Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson
Close
Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson
Close

Cykelbud i Malmö startade eget kooperativ

Cykelbud. Alternativa Kuriren bildades av längtan efter att få vara något annat än en siffra i gigföretagens kalkylark. På det cyklande arbetarkooperativet finns inga chefer och varje arbetare har en röst.

Alternativa Kuriren – logga

Tre unga män satt och frös på Stortorget i Malmö. Arbetsgivaren hade klätt dem i rosa jackor och trätt på dem kubformade ryggsäckar. Företaget de jobbade för var nytt i stan, så det fanns knappt något att göra. Killarna pratade. Frågade sig: Hur svårt kan det vara egentligen?

En ekonomisk förening bildades, en lastcykel köptes in. En arbetarstyrd cykelbudsverksamhet sparkades i gång.

Det var en slags början på det som senare skulle bli Alternativa Kuriren.

– Grunden är att vi ska vara en helt platt organisation. En arbetare har en röst. De krav vi ställer på varandra är att alla måste cykla och alla måste vara med på våra veckomöten. Jag hoppas att alla hos oss kan få utvecklas åt det håll de vill. Någon kanske vill bli bättre på bokföring, någon annan på marknadsföring. Då ska de få göra det.

Thiago Metson var med och startade kooperativet Alternativa Kuriren 2018. Foto: John Antonsson
Thiago Metson var med och startade kooperativet Alternativa Kuriren 2018. Foto: John Antonsson

Thiago Metson har just börjat berätta om hur han ser på arbetarkooperativet Alternativa Kuriren. Hans telefon ringer. Några ord växlas på bruten bulgariska och snart kommer Kristina Arnaudova in. Hon ställer en röd cykelvagn på högkant mot väggen.

Kristina tar en kort paus och går sedan uppför en trappa byggd av lastpallar och ut genom källarfönstret. Hon kliver upp på lastcykeln och insisterar på att Transportarbetarens reporter ska åka på framräcket. Journalisten släpper till slut ner garden och hoppar upp. Kristina Arnaudova cyklar förbi moskén, tar höger vid Pågen och sedan höger igen, ut på Grängesbergsgatan över regnvåt asfalt. Hon cyklar förbi bilverkstad, körskola och tar vänster upp på en uppfart som slutar vid en lastbrygga. Hon vänder på cykeln så att framhjulet är riktat nedåt i backen, drar upp den på stödet och går in genom den bruna dörren till ett kombuchabryggeri.

Hon lastar på ett tiotal kartonger med drycken och rullar snart vidare. Det här är ett återkommande uppdrag.

– Alla känner igen oss och är supertrevliga när vi kommer.

Kristina Arnaudova lastar drycker hos en stamkund. Hon har varit med sedan starten 2018. Foto: John Antonsson
Kristina Arnaudova lastar drycker hos en stamkund. Hon har varit med sedan starten 2018. Foto: John Antonsson

Tillbaka i källarlokalen med Thiago Metson. Alternativa Kuriren började i liten skala 2018. Kurirerna fick knappt någon lön alls, de hade en ryggsäck och en cykel. Verksamheten var inte särskilt affärsinriktad. Allt eftersom har kunder och arbetsuppgifter arbetats in och fram. Det rör sig om fikabröd som ska ut, blommor som ska budas och drycker som ska in i kylar. Någon kan ringa från Uppsala för att buda kladdkaka och glass till sjukhuset. En annan kan be om cykelleverans av en säng som köpts på Blocket. Det är affärstänk och lönsamhet blandat med vänsterkantsidealism.

– För mig handlar det om att kunna bidra till framtiden. Vi gör leveranser som är miljövänliga och vi är med och bygger upp något nytt i Malmö. Vi gör något hållbart och inte bara för att tjäna pengar, säger Thiago Metson.

– Nu jobbar ingen mer än två, tre skift i veckan. Vi vill inte att någon ska vara beroende av jobbet. Vi försöker fortfarande komma upp i en timlön som går att leva på.

Där är de inte ännu. Men närmar sig steg för steg. Lönerna är inte det enda målet. Thiago Metson pratar också om att en del av intäkterna kan komma att fördelas för andra ändamål än lön.

– Jag hoppas att en del av våra intäkter kan gå till en fond vi kan använda för att stärka och utveckla oss själva. Och att det kan ta vår kreativitet åt olika håll. En arbetare här har börjat intressera sig för foto. Men han kanske inte vill, eller kan, betala för utrustning själv. Då ska vi kunna hjälpa till att köpa den. Någon annan kanske vill använda sin pott för att bidra till ett välgörande ändamål. Det viktiga är att vi ska få utvecklas åt olika håll samtidigt som vi ägnar oss åt vår kärnverksamhet.

