Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Skånetrafiken upphandlar färdtjänst- och sjukresor i hela Skåne. Trafiken sköts av ett antal olika taxiföretag, som fått instruktionen att köra coronasmittade i de vanliga bilarna.

– Det som gör mig mest uppretad är att Skånetrafiken inte värderar chaufförerna utan anser att de kan köra smittade personer utan tillräcklig skyddsutrustning, säger Anders Palmqvist, regionalt skyddsombud på Transport i Malmö.

Han har beslutat om skyddsstopp på bland annat Vellinge taxi. Om arbetsgivarna så begär är det Arbetsmiljöverket som bedömer om förbudet ska gälla eller hävas.

Jörgen Nilsson, vd på Vellinge taxi, har förståelse för stoppet. Han poängterar att hans företag inte alls är emot att köra passagerare som är smittade eller misstänkt smittade av covid-19.

– Men vi måste i så fall ha specialfordon med plexiglas mellan föraren och passageraren. Och det ska vara frivilligt för chaufförerna som dessutom måste få skyddsutrustning och utbildning, säger han.

Han har själv föregått Transports skyddsstopp med att göra en riskbedömning. I den slår han fast att det är förenat med en omedelbar risk för livsfara för förare som tillhör en riskgrupp, och risk för åtminstone stor ohälsa för de andra chaufförerna. Han konstaterade också stora risker för passagerarna, både smittade och andra, med den information om hur resorna ska gå till som Skånetrafiken har levererat.

Instruktionen från Skånetrafiken är att resenärer ska sitta i baksätet och uppmanas att nysa eller hosta i en engångsnäsduk eller i armvecket. Taxibolagen har informerats om att vårdpersonal ska följa smittade personer till fordonet för att hjälpa till. Taxiföretagen uppmanades i går att informera sina förare om att Skånetrafiken ”öppnar upp för transport även av patienter med covid-19 infektion”.

– Jag blev chockad och bad om anstånd, men fick inget svar, säger Jörgen Nilsson. Jag måste ta fram vilka av mina chaufförer som ingår i någon riskgrupp.

Runt om i länet pågår diskussioner om hur taxiföretagen ska möta instruktionerna. Både på företagen och på Transports avdelningar. Enligt uppgifter är åtminstone något taxibolag på gång och specialutrustar bilar med avskilt förarutrymme och utbildade chaufförer.

Transportarbetaren har bett om svar från Skånetrafiken dels om ifall ansvariga anser att resorna sker på ett säkert sätt, dels hur bolaget agerar utifrån de skyddsstopp som lagts på flera av de upphandlade företagen. Svar kommer sent i eftermiddag, lovar Skånetrafiken. Vi skriver förstås mera då.

Martin Miljeteig, Transports centrala ombudsman inom arbetsmiljö, berättar att mejlboxen kokar av frågor och beskrivningar av hur transporten av coronasmittade går till i olika delar av landet.

– Det finns mycket oro bland förarna inom taxi och färdtjänst, berättar han. De är oroliga för egen del och de vill inte bidra till att smittan sprids till andra passagerare.

Martin Miljeteig beskriver ett läge där regioner och taxibolag agerar på olika sätt. På vissa håll är bra lösningar redan i drift. I andra regioner har Transport gjort en 6:6a-anmälan om farligt arbete till Arbetsmiljöverket. Och i Malmö ligger skyddsstoppet fortfarande kvar när detta skrivs klockan 13.30 på fredagen.

– Generellt är det ju arbetsgivarna som är skyldiga att göra en riskbedömning av arbetet. Det är olyckligt när de väljer bort att samverka med oss, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Clarence Gylefors:
    7 april, 2020

    Bra att man äntligen bryr sig om förarna.

  2. Elisabeth Henriksson:
    3 april, 2020

    Tyvärr så brukar vårdpersonalen mörka smittorisken för oss chaufförer. De struntar totalt i oss bara de får iväg patienten

Lästips:

Transportarbetarens logga

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Transportarbetarens logga

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.