Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

I slutet av mars gick flera stora kollektivavtal ut. Transport och arbetsgivarnas organisationer har täta möten för att komma överens. Arbetsgivarna vill ha mer flexibilitet och facken vill ha mer trygghet. Facken vill höja lönerna mer än arbetsgivarna. Transport vill höja med 5,5 procent, mest av LO-facken. Kommer man inte överens finns olika stridsåtgärder att ta till.

1. Få konfliktdagar

Sverige är ett land med få konflikter på arbetsmarknaden. Enligt Medlingsinstitutets statistik är det inte ens en tiondel så många konfliktdagar i Sverige som i något av våra nordiska grannländer.

2. Vad händer när någon vill gå i konflikt?

När kollektivavtalen gått ut är det fritt fram för parterna att gå i konflikt för att få igenom sina krav. Men det finns ändå regler att ta hänsyn till.

Om en arbetsgivarorganisation eller ett fackförbund vill gå i konflikt måste de varsla sju dagar i förväg och varslet ska också lämnas till Medlingsinstitutet.

När det finns risk för stridsåtgärder kan Medlingsinstitutet utse en medlare, även om parterna i konflikten inte vill det.

3. Typer av konflikt

Strejk: Arbetstagarna lägger helt enkelt ner arbetet och slutar jobba. Det är ganska ovanligt i Sverige. När Svenska Transportarbetareförbundet går i konflikt brukar de börja med mindre åtgärder. Till exempel övertidsblockader, förbud mot nyanställningar eller liknande.

Facket måste inte heller ta ut hela arbetsplatsen i strejk utan kan till exempel välja att ta ut en särskild yrkesgrupp eller ett särskilt skiftlag.

Lockout: Arbetsgivarparten kan också ta till stridsåtgärder. Lockout är arbetsgivarnas motsvarighet till strejk. Lockout innebär att arbetstagare utestängs från arbetsplatsen och arbetspasset. Då blir de anställda också utan lön.

Tjuvknep: Det är dyrt att vara i konflikt. Därför har både fack och arbetsgivare olika knep för att göra så stor skada till så litet eget pris som möjligt. Facket kan ta ut nyckelgrupper för att lamslå stora delar av en arbetsplats, eller till och med delar av samhället. Saltsjöbadsavtalet från 1938 förbjuder strejk för samhällsviktiga yrken. Transport har dock inte skrivit på det.

Arbetsgivarna kan också ta till tjuvnyp. När Hamnarbetarförbundet strejkade för några år sedan satte Sveriges Hamnar arbetarna i lockout på fridagar. I princip innebar det att lördagar och söndagar var obetalda men arbetarna fick jobba vardagar. Lönetapp och samma arbetstid, blevresultatet.

4. Vem strejkar?

Det är fackförbunden som varslar och beslutar om stridsåtgärder. Men facken räknar med att alla som jobbar på arbetsplatserna respekterar konflikterna. Däremot är det enbart fackets medlemmar som kan få strejkersättning från facket.

5. Kan jag bli av med jobbet?

Det är inte ett skäl för uppsägning att strejka. När facket beslutat om strejk har alla rätt att strejka, men enskilda personer kan inte själva bestämma sig för att göra det.

I samband med varsel är det inte ovanligt att arbetsgivaren frågar vilka anställda som är medlemmar i facket.

Arbetsgivarsidan brukar då säga att de gör det för att kunna planera arbetet.

Facket brukar kalla det för en föreningsrättskränkning och säger att det är en fråga arbetstagare inte behöver svara på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    31 mars, 2023

    Att strejka är ett dåligt sätt att få igenom sina krav då det bara blir förlorare när någon strejkar.Därför anser jag att både arbetsgivare och fackföreningar behöver anstränga sig för att undvika strejker och andra konfliktåtgärder.Räkna på vad varje strejkdag kostar för alla parter och se lösningar istället för problem.Se på dina krav och önskemål och försök att förstå hur motparten uppfattar dessa och försök förstå din motpart i deras krav och önskemål.I ett land som Sverige borde vi inte behöva strejka för att kunna komma fram till en gyllene medelväg som bägge parter kan acceptera.

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.