Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.
Close
Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.
Close
Las & rätt

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Hon vägrar att kalla det modernisering. Och var handläggare för LO:s ställningstagande till Toijerutredningens lagförslag. Som Landsorganisationen motsatte sig i dess helhet. Men förslaget uppfyllde de kriterier som direktiven satte upp, enligt LO.

– Det var inte en utredning utan en beställning på en viss sorts ny lagstiftning, säger Sofie Rehnström, som satt i referensgruppen när direktiven skulle tas efter Januariöverenskommelsen.

Så med las-överenskommelsen som parterna gjort, utan LO, kommer det att bli bättre än befarat när det gäller morgondagens arbetsrätt. Som ska vara införd till nästa sommar. Men bra blir det inte, enligt LO-juristen:

– Det blir en försvagning och förändrade turordningsregler kommer antagligen slå hårdare mot anställda på mindre företag, ju mindre ju tuffare. Men vissa förbättringar har kommit med när det gäller allmän visstid och hyvling.

Sofie Rehnström framhåller att las inte är särskilt starkt i dag heller.

– Anställningsskyddet är redan försvagat, påpekar hon.

Osäkra anställningar

Arbetsmarknaden har förändrats så att allt fler har osäkra visstidsanställningar, är arbetstagare i en växande gig-ekonomi. Eller varje dag tvingas vänta vid mobilen för sms om jobberbjudande på några timmar. Jämförelsevis fungerar det väl inom Transports avtalsområden.

– Inom bevakning finns tendenser till mer osäkra anställningar, men det är ändå mer reglerat än inom till exempel handeln, säger Sofie Rehnström.

– Vi måste få bort de här prekära anställningsförhållandena. Men det brukar vara så att först då det drabbar gubbarna så händer det något, när medlemmar i fler förbund drabbas.

För bemanningsanställda kommer las-överenskommelsen sannolikt innebära bättre villkor, enligt Rehnström. Och omställningsstödet vidgas och träffar flera grupper, som visstidsanställda. Det ska också bli möjligt att studera som anställd. Förutsatt att staten betalar.

Sofie Rehnström beskriver lagen om anställningsskydd som ett kommunicerande kärl: Varje förändring av las påverkar hela lagen, och därmed nivån på anställningsskyddet.

”Trebent pall”

Dan Holke. Foto: LO-TCO Rättsskydd
Dan Holke. Foto: LO-TCO Rättsskydd

Dan Holke, dåvarande chef för fackens juristbyrå LO-TCO Rättsskydd beskrev i Transportarbetaren las som en trebent pall: Stadig så länge alla ben är intakta.

  • Ben 1: Tillsvidareanställningar, huvudregeln är att människor har fast jobb i Sverige.
  • Ben 2: Saklig grund, som krävs för att arbetsgivaren ska kunna säga upp en anställd. Arbetsbrist är en saklig grund.
  • Ben 3: Turordningsreglerna och rätten till återanställning.

Det är ingen motsägelse mellan perspektiven, enligt Sofie Rehnström. Det handlar mer om aspekt. Båda beskriver vikten av helheten i las.

När det gäller att det ska bli enklare att säga upp anställda av personliga skäl innebär las-överenskommelsens förslag ganska begränsande förändringar, menar Sofie Rehnström.

Och begränsade blir, enligt Rehnström, också vinsterna för arbetsgivarna när den anställdas rätt att behålla jobbet under en uppsägningstvist slopas. En ändring som näringslivet länge slagits för.

För den anställda innebär förslaget däremot en påtaglig försämring, som riskerar att slå hårt mot enskilda. Enligt förslaget måste personen sluta när uppsägningstiden löpt ut.

– Bara den anställda som vinner i domstol har rätt till ersättning för den förlorade lönen. I dag har man rätt till lön tills tvisten avgjorts i domstol, oavsett utgången där, säger Sofie Rehnström.

Lätt i praktiken

Det kan ta år innan en tvist om saklig grund för en uppsägning, som ogiltigförklarats av facket, till slut avgörs i domstol. Och det gör det dyrt och svårt för arbetsgivare att säga upp någon. I teorin. I praktiken är det ytterst sällan som det dras till domstol, påpekar Rehnström. Vanligen nås en uppgörelse långt tidigare.  Tills dess fortsätter de flesta att arbeta i verksamheten – eller blir sjukskrivna, vilket innebär att Försäkringskassan står för kostnaden.

Är det särskilt svårt att säga upp anställda i Sverige?

– Nej, vid arbetsbrist är det tvärtom lätt i jämförelse med flera andra europeiska länder. Men arbetsgivarorganisationerna, först SAF, har spridit budskapet om hur dyrt och omöjligt det är att säga upp folk sedan mitten av 1980-talet. De har lagt miljarder på propaganda. Men det har aldrig någonsin stämt i Sverige, säger Sofie Rehnström.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Blyertsgubbar på ett rutat papper, en suddas ut med baksidan av en blyertspenna

Ny regel kan kosta honom allt

Lager & terminal. Efter fem år som inhyrd fick ”Josef” en tillsvidareanställning på Schenker. En månad senare blev han uppsagd på grund av arbetsbrist. Räkningarna hopar sig och nu riskerar han att kastas ut ur Sverige.

Cevas Zalandolager i Brunna. Foto: Lilly Hallberg

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.