Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar? Foto: Lilly Hallberg
Close
Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar?
Close
Semester på rull

Det ska va’ husvagn – eller husbil?

Campingliv. Intresset för att köpa ny husvagn eller husbil är större än någonsin. Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra mobilt. Men vilket boende är egentligen bäst – och för vem?

Egentligen skulle reportaget haft rubriken Husvagn vs husbil. Men att påstå att det handlar om ett motsatsförhållande vore fel. Tvärtom verkar valet mest handla om olika faser i livet.

– Än så länge är det självklart med husvagn, så länge jag kan köra och backa den. Men det blir nog annorlunda som äldre. Nu tycker jag att det är bekvämt att kunna ställa vagnen och sedan åka en sväng med bilen, säger Agne Lager från Mariestad.

Husvagn är självklart för Agne Lager, vars fyrhjulsdrivna Volvo drar en 5,6 meters Kabe Ametist. Men fadern Sven har gått över till husbil.
Husvagn är självklart för Agne Lager, vars fyrhjulsdrivna Volvo drar en 5,6 meters Kabe Ametist. Men fadern Sven har gått över till husbil. Foto: Lilly Hallberg

Han har kommit upp till Stockholm för att fira en systerdotter som tagit studenten, när Transportarbetaren träffar honom på en camping i västerort. Med är också Agnes far, som själv har husbil men nu sitter på passagerarsidan.

– När familjen är ute är det också alltid jag som kör, eftersom jag har utökat B-körkort som behövs för totalvikten, förklarar Agne Lager.

Fortfarande rullar fler husvagnar än husbilar på svenska vägar, men husbilarna börjar komma i kapp. År 2019 passerades milstolpen 100 000 registrerade husbilar. Pandemin har gett ett ytterligare uppsving för båda. Vid årsskiftet fanns det i Sverige 285 965 registrerade husvagnar och 108 518 registrerade husbilar.

Restriktioner och inställt flyg under covidpandemin födde hemestern, sommaren 2020, med ett kraftigt ett ökat intresse för camping och resmål inom Sverige. En trend som verkar leva vidare.

Friheten är det som lockar mest bland dem som kan tänka sig en husbils- eller husvagnssemester i år. Och det är mer än varannan svensk – 55 procent – som kan tänka sig, visar en undersökning gjord av opinionsmätningsinstitutet Sifo för Forsbergs Fritidscenter. Lite förvånande är att det ä9r unga, i åldern 18–34 år, som är mest intresserade. Den genomsnittlige husbils- eller husvagnsköparen har annars passerat 50-årsstrecket. Oavsett ålder är det dock friheten att ta sig dit man vill som lockar mest, visar undersökningen. ”Prisvärd semester” kommer bara på tredje plats, efter alternativet ”möjlighet att göra olika aktiviteter”.

Micke Nordmark från Eskilstuna valde en husbil, en ny Rapido, efter tre husvagnar. Bekvämare och lättare att köra, enligt både honom och hustrun.
Micke Nordmark från Eskilstuna valde en husbil, en ny Rapido, efter tre husvagnar. Bekvämare och lättare att köra, enligt både honom och hustrun. Foto: Lilly Hallberg

– I år blir det nog en sväng utomlands, till Norge, säger Micke Nordmark från Eskilstuna.

De två senaste åren har han och hustrun hemestrat med husbilen, och de turas om att köra. Deras husbil är 6,66 meter lång, en Rapido, som köptes in ny för tre år sedan.

Tidigare har Micke haft husvagn, tre olika.

– Husbil är bekvämare och lättare att köra säger han.

Corinna Posny och Ann-Christin Weiss från tyska delstaten Nordrhein-Westfalen uppskattar det mobila semestrandet. Båda arbetar med inredning och har själva ordnat med interiören i sin Ford transportbil. Med på resan är också hunden Karlo.
Corinna Posny och Ann-Christin Weiss från tyska delstaten Nordrhein-Westfalen uppskattar det mobila semestrandet. Båda arbetar med inredning och har själva ordnat med interiören i sin Ford transportbil. Med på resan är också hunden Karlo. Foto: Lilly Hallberg

En bit bort står ett tyskt par, Corinna Posny och Ann-Christin Weiss, som också gillar husbilssemester. Den här gången har de kört upp från Münster i västra Tyskland i en Ford Neo Tourneo, en transportbil som de själva anpassat och bland annat inrett med sängar längst bak. Med på resan är också vallhunden Karlo.

– Det har gått bra, det är första gången efter pandemin vi gör en sådan här längre tur och min första så här långt norrut – tidigare har jag varit i Malmö, säger Corinna, som arbetar som inredningsdesigner.

För Ann-Christine är det femte gången i Sverige och hon gillar campingen vid Mälaren, med utsikt mot Drottningholm. Och hon har badat, ”skönt, inte alls kallt.” (14 grader den 12 juni.) Paret stannar här i tre dagar och planerar senare att åka till Öland. Precis som för svenskarna i Sifo-undersökningen är det friheten i semesterformen som lockar mest.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

Det handlar faktiskt om liv och död

Ledare. Sommarens sista dagar. I dikten Hundra sommardagar skriven av Caj Kajenn Lundgren tar sommaren sin start den första juni. Nu är det bara några enstaka dagar kvar. På min köksvägg hemma hänger en kalender där månaden augusti beskrivs som den där efterhängsna gästen som aldrig vill gå hem från festen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.