Kongress 2017

Regionala skyddsombuden ska utredas

Skyddsombud. De regionala skyddsombuden ska utredas. Fram till nästa höst ska deras roll, hur de utses och anställs bli en fråga för Transports framtidsutredning. Beslut fattas sedan av förbundsrådet.

De regionala skyddsombuden (RSO) är både anställda och förtroendevalda inom Transport. Under en lång debatt var det ingen som protesterade mot förbundsstyrelsens beskrivning att modellen leder till återkommande frågor kring både arbetsledning och arbetsgivaransvar.

Det ena RSO:et efter det andra klev upp i talarstolen och både vittnade om sitt jobb och föreslog hur ett RSO bäst bör utses.

En grundfråga är om de regionala skyddsombuden i alla sammanhang ska väljas av avdelningarnas representantskap – eller om de ska kunna utses av avdelningarnas styrelser till exempel vid omval. Ett annat förslag är att förbundsstyrelsen ska utse RSO:erna, och att de därmed ska kunna flyttas runt mellan avdelningarna.

– RSO-valen ska alltid ske i avdelningens representantskap, för att det inte ska bli en skendemokrati, pläderade Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud i Göteborgsavdelningen.

Han fick mothugg av Marja-Lena Lundberg, regionalt skyddsombud i avdelning 26:

– En avdelningsstyrelse är ansvarig för verksamheten, det vore att omyndigförklara den om möjligheten att utse RSO när det är fråga om omval tas bort. Om en avdelningsstyrelse i den frågan är enig har den tagit sitt arbetsgivaransvar på allvar.

Förbundsstyrelsens svar på de olika förslagen som lämnats in från avdelningarna var att helt enkelt gå till botten med RSO:erna. Men inte på sittande kongress.

– För att kunna lösa det här på ett bra sätt föreslår vi att organisationsutredningen tar ett helhetsgrepp, inledde Martin Rohde i förbundsstyrelsen. För att kunna ha det klart till nästa runda av RSO-val ska utredningen vara klar senast hösten 2018.

Han avslutade också strax innan kongressen gick till omröstning:

– Tack för debatten, men det är en pissig anställningsform ni har, sa förbundsstyrelsens Martin Rohde.

Sedan beslutade kongressen enligt förbundsstyrelsens förslag.

Och så några stadgefrågor till:

  • Ett förslag om att avdelningarnas styrelser inte ska få ha en majoritet av anställda i förbundet avslogs. Valet är fortfarande fritt att välja in anställda och andra.
  • Det blir inga längre valperioder för avdelningsordföranden, de ska väljas på två år även i fortsättningen.
  • Transports stadgar ska ändras så att varje avdelning själv får avgöra om de som väljs in i styrelsen ska ha personliga suppleanter – eller om suppleanterna ska kunna träda in i vilken roll som helst. Kongressen röstade med läsplattorna och resultatet blev 101–101. Sittande kongressordförande Ulf Person fick avgöra – och gick på motionärernas linje, mot förbundsstyrelsens förslag.

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.