
Flygstrejken avblåst
Kabinavtalet. Det blir ingen kabinstrejk. För första gången någonsin har Transport och Svenska Flygbranschen tecknat ett preliminärt centralt kollektivavtal. Nu inleds förhandlingar om de lokala avtalen.
Det nya preliminära avtalet gäller från och med 1 maj 2025 till och med den 18 juni 2025. Avtalet är det första Transport tecknar för kabinpersonalen, efter att organisationsrätten tagits över från Unionen.
Under tiden fram till 18 juni 2025 är planen att de lokala klubbarna ska förhandla fram företagsspecifika uppgörelser. Det är i de lokala företagsbilagorna mycket av arbetsvillkoren för kabinpersonalen ligger.
I tidigare avtalsrörelser har de företagsspecifika uppgörelserna förhandlats efter att det centrala avtalet undertecknats. I praktiken har det inneburit att stora delar av arbetsvillkoren förhandlats fram av facket under fredsplikt. Men det är slut på det nu.
– Det svåraste att lösa var ett förhandlingssystem för de lokala företagsbilagorna. Där satt det väldigt hårt åt, och det är därför den centrala överenskommelsen benämns som preliminär till den 18 juni, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Det gör att förhandlingar om lokala uppgörelser sparkar i gång redan några dagar efter att det centrala avtalet tecknats. Transport och Svenska Flygbranschen kommer att vara med och stötta upp lokala klubbar och bolag.
– Vi är överens med motparten om att prioritera de lokala förhandlingarna från båda sidor om så behövs. Det finns en reglering av de lokala förhandlingarna som innebär möjlighet att begära centralt biträde och i slutändan även medling, säger Tommy Wreeth.
Andra nyheter i det nya centrala kollektivavtalet är möjligheten att tillgodoräkna sig branschvana vid byte av arbetsgivare och en begränsning på 47,5 timmars planerad flygtid, per rullande sju dagar. Två av de högst prioriterade kraven från avtalsdelegationen.
– Vi har inte gjort några eftergifter alls till motparten, men vi fick släppa kraven på låglönesatsningar och rätten till en ledig helg per fyra veckor den här gången, säger Tommy Wreeth.
Hur tar ni vidare kravet med mer helgvila?
– Vi kommer att driva den frågan i de lokala förhandlingarna och återkommer säkerligen med kravet i riksavtalet 2027.
Vad tycker du om utfallet av förhandlingarna?
– Utfallet är relativt bra, helt nöjd är man väl aldrig. Vår delegation var beredd att acceptera det som låg på bordet. Är de hyfsat nöjda så är jag och förbundet hyfsat nöjda, säger Tommy Wreeth.