De andra medlemmarna halkar in en efter en. Någon kokar tevatten i kaffebryggaren. Kristina Arnaudova är tillbaka, nu med mat, det är bröd, ris, röror, någon slags gryta.

Möte klockan 18. Först ett par problem som ska lösas.

– Hur ska kunden göra för att betala faktura med Swish?

– Vem kan jobba imorgon?

Troy Sears och Giulia Merelli går igenom morgondagens jobblista. Foto: John Antonsson
Troy Sears och Giulia Merelli går igenom morgondagens jobblista. Foto: John Antonsson

Nyrekryten Troy Sears tvekar lite och säger sedan att han kan göra det.

Sedan kvällens stora fråga: Det nya medlemsdokumentet.

Troy Sears har bara cyklat bredvid Kristina Arnaudova en dag. Nu ska kooperativet bestämma om regler som skulle gälla för honom och andra som vill bli medlemmar och jobba för Alternativa Kuriren.

– Hur många månader ska någon jobba innan vi bestämmer om personen får bli medlem eller inte? frågar Thiago Metson.

– Hur många skift är kanske bättre att säga? 16 dagar eller 128 timmar? Det motsvarar ungefär två månader, säger Giulia Merelli.

Troy Sears gör sin första dag på jobbet. Foto: John Antonsson
Troy Sears gör sin första dag på jobbet. Foto: John Antonsson

– Man ska kanske få en chans till, så att ett nej inte blir så definitivt. Så att det går att visa att det finns intresse och färdigheter för att få vara kvar, säger Troy Sears. Alla håller med.

– Vad händer om någon bara vill vara arbetare och inte medlem?

– Du kan inte vara arbetare utan att vara medlem. Om vi har anställda är vi inte ett kooperativ alls. säger Kristina Arnaudova.

Kepsinköp. Nya företagssamarbeten. Arbetskläder. Listan på beslut och uppgifter som ska delegeras är lång. Och sedan: Vem ska ta trafikledningen i morgon? Eftersom Troy Sears är ny på jobbet tar Giulia Merelli på sig att sköta det hemifrån.

Nästa dag. Max Kiliam låser upp dörren på ett postföretag inför öppning. Tar emot en brevbunt från en kurir som cyklat dit den från Postnordterminalen. Han bär in bunten på kontoret och där finns hans kollega Tobias Duvefjord, som var en av de där killarna i rosa jacka som sa: ”Hur svårt kan det vara?” och startade ett kooperativ.

Transportarbetarens utsände provar Alternativa Kurirens ena lastcykel. Foto: John Antonsson
Transportarbetarens utsände provar Alternativa Kurirens ena lastcykel. Foto: John Antonsson

– Ingen var mer än en siffra på matbudsföretaget. Vi hade egentligen inga kollegor alls, och det var nya personer i trafikledningen hela tiden. De satt i Stockholm och hade ingen koll på hur det var i Malmö. Sedan flyttade de till Berlin och då blev det värre.

Max Kiliam har också bakgrund som cykelkurir, fast på ett annat företag i Stockholm. Han försöker sätta fingret på vad som skiljer den gamla sortens jobb som cykelkurir med gigföretagens matbudsknäck.

– Jag hade världens bästa skitjobb, men det var på grund av kärleken till kollegorna. Är du inte mer än en siffra på jobbet och saknar kollegor, då är det bara ett skitjobb.

Troy Sears får upp farten och cyklar söderut mot Turning Torso. Gårdagens hagel och nattens regn har torkat bort. Han ler när han tar vänster efter centralstationen, mot saluhallen.

– Att jobba på ett kooperativ är helt nytt för mig. Det känns bra att få vara med och bestämma. Jag tror att jag vill göra det här ett tag nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Höjda garantier i nytt Foodora-avtal

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om nya villkor för cykel- och mopedbuden. Den garanterade lönen höjs kraftigt vissa tider på dygnet, samtidigt som provisionsmodellen görs om.

Malin Dahlström trivs som allra bäst när hon får stå på scenen med sitt rockband Acorise. Foto: Justina Öster

”Rock är ren glädje”

I rampljuset. Ren glädje. Så beskriver lagerarbetaren Malin Dahlström känslan när hon står på scenen med gitarren i hand.

Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.