Kongress 2017

Regionala skyddsombuden ska utredas

Skyddsombud. De regionala skyddsombuden ska utredas. Fram till nästa höst ska deras roll, hur de utses och anställs bli en fråga för Transports framtidsutredning. Beslut fattas sedan av förbundsrådet.

De regionala skyddsombuden (RSO) är både anställda och förtroendevalda inom Transport. Under en lång debatt var det ingen som protesterade mot förbundsstyrelsens beskrivning att modellen leder till återkommande frågor kring både arbetsledning och arbetsgivaransvar.

Det ena RSO:et efter det andra klev upp i talarstolen och både vittnade om sitt jobb och föreslog hur ett RSO bäst bör utses.

En grundfråga är om de regionala skyddsombuden i alla sammanhang ska väljas av avdelningarnas representantskap – eller om de ska kunna utses av avdelningarnas styrelser till exempel vid omval. Ett annat förslag är att förbundsstyrelsen ska utse RSO:erna, och att de därmed ska kunna flyttas runt mellan avdelningarna.

– RSO-valen ska alltid ske i avdelningens representantskap, för att det inte ska bli en skendemokrati, pläderade Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud i Göteborgsavdelningen.

Han fick mothugg av Marja-Lena Lundberg, regionalt skyddsombud i avdelning 26:

– En avdelningsstyrelse är ansvarig för verksamheten, det vore att omyndigförklara den om möjligheten att utse RSO när det är fråga om omval tas bort. Om en avdelningsstyrelse i den frågan är enig har den tagit sitt arbetsgivaransvar på allvar.

Förbundsstyrelsens svar på de olika förslagen som lämnats in från avdelningarna var att helt enkelt gå till botten med RSO:erna. Men inte på sittande kongress.

– För att kunna lösa det här på ett bra sätt föreslår vi att organisationsutredningen tar ett helhetsgrepp, inledde Martin Rohde i förbundsstyrelsen. För att kunna ha det klart till nästa runda av RSO-val ska utredningen vara klar senast hösten 2018.

Han avslutade också strax innan kongressen gick till omröstning:

– Tack för debatten, men det är en pissig anställningsform ni har, sa förbundsstyrelsens Martin Rohde.

Sedan beslutade kongressen enligt förbundsstyrelsens förslag.

Och så några stadgefrågor till:

  • Ett förslag om att avdelningarnas styrelser inte ska få ha en majoritet av anställda i förbundet avslogs. Valet är fortfarande fritt att välja in anställda och andra.
  • Det blir inga längre valperioder för avdelningsordföranden, de ska väljas på två år även i fortsättningen.
  • Transports stadgar ska ändras så att varje avdelning själv får avgöra om de som väljs in i styrelsen ska ha personliga suppleanter – eller om suppleanterna ska kunna träda in i vilken roll som helst. Kongressen röstade med läsplattorna och resultatet blev 101–101. Sittande kongressordförande Ulf Person fick avgöra – och gick på motionärernas linje, mot förbundsstyrelsens förslag.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.