Vägen till säkrare upphandlingar
Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.
Varje år upphandlar stat, kommuner och regioner varor och tjänster för över 900 miljarder kronor.
Både Riksrevisionen – som granskar vart skattepengarna går – och Konkurrensverket har i höst kommit med rekommendationer som rör offentliga upphandlingar. Först konstaterar Riksrevisionen dock att myndigheter alltför sällan kräver skäliga arbetsvillkor hos dem som lämnar anbud. Granskningen rör högriskbranscher, som transport. Men bara i en tredjedel av de granskade avtalen fanns villkor om lön, semester och arbetstid ens med.
Riksrevisionen föreslår att delar av arbetet med arbetsrättsliga krav vid upphandlingar centraliseras. Och rekommenderar regeringen att utreda hur uppföljningen (”kontrollen”) också görs centralt. Samt att Upphandlingsmyndigheten uppdaterar stödet för uppföljning när det gäller arbetsrättsliga villkor.
Åtgärdsförslag
Konkurrensverket föreslår också en rad åtgärder för att upphandlande organisationer lättare ska kunna utesluta onormalt låga bud och på så vis också motverka oseriösa aktörer, bland annat:
- Hjälpregel i lagen om offentlig upphandling, med innebörden att anbud under 30 procent av genomsnittspriset alltid ska granskas.
- Tydligare regelverk när det gäller vem som har ansvar när ett anbuds trovärdighet ska granskas.
- Stärkt avtalsuppföljning, genom regeringsbeslut som gör detta möjligt för den upphandlande myndigheten.
Konkurrensverkets förslag ingår i en rapport som överlämnades till regeringen i september.


