TMA-bil
Close
Inget givet skydd. Arbetsmiljöverket stred tidigare för ett generellt krav på TMA-fordon vid vägarbeten, något som verket frångått. I dag ska riskbedömningen göras i varje enskilt fall. Fel signalvärde till skyddsombuden, enligt Transport.
Close
Granskning: Skyddsombud

Förenklade regler riskerar försvåra för skyddsombud

Regelverk. Arbetsmiljöverket vill både kraftigt minska antalet föreskrifter och göra reglerna enklare. Men LO-facken befarar att förenklingen kommer att ta viktiga verktyg från skyddsombuden och att skyddsnivån sänks.

I Transports årsrapport framgår den stora kompetens som skyddsombuden på alla nivåer besitter. En överväldigande majoritet, nära 70 procent, svarar att de inte har några problem att förstå Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Tvärtom fungerar de som ett viktigt stöd i uppdraget.

– Det finns en uppenbar risk att man förlorar verktyg om verket genomför förenklingar. Motiveringen att föreskrifterna är svåra att förstå håller inte, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Arbetsmiljöverkets stora arbete med att se över regelverket pågår för fullt. Tanken är att antalet föreskrifter ska minska från dagens drygt 70 till cirka 15. Reglerna om systematiskt arbetsmiljöarbete kommer att finnas med i samtliga föreskrifter i den föreslagna regelstrukturen. Parallellt pågår arbetet med regelförnyelse. Avsikten är att det ska bli mer lättbegripligt och enklare att hitta.

Transport ingår i den LO-grupp som i sitt remissvar, i början av hösten, var starkt kritisk mot förslaget. Kritiken gäller förslaget till förnyelse av föreskrifterna som rör arbetsanpassning/rehabilitering och utformning av arbetsplatsen. Det är framför allt LO-förbundens skyddsombud som riskerar att drabbas, enligt Carola Löfstrand, arbetsmiljöutredare på LO: Förenklingarna skulle leda till att reglerna blir otydligare att tillämpa i praktiken.

– På tjänstemannasidans arbetsplatser har man inte haft så mycket preciserade regler om utformningen av arbetet för säkerhet. Arbetares arbetsplatser är mer reglerade när det gäller skydd, inte minst ur ett säkerhetsperspektiv, säger hon.

Enligt LO:s utredare finns risken att en del arbetsgivare kommer att ducka för krav från skyddsombud. De kan säga att en regel är borttagen från branschen och tro att skyddsnivån sänkts. Ord kommer att stå emot ord och riskera att undergräva skyddsombuds auktoritet.

Arbetsmiljöverket hävdar att skyddsnivån inte kommer att sänkas.

– Riskerna på arbetsplatserna är ofta likartade i flera branscher. Därför blir det mer relevant att ha föreskrifter som utgår från riskerna i stället för specifika verksamheter och branscher – det bidrar också till att skyddsnivån blir lika för alla verksamheter, säger Eva Barkström, Arbetsmiljöverkets projektledare för ny regelstruktur.

– Allmänna råd kommer att finnas kvar, om än i mindre omfattning. I den nya regelstrukturen kommer de att placeras direkt efter respektive paragraf.

På arbetsgivarsidan har planerna på regelförnyelse väckt mer positiva reaktioner än hos facket. Alf Berglund, arbetsmiljöexpert hos Transportföretagen, tror att farhågorna delvis rör sig om missförstånd.

– Det kommer att bli exakt lika många paragrafer, det enda man gör är att ge dem en mer logisk indelning. Allt som handlar om arbetsutrustning till exempel hamnar i ett häfte, säger han.

– Men även om reglerna är desamma så kommer det ju att innebära en gigantisk förändring. Man slår sönder strukturer och erfarenhet som samlats i föreskrifter under många år. Det kommer till en början säkert bli svårt att hitta när det stuvats om, så är det alltid.

Alf Berglund påpekar att Svenskt Näringslivs medlemmar till en början inte heller var så positivt inställda. Samtidigt säger han sig har svårt att förstå kritiken om den består i att minskningen av antalet föreskrifter i sig skulle leda till en sämre nivå i arbetsmiljön.

– Det har ändå många fördelar att strukturera föreskrifterna, som kommit till under olika epoker och i en del fall innehåller dubbelregleringar.

Men Transports arbetsmiljöexperter ser också andra förändringar i myndighetens förhållningssätt som är negativa. Allt oftare är det en jurist, inte en inspektör, som avgör Arbetsmiljöverkets agerande efter en inspektion. Det handlar också om att verket går ifrån ett generellt förhållningssätt i viktiga frågor.

– TMA-fordon är ett tydligt exempel. Först strider verket allt vad man orkar för ett generellt beslut om skyddsfordon vid arbeten på väg. Sedan tar man bort beslutet och nu ska riskbedömning göras vid varje fall, säger Martin Miljeteig.

– Arbetsmiljöverket ger signalvärden som knappast stärker våra skyddsombud.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.