Vansinnesfärden väcker frågor i chaufförskåren

Vill förebygga terror. Tre dygn efter terrorattacken på Drottninggatan kan Spendrups inte svara på om drickabilen var olåst och kördes med startnycklar. Företaget hävdar att det finns säkerhetsrutiner för chaufförerna, men vill inte uppge hur de ser ut. – Det här är frågor som många yrkesförare ställer sig nu, säger Patrik Sjöstrand, fackligt aktiv i Transports Stockholmsavdelning.

Till på torsdag har regeringen i all hast kallat myndigheter, fordonstillverkare, fack och åkerier till ett möte. Infrastrukturminister Anna Johansson vill ha svar på hur lastbilskapningar ska kunna undvikas i framtiden.

Saker som nämns är fysiska väghinder i stadskärnorna, men också tekniska system som stoppar bilen om föraren inte finns på plats.

Bland Transports medlemmar har attacken förstås väckt starka reaktioner. Men den har också satt fart på diskussionen om säkerhet och rutiner på företagen.

Patrik Sjöstrand är distributionschaufför på Ågesta åkeri och ordförande i åkerisektionen på Stockholmsavdelningen.

– I morse snackade jag och en kollega om just de här sakerna. Var Spendrupsbilen olåst? Hur visste gärningsmannen det i så fall? Hade han kartlagt just den här transporten under en länge tid?

I Ågesta åkeri finns numera tydliga instruktioner för chaufförerna, berättar Sjöstrand:

– Startnyckeln ska tar ur och bilen låsas. Reglerna kom för något år sedan, efter att en chaufför lämnat nycklarna i tändningslåset och hela bilen blev stulen. I dag vet alla anställda vad som gäller.

– Själv kör jag paketbil och har runt 80 stopp under en arbetsdag. Jag låser alltid. De allra flesta på åkeriet gör nog samma sak. Fast okej, någon gång kanske det slarvas. Arbetsbelastningen och stressen kan vara en orsak.

I Berlin och Nice användes lastbilar som dödliga vapen. Är den risken något som diskuteras på Ågesta åkeri eller på fackliga möten i åkerisektionen?

– Nej, faktiskt inte, säger Patrik Sjöstrand. Men nu är det uppenbart att det är en fråga vi måste lyfta. På våra större lastbilar har förarna en larmdosa. Med den blir bilen både låst och larmad.

Roger Pettersson kör distribution på Schenker i Lunda. Där finns också tydliga regler som slår fast att hytten ska låsas när föraren lämnar den:

– Jag tror att de flesta sköter det hyggligt. Ett skäl är ju att man ofta har privata saker som ligger i hytten.

Har fredagens händelse påverkat dig i jobbet?

– Ja, jag är mer uppmärksam nu. Funderingarna finns ju i bakhuvudet. Blev Spendrupskillen hotad? En vanlig drickabil behöver inte ha motorn i gång vid lossning. Och även om det skulle ha varit så, går det ju ändå att låsa hyttdörren med motorn i gång.

På Spendrups uppger den pressansvarige att företaget inte vet hur själva körningen gick till. Det är uppgifter som omfattas av polisens förundersökningssekretess. Chauffören som fick bilen kapad uppges alltjämt vara svårt chockad.

Roger Ringius jobbar som avtalstecknare på Transports Stockholmsavdelning sedan två år tillbaka. Innan dess var han distributionschaufför:

– Då när jag körde fanns det äldre lastbilar där föraren var tvungen att ha nyckeln i tändningslåset, för att bakgavelliften skulle fungera. Det var en sak som det snackades om på fackliga möten.

– Problemet med distributionstrafiken är att allt ska gå så snabbt. I praktiken tvingar arbetsgivarna de anställda att tumma på reglerna. Jag var själv med om stölder. Det hände att saker försvann ur hytten, men det vanligaste var att tjuven ryckte åt sig ett paket från en lastpall och sprang.

Jan Collander är säkerhetsansvarig för transporterna på DHL. De senaste dagarna har han fått mängder med journalistfrågor om regler och rutiner för chaufförerna.

– Vi har en förarhandbok där ett helt kapitel rör säkerhet. Enkelt uttryckt handlar det om att skydda godset, skydda lastbilen. Samma sak gäller föraren förstås. Startnycklarna ska aldrig lämnas i fordonet och hytten ska låsas när bilen parkeras.

– Chauffören ska vara särskilt försiktig om godset är extra värdefullt. Vi har också en speciell punkt som handlar om vaksamhet i fall någon eller några personer visar onormalt stort intresse för transporten. Då ska man kontakta företaget eller larma polisen.

Enligt Collander har DHL i sitt säkerhetsarbete utgått från att händelserna i Nice och Berlin kunde bli verklighet även i Sverige:

– Vi har definitivt tänkt i de banorna. Vi vet också att tunga fordon använts som murbräcka vid inbrott.

Nu ska åkeribranschen tillsammans med myndigheter och fordonstillverkare diskutera vilka åtgärder som kan förebygga kapningar. Vilka åtgärder tror DHL på?

– På sikt kan det kanske komma tekniska lösningar. Automatiska inbromsningssystem finns redan på personbilar, om det dyker upp något framför fronten.

– Fast jag blir bekymrad om körförmågan hos en lastbil ska kopplas till en viss förare. Då är risken stor att vi får samma scenario som i Berlin där chauffören kidnappades och dödades.

Peter Dahlqvist är vd på Västberga åkeri. Han tror inte heller på system av typen ”död-mans-grepp” som finns på båtar och snöskotrar:

– Sådana lösningar låter vansinnigt, med tanke på risken det skulle innebära för chauffören. I nuläget har jag svårt att se något tekniskt system som fungerar. Det bästa är nog infrastrukturåtgärder, typ trafikhinder.

När det gäller instruktioner till de anställda säger Dahlqvist:

– Vi har redan nu en chaufförshandbok med tydliga regler om att ta med nycklar och låsa bilen. Sedan flera år är det förbjudet att ha med passagerare. Vi har gått ut med en påminnelse i dag.

– Man ska heller inte glömma att även andra fordon kan missbrukas. I Gamla stan dog två personer och 18 skadades 2003, när en galning mejade ner folk med en vanlig personbil.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.

Hälsningar på plywoodskiva efter terrorattacken på Drottninggatan

Psykisk chock efter attacken

Bevakning. 72 ordningsvakter och väktare var på plats och gjorde olika insatser i samband med terrorattentatet i Stockholm. Det visar arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagens egen analys.

Drottninggatan april 2017, collage

Ett halvår efter terrordådet

Bevakning. Ordningsvakter, väktare, värdetransportörer, p-vakter … Bevaknings­personalen hamnade i frontlinjen vid terror­attentatet på Drottning­­gatan. Hur mår de i dag? Och hur har bolagen följt upp attacken?

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.