Kongress 2017

Regionala skyddsombuden ska utredas

Skyddsombud. De regionala skyddsombuden ska utredas. Fram till nästa höst ska deras roll, hur de utses och anställs bli en fråga för Transports framtidsutredning. Beslut fattas sedan av förbundsrådet.

De regionala skyddsombuden (RSO) är både anställda och förtroendevalda inom Transport. Under en lång debatt var det ingen som protesterade mot förbundsstyrelsens beskrivning att modellen leder till återkommande frågor kring både arbetsledning och arbetsgivaransvar.

Det ena RSO:et efter det andra klev upp i talarstolen och både vittnade om sitt jobb och föreslog hur ett RSO bäst bör utses.

En grundfråga är om de regionala skyddsombuden i alla sammanhang ska väljas av avdelningarnas representantskap – eller om de ska kunna utses av avdelningarnas styrelser till exempel vid omval. Ett annat förslag är att förbundsstyrelsen ska utse RSO:erna, och att de därmed ska kunna flyttas runt mellan avdelningarna.

– RSO-valen ska alltid ske i avdelningens representantskap, för att det inte ska bli en skendemokrati, pläderade Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud i Göteborgsavdelningen.

Han fick mothugg av Marja-Lena Lundberg, regionalt skyddsombud i avdelning 26:

– En avdelningsstyrelse är ansvarig för verksamheten, det vore att omyndigförklara den om möjligheten att utse RSO när det är fråga om omval tas bort. Om en avdelningsstyrelse i den frågan är enig har den tagit sitt arbetsgivaransvar på allvar.

Förbundsstyrelsens svar på de olika förslagen som lämnats in från avdelningarna var att helt enkelt gå till botten med RSO:erna. Men inte på sittande kongress.

– För att kunna lösa det här på ett bra sätt föreslår vi att organisationsutredningen tar ett helhetsgrepp, inledde Martin Rohde i förbundsstyrelsen. För att kunna ha det klart till nästa runda av RSO-val ska utredningen vara klar senast hösten 2018.

Han avslutade också strax innan kongressen gick till omröstning:

– Tack för debatten, men det är en pissig anställningsform ni har, sa förbundsstyrelsens Martin Rohde.

Sedan beslutade kongressen enligt förbundsstyrelsens förslag.

Och så några stadgefrågor till:

  • Ett förslag om att avdelningarnas styrelser inte ska få ha en majoritet av anställda i förbundet avslogs. Valet är fortfarande fritt att välja in anställda och andra.
  • Det blir inga längre valperioder för avdelningsordföranden, de ska väljas på två år även i fortsättningen.
  • Transports stadgar ska ändras så att varje avdelning själv får avgöra om de som väljs in i styrelsen ska ha personliga suppleanter – eller om suppleanterna ska kunna träda in i vilken roll som helst. Kongressen röstade med läsplattorna och resultatet blev 101–101. Sittande kongressordförande Ulf Person fick avgöra – och gick på motionärernas linje, mot förbundsstyrelsens förslag.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.