Avtal 2020

Flygets markpersonal får vänta på nya löneavtal

Flyg. Under måndagen inledde Transport förhandlingarna för lastare, mekaniker och flygfraktspersonal. Överläggningarna är nu pausade till den 21 december. Senare i veckan startar förhandlingarna för flygteknikerna.

– Arbetsgivarnas intresse är svalt vid förhandlingsbordet. De har fullt upp med flygkrisen och vill inte ens diskutera förslag som de kunde ha sparat pengar på, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Transport organiserar markpersonal inom flyget, en bransch som drabbats extremt hårt av pandemin. Förbundet har separata kollektivavtal för fyra olika yrkesgrupper:

  • lastare
  • flygfrakt
  • mekaniker
  • tekniker.

I förhandlingarna med flygarbetsgivarna utgår Transport från LO-samordningen och det så kallade märket. Det innebär ett löneutrymme på 5,4 procent på 29 månader.

Inför avtalsrörelsen förhandlade LO och Svenskt Näringsliv fram en förbättring av avtalspensionen – den tjänstepension som arbetsgivarna betalar in premier till. Startåldern för preminbetalningarna sänks från 25 till 22 år för alla privatanställda LO-arbetare.

Fast arbetarna får betala reformen med en viss avräkning på märket. Avräkningen beräknas dessutom bransch för bransch, enligt konceptet ju fler unga desto större avräkning.

För lastarna, flygfrakten och mekanikerna ligger avräkningen kring 0,3-0,4 procentenheter. Av de ursprungliga 5,4 procenten.

I årets avtalsrörelse driver Transport krav som ska förbättra arbetsmiljön och säkerheten på arbetsplatserna. Förbundet vill också ha åtgärder som motverkar intrång i den personliga integriteten.

Hittills har arbetsgivarnas intresse varit svalt. På några områden har Transport fått igenom arbetsgrupper som ska jobba med frågorna.

På flygområdet är jobben ofta slitsamma och många anställda vill ha mer ledigt. Facket har föreslagit att den extra semesterersättningen på 0,8 procent, som arbetsgivarna betalar till de anställda, ska kunna bytas mot fler semesterdagar.

En växling rakt av skulle ge nästan en veckas extra semester.

Per-Olof Norgren säger:

– Det är en förändring som arbetsgivarna skulle spara pengar på, genom minskade arbetsgivaravgifter. Men tyvärr får vi inte gehör. Inte i nuläget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.