Illustration: Mattias Käll
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

6 tips för bättre hälsa

Snabbkollen. Äta bra och röra på sig mer. Så enkelt det låter! Men hur mycket ska man röra på sig, vad ska man äta och hur gör man för att komma i gång? Och vad händer om man inte gör det? Transportarbetaren försöker reda ut begreppen.

1. Bättre mat och mer motion
– en lösning på nästan allt

Visste du att 80 procent av hjärt- och kärlsjukdomarna, 90 procent av all typ 2-diabetes och 30 procent av alla cancersjukdomar kan förebyggas med bättre matvanor, rökstopp och tillräckligt med fysisk aktivitet? Och glädjande nog är det i stort sett samma slags mat som gäller om man vill undvika alla de stora livsstilssjukdomarna och leva längre.

 

2. Ät mer frukt och grönt

Enligt Livsmedelsverket bör vi äta 500 gram frukt och grönt om dagen. Men det är det långt ifrån alla som gör. Myndigheten rekommenderar oss också att äta fisk tre gånger i veckan, snåla på sötsaker, äta mer fullkorn, mindre kött och chark samt välja fetter som olja till både matlagning och bakning.

 

3. Rör på dig!

Ska du bara göra en förändring i ditt liv, se då över hur du rör på dig!

Motion ger positiva effekter på muskulaturen, bindväven, brosk, ben, blodcirkulation, hjärta, immunsystem, blodfett- och blodsockerreglering. En överviktig person med god kondition, har mindre risk för sjukdom och tidig död jämfört med en normalviktig person med dålig kondition.

Och det krävs inget dyrt gymkort för att komma i gång. Att anstränga dig motsvarande en halvtimmes rask promenad, uppdelat på max tre tillfällen, varje dag räcker bra.

 

4. Rörelse gör dig yngre!

Den som rör på sig regelbundet blir dessutom yngre! Kromosomändarna – telomererna som sitter längst ut på våra arvsanlag och reparerar skador och stoppar åldrande – är nämligen längre hos folk som motionerar. Generellt sett kan man säga att ju längre telomerer man har, desto längre lever man.

 

5. Midjemåttet viktigare än vikten

Spelar det då ingen roll vad man väger? Jo, fettmängd och kroppsstorlek spelar roll. Men vågen, eller BMI, är inget bra mått. Det säger inget om hur mycket fett respektive muskler du släpar runt på och heller inte var ditt extra fläsk sitter. Viktigare att hålla kolla på är då midjemåttet. Kvinnor ska inte ha ett midjemått på mer än 88 centimeter och män inte mer än 102. Rundare midja än så visar på för mycket av det farliga bukfettet. Med bukfetma följer en kraftigt ökad risk för typ 2- diabetes, fettlever, hjärt- och kärlsjukdom, stroke, demens, alzheimer, bröstcancer, prostatacancer och depression.

 

6. Farligt att sitta

Att sitta är den nya rökningen! När vi sitter bekvämt kopplar vi bort stora muskelgrupper, som rumpa, lår och mage. På så sätt ökar risken för övervikt och farlig bukfetma för den som har en väldigt stillasittande vardag. I musklerna produceras också mängder av små proteiner, en del med uppiggande och en del med antiinflammatorisk effekt. När musklerna inte arbetar blir man helt enkelt trött.

Men det finns tröst. Det går att få stora hälsovinster bara genom att ta en bensträckare, göra små-rörelser och röra på sig i vardagen. Med en minuts bensträckare en gång i halvtimmen triggar du i gång systemet igen. Och bara av att resa sig upp och stå blir energiförbrukningen tre gånger högre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hudproblem vanliga för flygvärdinnor och lastbilschaufförer. Illustration av Ingrid Fröhlich

Huden mår sämst i hytt och kabin

Hälsa. Huden är inte bara en yta. Den är en bortglömd beskyddare med många fiender. Inom transportarbetarkåren finns några av de yrken som löper störst risk för en hud i kris.

Transportarbetarens logga

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.