiktningar, service, certifikat eller intyg.

 

Efter en ny förfrågan om just arbetsmiljöbristerna skriver Fredrik Fagerström:

Vår trafiksäkerhetspolicy beskriver klart och tydligt: ”Vi utför aldrig uppdrag på ett sådant sätt att det kan leda till att vi bryter mot gällande lagstiftning eller föreliggande policy.”

Vidare administrerar vi alla besiktningar i ett digitalt system för att säkerställa att vi inte missar besiktningar av vare sig fordon, tankar eller till exempel bakgavelhissar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn:
    29 mars, 2021

    Har upplevt nästan exakt samma sak. Det är så här ”miljöbranschen” verkar vara uppbygd. Underleverantörer (gärna i flera led) som ska uppfylla alla möjliga krav på utbildning/material men ingen kontroll görs av uppdragsgivaren att riktlinjer och krav följs utan det viktiga verkar vara att jobbet blir utfört och skulle det bli fel kan man ju alltid peka på chauffören och sen hyra in nytt folk.

Lästips:

OKQ8:s nya vätgasstation för tung trafik vid Falutorget i Göteborg. Den ska kunna leverera upp till 1 500 kilo grön vätgas per dygn, vilket uppges räcka till cirka 20 tunga lastbilar. Foto: Justina Öster

Ny vätgasmack i Göteborg – ett steg mot mindre utsläpp

Vätgas. I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Kollage med 3 rondeller i Borlänge.

Rondellsafari i Borlänge

Rondeller. I Borlänge duggar rondellerna tätt. Hösten 2022 invigde staden sin 46:e. Hur kommer det sig?

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.