SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Samtal mellan sopgubbar, fack och arbetsgivare

Diskussioner. Än har ingen lösning på konflikten nåtts mellan de vilt strejkande sopgubbarna i Stockholm och miljöbolaget Reno Norden. Under dagen har i alla fall överläggningar skett mellan fack och arbetsgivare.

Det berättar en källa bland sopgubbarna, som vill vara anonym eftersom arbetsgivaren undanbett sig vidare kontakter med medierna.

I botten finns en konflikt om en kommande lönesänkning i höst, parad med utökad arbetstid. Att Reno Norden hyrt in anställda för att inventera vart nycklarna till stadens många soprum går fick bägaren att rinna över. I morse beslöt Reno Nordens miljöarbetare att lägga ner arbetet och ställa sopbilarna. Kollegorna på miljöföretaget Liselotte Lööf anslöt också i en sympatiaktion på plats vid anläggningen i Älvsjö, men arbetade sedan vidare.

Går allt enligt planerna kommer sopgubbarna i morgon bitti att få rösta om lite olika alternativ till lösningar på konflikten. Det kan leda till att renhållarna återupptar arbetet igen redan i morgon.

– Egentligen var det ingen som ville strejka, så vi hoppas att vi ska komma överens med arbetsgivaren, säger Transportarbetarens källa.

Det är renhållningsbolagets uppdragsgivare, Stockholm vatten, som begärt att ett digitalt nyckelregister ska tas fram för avfallsutrymmen i Stockholms stad. Inventeringen görs för att bolaget ska kunna rapportera in uppgifterna till staden. I september förra året förhandlade arbetsgivaren och Transports Stockholmsavdelning om ifall sopgubbarna ska utföra eller ”i vart fall vara behjälpliga” vid genomgången av nycklarna.

Förhandlingarna slutade i oenighet eftersom Transport anser att inventeringen innebär nya arbetsuppgifter, som inte omfattas av avtalet och inte kan anses ingå i miljöarbetarnas arbetsuppgifter. Reno Norden vidhöll att uppgiften ingår i jobbet.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.