Bussen som styrs av ett digitalt staket.
Close
Bussen styrs av ett digitalt staket.
Close

Vi har åkt buss som styrs av digitala staket

Ny teknik. Efter terrorattacken på Drottninggatan inleddes en diskussion om satellitstyrda staket – kallat geofencing. Under måndagen berättade inblandade parter att framtiden är rätt så nära. Till viss del är den redan här.

Längst fram i bussen är platserna reserverade. Där sitter infrastrukturministern, hans folk och representanter från Volvo lastvagnar. Bussen är en elhybrid och går tyst. Det hänger stora skärmar i mitten, längst fram och så en framåtriktad längst bak. Skärmarna visar det som gps-signalerna säger till bussen. Alltså de regler som det satellitstyrda staketet angett.

En sväng till höger och chauffören kör helt utan begränsningar. Bilen kan, om föraren vill, gå över till dieselmotorn och det tryck han sätter på pedalen avgör hur fort det ska gå. Bussen åker in på en vändplats och kör tillbaka.

Men så närmar vi oss en zon som börjar vid ett vitt hus på vänster sida av Drottning Kristinas väg, mitt i Kungliga tekniska högskolans område i Stockholm. Föraren slår plattan i botten, det kan vi se på de där skärmarna. Men vi rör oss ändå i exakt 20 kilometer i timmen. Ett 100-tal meter framåt ser vi en skylt som varnar om ett gångtrafikområde. Bilen saktar in och väl inne på området ser vi att föraren fortfarande gasar allt han kan, men nu är vi nere i fem kilometer i timmen.

Sedan är det roliga slut.

Provturen med den geofencade bussen var avslutningen av ett större spektakel. Trafikverket hade bjudit in till en pressträff för att berätta mer om hur arbetet går när det gäller uppkopplad styrning av yrkesfordon i landets städer.

För lite mer än ett år sedan fick myndigheten i uppdrag av dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson (S) att leda ett arbete kring den nya tekniken. Men hon fick som bekant gå efter problem med it-säkerheten på Transportstyrelsen. Hennes efterträdare Tomas Eneroth (S) fick inleda tillställningen med att säga några ord om det arbete som pågår. Det handlar om många inblandade. Tungviktare från svensk fordonsindustri var också där: Vi pratar både Volvo, Scania och fordonselektronikföretaget Veoneer.

– Jag vill att Sverige ska vara en permanent världsutställning för ny teknik, sa Eneroth.

Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket, berättade att den påskyndade diskussionen om digitala staket började med terrorattentatet på Drottninggatan förra året. Men att de säkerhetsvinster som kan komma lika mycket handlar om allmän trafiksäkerhet och möjligheter att minska utsläppen. Trafiksäkerhet genom att ingen förare ska kunna köra för fort. Miljötänket handlar om att kommunerna ska kunna ställa vissa krav för att fordon ska kunna köras i vissa områden i städerna.

– Vi kan börja med ett frivilligt system. Det finns många vinster att plocka hem direkt. Industrin har tekniken, och många transportföretag vill ha den, sa Krafft.

Daniel Helldén, miljöpartistisk trafikborgarråd i Stockholm, berättade att staden infört möjligheter för företag att leverera gods på natten om bilarna kör på el, för att minska störande buller. Han hoppades att geofencing gör att det ska gå att se till att åkerier och chaufförer följer de uppsatta reglerna. Dessutom ska det kunna minska riskerna för terror.

Men vad det verkade på dem som talade är detta en bit bort. Industriföreträdarna talade om att tekniken överlag redan finns. Men det handlar om att få fordonsköparna att betala för sig. Själva tekniken är inte så dyr, men utvecklingskostnaderna kostar desto mer. Den teknik som finns har redan i dag en precision på ungefär 20 centimeter. Däremot tror få att det går att förmå åkerier att installera system med geofencing på de fordon som finns i flottan. Snarare handlar det om att ge morötter för att nya bilar ska ha utrustningen.

Men det finns fortfarande många frågetecken. Till exempel: Vad ska hända när eller om ett fordon tappar kontakten med satelliten?

Den som lever får se. I höst ska Trafikverket presentera en handlingsplan för verklig implementering.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fel om näringsförbud

Rättelse. Transportarbetaren har felaktigt påstått att paret Andreasson i Veddige belades med näringsförbud efter den personliga konkursen 2017. Begreppet kan inte användas i detta fall – förbudet att driva egna företag gällde tills konkursen var avslutad.

Transportarbetarens logga

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Transportarbetarens logga

Många vägarbetare oroliga för sin säkerhet

Trafiksäkerhet. Andelen vägarbetare som känner oro på jobbet har fördubblats på tio år. Nio av tio svarar att de är oroliga för sin säkerhet.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.