Kongress 2017

Regionala skyddsombuden ska utredas

Skyddsombud. De regionala skyddsombuden ska utredas. Fram till nästa höst ska deras roll, hur de utses och anställs bli en fråga för Transports framtidsutredning. Beslut fattas sedan av förbundsrådet.

De regionala skyddsombuden (RSO) är både anställda och förtroendevalda inom Transport. Under en lång debatt var det ingen som protesterade mot förbundsstyrelsens beskrivning att modellen leder till återkommande frågor kring både arbetsledning och arbetsgivaransvar.

Det ena RSO:et efter det andra klev upp i talarstolen och både vittnade om sitt jobb och föreslog hur ett RSO bäst bör utses.

En grundfråga är om de regionala skyddsombuden i alla sammanhang ska väljas av avdelningarnas representantskap – eller om de ska kunna utses av avdelningarnas styrelser till exempel vid omval. Ett annat förslag är att förbundsstyrelsen ska utse RSO:erna, och att de därmed ska kunna flyttas runt mellan avdelningarna.

– RSO-valen ska alltid ske i avdelningens representantskap, för att det inte ska bli en skendemokrati, pläderade Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud i Göteborgsavdelningen.

Han fick mothugg av Marja-Lena Lundberg, regionalt skyddsombud i avdelning 26:

– En avdelningsstyrelse är ansvarig för verksamheten, det vore att omyndigförklara den om möjligheten att utse RSO när det är fråga om omval tas bort. Om en avdelningsstyrelse i den frågan är enig har den tagit sitt arbetsgivaransvar på allvar.

Förbundsstyrelsens svar på de olika förslagen som lämnats in från avdelningarna var att helt enkelt gå till botten med RSO:erna. Men inte på sittande kongress.

– För att kunna lösa det här på ett bra sätt föreslår vi att organisationsutredningen tar ett helhetsgrepp, inledde Martin Rohde i förbundsstyrelsen. För att kunna ha det klart till nästa runda av RSO-val ska utredningen vara klar senast hösten 2018.

Han avslutade också strax innan kongressen gick till omröstning:

– Tack för debatten, men det är en pissig anställningsform ni har, sa förbundsstyrelsens Martin Rohde.

Sedan beslutade kongressen enligt förbundsstyrelsens förslag.

Och så några stadgefrågor till:

  • Ett förslag om att avdelningarnas styrelser inte ska få ha en majoritet av anställda i förbundet avslogs. Valet är fortfarande fritt att välja in anställda och andra.
  • Det blir inga längre valperioder för avdelningsordföranden, de ska väljas på två år även i fortsättningen.
  • Transports stadgar ska ändras så att varje avdelning själv får avgöra om de som väljs in i styrelsen ska ha personliga suppleanter – eller om suppleanterna ska kunna träda in i vilken roll som helst. Kongressen röstade med läsplattorna och resultatet blev 101–101. Sittande kongressordförande Ulf Person fick avgöra – och gick på motionärernas linje, mot förbundsstyrelsens förslag.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.