Vansinnesfärden väcker frågor i chaufförskåren

Vill förebygga terror. Tre dygn efter terrorattacken på Drottninggatan kan Spendrups inte svara på om drickabilen var olåst och kördes med startnycklar. Företaget hävdar att det finns säkerhetsrutiner för chaufförerna, men vill inte uppge hur de ser ut. – Det här är frågor som många yrkesförare ställer sig nu, säger Patrik Sjöstrand, fackligt aktiv i Transports Stockholmsavdelning.

Till på torsdag har regeringen i all hast kallat myndigheter, fordonstillverkare, fack och åkerier till ett möte. Infrastrukturminister Anna Johansson vill ha svar på hur lastbilskapningar ska kunna undvikas i framtiden.

Saker som nämns är fysiska väghinder i stadskärnorna, men också tekniska system som stoppar bilen om föraren inte finns på plats.

Bland Transports medlemmar har attacken förstås väckt starka reaktioner. Men den har också satt fart på diskussionen om säkerhet och rutiner på företagen.

Patrik Sjöstrand är distributionschaufför på Ågesta åkeri och ordförande i åkerisektionen på Stockholmsavdelningen.

– I morse snackade jag och en kollega om just de här sakerna. Var Spendrupsbilen olåst? Hur visste gärningsmannen det i så fall? Hade han kartlagt just den här transporten under en länge tid?

I Ågesta åkeri finns numera tydliga instruktioner för chaufförerna, berättar Sjöstrand:

– Startnyckeln ska tar ur och bilen låsas. Reglerna kom för något år sedan, efter att en chaufför lämnat nycklarna i tändningslåset och hela bilen blev stulen. I dag vet alla anställda vad som gäller.

– Själv kör jag paketbil och har runt 80 stopp under en arbetsdag. Jag låser alltid. De allra flesta på åkeriet gör nog samma sak. Fast okej, någon gång kanske det slarvas. Arbetsbelastningen och stressen kan vara en orsak.

I Berlin och Nice användes lastbilar som dödliga vapen. Är den risken något som diskuteras på Ågesta åkeri eller på fackliga möten i åkerisektionen?

– Nej, faktiskt inte, säger Patrik Sjöstrand. Men nu är det uppenbart att det är en fråga vi måste lyfta. På våra större lastbilar har förarna en larmdosa. Med den blir bilen både låst och larmad.

Roger Pettersson kör distribution på Schenker i Lunda. Där finns också tydliga regler som slår fast att hytten ska låsas när föraren lämnar den:

– Jag tror att de flesta sköter det hyggligt. Ett skäl är ju att man ofta har privata saker som ligger i hytten.

Har fredagens händelse påverkat dig i jobbet?

– Ja, jag är mer uppmärksam nu. Funderingarna finns ju i bakhuvudet. Blev Spendrupskillen hotad? En vanlig drickabil behöver inte ha motorn i gång vid lossning. Och även om det skulle ha varit så, går det ju ändå att låsa hyttdörren med motorn i gång.

På Spendrups uppger den pressansvarige att företaget inte vet hur själva körningen gick till. Det är uppgifter som omfattas av polisens förundersökningssekretess. Chauffören som fick bilen kapad uppges alltjämt vara svårt chockad.

Roger Ringius jobbar som avtalstecknare på Transports Stockholmsavdelning sedan två år tillbaka. Innan dess var han distributionschaufför:

– Då när jag körde fanns det äldre lastbilar där föraren var tvungen att ha nyckeln i tändningslåset, för att bakgavelliften skulle fungera. Det var en sak som det snackades om på fackliga möten.

– Problemet med distributionstrafiken är att allt ska gå så snabbt. I praktiken tvingar arbetsgivarna de anställda att tumma på reglerna. Jag var själv med om stölder. Det hände att saker försvann ur hytten, men det vanligaste var att tjuven ryckte åt sig ett paket från en lastpall och sprang.

Jan Collander är säkerhetsansvarig för transporterna på DHL. De senaste dagarna har han fått mängder med journalistfrågor om regler och rutiner för chaufförerna.

– Vi har en förarhandbok där ett helt kapitel rör säkerhet. Enkelt uttryckt handlar det om att skydda godset, skydda lastbilen. Samma sak gäller föraren förstås. Startnycklarna ska aldrig lämnas i fordonet och hytten ska låsas när bilen parkeras.

– Chauffören ska vara särskilt försiktig om godset är extra värdefullt. Vi har också en speciell punkt som handlar om vaksamhet i fall någon eller några personer visar onormalt stort intresse för transporten. Då ska man kontakta företaget eller larma polisen.

Enligt Collander har DHL i sitt säkerhetsarbete utgått från att händelserna i Nice och Berlin kunde bli verklighet även i Sverige:

– Vi har definitivt tänkt i de banorna. Vi vet också att tunga fordon använts som murbräcka vid inbrott.

Nu ska åkeribranschen tillsammans med myndigheter och fordonstillverkare diskutera vilka åtgärder som kan förebygga kapningar. Vilka åtgärder tror DHL på?

– På sikt kan det kanske komma tekniska lösningar. Automatiska inbromsningssystem finns redan på personbilar, om det dyker upp något framför fronten.

– Fast jag blir bekymrad om körförmågan hos en lastbil ska kopplas till en viss förare. Då är risken stor att vi får samma scenario som i Berlin där chauffören kidnappades och dödades.

Peter Dahlqvist är vd på Västberga åkeri. Han tror inte heller på system av typen ”död-mans-grepp” som finns på båtar och snöskotrar:

– Sådana lösningar låter vansinnigt, med tanke på risken det skulle innebära för chauffören. I nuläget har jag svårt att se något tekniskt system som fungerar. Det bästa är nog infrastrukturåtgärder, typ trafikhinder.

När det gäller instruktioner till de anställda säger Dahlqvist:

– Vi har redan nu en chaufförshandbok med tydliga regler om att ta med nycklar och låsa bilen. Sedan flera år är det förbjudet att ha med passagerare. Vi har gått ut med en påminnelse i dag.

– Man ska heller inte glömma att även andra fordon kan missbrukas. I Gamla stan dog två personer och 18 skadades 2003, när en galning mejade ner folk med en vanlig personbil.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bussen som styrs av ett digitalt staket.

Vi har åkt buss som styrs av digitala staket

Ny teknik. Efter terrorattacken på Drottninggatan inleddes en diskussion om satellitstyrda staket – kallat geofencing. Under måndagen berättade inblandade parter att framtiden är rätt så nära. Till viss del är den redan här.

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.

Hälsningar på plywoodskiva efter terrorattacken på Drottninggatan

Psykisk chock efter attacken

Bevakning. 72 ordningsvakter och väktare var på plats och gjorde olika insatser i samband med terrorattentatet i Stockholm. Det visar arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagens egen analys.

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.