Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.
Close
Drottninggatan den 7 april.
Close

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.

Chauffören hade tidsbegränsad anställning vid olyckan, men har nu fått fast tjänst och professionellt samtalsstöd.

Hans närmaste chef säger att varken han eller olyckschauffören ”vill gräva upp” händelsen igen.

– Även om jag förstår att det finns ett allmänt intresse. Det har varit förfärligt.

”Lastbil kapad” står det i företaget Bryggeritransport i Bergslagens anmälan till Arbetsmiljöverket. Det var ett dotterbolag, men ingår nu i Spendrups bryggerier.

Myndigheten kom på inspektion, men fann inga brister i arbetsmiljöarbetet eller krishanteringen, så ärendet avskrevs. Chauffören hade gått ut bakom lastbilen för att lossa varor till en restaurang nära Drottninggatan när en maskerad kapare hoppade in i hytten och körde i väg. Föraren försökte stoppa honom, blev lätt påkörd, men lastbilen fortsatte.

Chauffören var chockad, men ”förhållandevis oskadad”, sa Spendrups kommunikationschef Mårten Lyth den 7 april.

Omprofilerade bilarna

Lastbilar som såg ut som olycksbilen togs ur trafik – för att inte väcka anstöt hos chaufförer och allmänhet. Företaget skyndade också på arbetet med att förändra utseendet på sina fordon.

Att sätta sig i Spendrups bilar direkt efter attentatet ”var inte det roligaste”, beskriver Lyth. Förare som ville fick ta med sig en kontorskollega i hytten några dagar.

– Ganska många tog emot hjälpen. En del sa nej, men kom tillbaka efter lunch och sa att det vore nog bra, säger Lyth och fortsätter:

– Det blev mycket utpekande och folk som tog bilder.

Företaget vittnade också om trakasserier, obehagliga kommentarer och knutna nävar i vindrutan. Men det lugnade ner sig

Driftchef Stefan Karlsson vill inte svara på frågor om vad som hände och ifall Spendrups ändrat sina rutiner när det gäller nycklar i låset, att förfölja kapare med mera.

– Vi har alltid haft bra rutiner och gör en intern utredning, vid sidan av polisens.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?