Allt är möjligt i nycirkus

Cirkus kan vara halsbrytande hästnummer, elefanter och största möjliga tystnad. Men modern cirkus kan också vara så mycket mer. Som till exempel en berättelse om ensamkommande flyktingbarn. – Det är en konstform som vill visa att allt är möjligt, säger cirkusprofessor Tilde Björfors.

Högt över Stockholms ström hänger två tonårstjejer i varsitt tygstycke. Plötsligt faller de, till synes handlöst, men fångar upp tygstyckena med fötterna och stannar i luften någon meter från marken.

Under dem ligger nallebjörnar utspridda på scenen.

Det halsbrytande numret är en del av cirkusföreställningen ”Uppehållstillståndet” som spelas på Stockholms kulturfestival av ungdomar från cirkusskolan Cirkus Normal.

Här finns inga hästar och inga skäggiga damer. I stället berättar Uppehållstillståndet, med hjälp av akrobatik, jonglering, lindans och musik, en historia om hur det känns att som ensamt flyktingbarn komma till Sverige.

– Den stora skillnaden mellan traditionell cirkus och oss är att vi berättar en berättelse, säger Jan Norrman, grundare av och konstnärlig ledare för Cirkus Normal.

Cirkus Normal lär ut nycirkus, eller modern cirkus som Janne Norrman hellre kallar det, till barn och unga mellan fyra och 20 år.  Eleverna tränas dels i scenframställning, dels i att behärska de olika cirkusteknikerna som akrobatik, jonglering, lina och trapets.

På de 15 år som Cirkus Normal har funnits har konstformen vuxit explosionsartat i Sverige. Nu finns det cirkuskurser i snart sagt varje svensk stad.

Jan Norrman tycker att det stora intresset för cirkus är förståeligt.

– Det är ju en träningsform för alla sinnen och alla muskelgrupper.

Dessutom fokuserar man inte bara på att göra häftiga konster.

– Det handlar mycket om gruppen, att lösa problem tillsammans. Det är inte som på teatern där några är divor och några släpar och bär rekvisita. Inom cirkus lär man sig ta ansvar för helheten.

En av de allra viktigaste beståndsdelarna i cirkus är tillit.

– Det är faktiskt den första övningen vi gör på skolan. Barnen ställer sig upp längs den ena väggen och jag och andra ledare längs den andra. Sen ska de springa så fort de vågar och lita på att vi tar emot dem så att de inte springer in i väggen, säger Jan Norrman.

Nycirkus kom till Sverige i mitten av 1990-talet, med den då nystartade gruppen Cirkus Cirkör. För många är gruppen fortfarande synonym med nycirkus, även om det i dag finns ett 50-tal kompanier.

Cirkus Cirkör i sin tur drogs i gång av den då 24-åriga Tilde Björfors. Hon hade sett ”Cirque nouveau” i Paris och blivit helt tagen.

– Det enda man kunde vara säker på var att det fanns någon form av cirkus med i föreställningen, i övrigt hade man ingen aning om vad man skulle få se, säger hon.

– Efter det har det skapats konventioner även i nycirkusen. Men själva impulsen kom ur att cirkusartister från den traditionella cirkusen längtade efter att utforska nya sätt att uppträda och påverka världen på.

Varför tror du att nycirkus har blivit så stort, både att titta på och att utöva?

– Det finns något djupt mänskligt med nycirkus som talar direkt till oss. När den är som bäst ger nycirkus en känsla av att vi kan så mycket mer. Och vi människor behöver få drömma och våga, säger hon.

Tilde Björling berättar om en undersökning där publik som sett teater, dans och cirkus har frågats ut om sina reaktioner.

– När publiken ser en dansföreställning blir de väldigt imponerade, av hur fantastiska kroppar dansarna har och vad de kan. Men när de ser nycirkus, som egentligen är svårare att utföra, kommer de ut från föreställningen och vill prova själva.

I dag är Cirkus Cirkör en etablerad aktör i Kultursverige. Hundratusentals barn har provat på cirkus genom deras försorg. För den som vill bli nycirkusartist finns både gymnasie- och högskoleutbildning. Tilde Björling har till och med blivit professor i nycirkus, världens första.

Trots det säger hon att utövarna fortfarande har mycket att slåss för, innan cirkus blir en lika etablerad konstform som dans, musik och teater.

– I dag kan man träna cirkus nästan hela livet. Och vi har en statligt finansierad högskoleutbildning. Men om man jämför med de andra konstformerna är stödet till nycirkusen fortfarande extremt litet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Att marschera i takt eller inte

Davids krönika. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Det vi förfasas över ändras genom åren. Men det dyker alltid upp något nytt. Foto: Shutterstock

Moral och panik – så olika saker har orsakat utbrott

Upprörande. Videovåld, häxkonster, dansbaneelände, raggarplåga och sociala medier. Moralpanikens mönster är sig likt, oavsett kultur och tid.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.