SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Samtal mellan sopgubbar, fack och arbetsgivare

Diskussioner. Än har ingen lösning på konflikten nåtts mellan de vilt strejkande sopgubbarna i Stockholm och miljöbolaget Reno Norden. Under dagen har i alla fall överläggningar skett mellan fack och arbetsgivare.

Det berättar en källa bland sopgubbarna, som vill vara anonym eftersom arbetsgivaren undanbett sig vidare kontakter med medierna.

I botten finns en konflikt om en kommande lönesänkning i höst, parad med utökad arbetstid. Att Reno Norden hyrt in anställda för att inventera vart nycklarna till stadens många soprum går fick bägaren att rinna över. I morse beslöt Reno Nordens miljöarbetare att lägga ner arbetet och ställa sopbilarna. Kollegorna på miljöföretaget Liselotte Lööf anslöt också i en sympatiaktion på plats vid anläggningen i Älvsjö, men arbetade sedan vidare.

Går allt enligt planerna kommer sopgubbarna i morgon bitti att få rösta om lite olika alternativ till lösningar på konflikten. Det kan leda till att renhållarna återupptar arbetet igen redan i morgon.

– Egentligen var det ingen som ville strejka, så vi hoppas att vi ska komma överens med arbetsgivaren, säger Transportarbetarens källa.

Det är renhållningsbolagets uppdragsgivare, Stockholm vatten, som begärt att ett digitalt nyckelregister ska tas fram för avfallsutrymmen i Stockholms stad. Inventeringen görs för att bolaget ska kunna rapportera in uppgifterna till staden. I september förra året förhandlade arbetsgivaren och Transports Stockholmsavdelning om ifall sopgubbarna ska utföra eller ”i vart fall vara behjälpliga” vid genomgången av nycklarna.

Förhandlingarna slutade i oenighet eftersom Transport anser att inventeringen innebär nya arbetsuppgifter, som inte omfattas av avtalet och inte kan anses ingå i miljöarbetarnas arbetsuppgifter. Reno Norden vidhöll att uppgiften ingår i jobbet.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.