Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.
Close
Drottninggatan den 7 april.
Close

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.

Chauffören hade tidsbegränsad anställning vid olyckan, men har nu fått fast tjänst och professionellt samtalsstöd.

Hans närmaste chef säger att varken han eller olyckschauffören ”vill gräva upp” händelsen igen.

– Även om jag förstår att det finns ett allmänt intresse. Det har varit förfärligt.

”Lastbil kapad” står det i företaget Bryggeritransport i Bergslagens anmälan till Arbetsmiljöverket. Det var ett dotterbolag, men ingår nu i Spendrups bryggerier.

Myndigheten kom på inspektion, men fann inga brister i arbetsmiljöarbetet eller krishanteringen, så ärendet avskrevs. Chauffören hade gått ut bakom lastbilen för att lossa varor till en restaurang nära Drottninggatan när en maskerad kapare hoppade in i hytten och körde i väg. Föraren försökte stoppa honom, blev lätt påkörd, men lastbilen fortsatte.

Chauffören var chockad, men ”förhållandevis oskadad”, sa Spendrups kommunikationschef Mårten Lyth den 7 april.

Omprofilerade bilarna

Lastbilar som såg ut som olycksbilen togs ur trafik – för att inte väcka anstöt hos chaufförer och allmänhet. Företaget skyndade också på arbetet med att förändra utseendet på sina fordon.

Att sätta sig i Spendrups bilar direkt efter attentatet ”var inte det roligaste”, beskriver Lyth. Förare som ville fick ta med sig en kontorskollega i hytten några dagar.

– Ganska många tog emot hjälpen. En del sa nej, men kom tillbaka efter lunch och sa att det vore nog bra, säger Lyth och fortsätter:

– Det blev mycket utpekande och folk som tog bilder.

Företaget vittnade också om trakasserier, obehagliga kommentarer och knutna nävar i vindrutan. Men det lugnade ner sig

Driftchef Stefan Karlsson vill inte svara på frågor om vad som hände och ifall Spendrups ändrat sina rutiner när det gäller nycklar i låset, att förfölja kapare med mera.

– Vi har alltid haft bra rutiner och gör en intern utredning, vid sidan av polisens.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.