Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

I december suckade Johan Danielsson av lättnad. Transports internationella sekreterare tyckte också att den nattliga överenskommelsen såg bra ut.

De tre tunga EU-instanserna hade då kommit överens om att mobilitetspaketet, slarvigt kallat vägpaketet, ska genomföras. En samling lagar, som ska motverka fuskande åkare och utnyttjande av chaufförer, ska införas i alla EU-länder. Det handlar om utstationering, cabotage samt kör- och vilotider.

Formellt ska paketet antas av EU-parlamentet under våren. Sedan ska beslutet bekräftas av ministerrådet där alla EU-ländernas transportministrar är samlade. Därefter har länderna ett och ett halvt år på sig att införa de nya lagarna.

Men i måndags skrev åtta länders transportministrar till parlamentet, kommissionen och EU:s ordförande. De vill skjuta fram hela införandet av mobilitetspaketet, och hänvisar till coronapandemin.

De nya lagarna kan, i kombination med coronakrisens efterdyningar, tvinga många europeiska transportföretag att lägga ner, skriver de.

Vägtransporter är avgörande för att läkemedel och livsmedel ska kunna levereras både under och efter pandemin. Men detta är inte möjligt om chaufförerna tvingas återvända till sina hemländer för att ta sin långa vila, enligt de åtta ministrarna.

Johan Danielsson. Foto: Carl von Scheele

De representerar Polen, Rumänien, Bulgarien, Ungern, Lettland, Litauen, Cypern och Malta. Slutklämmen i brevet är ett krav att införandet av mobilitetspaketet ska avbrytas tills pandemin är över. Och att det då ska kunna omprövas.

– Deras motstånd mot mobilitetspaketet är känt sedan tidigare, konstaterar parlamentarikern Johan Danielsson som är S-gruppens koordinator i transportutskottet.

– Men att använda krisen och människors personliga tragedier för att stoppa de nya reglerna är en bisarr argumentation, tycker han. Jag kan inte se att vi ska fortsätta acceptera lönedumpning och slavliknande arbetsvillkor på grund av pandemin.

I praktiken är de tunga EU-organens linje att lagpaketet ska införas. I slutet av april väntar ett gruppledarmöte i transportutskottet för Johan Danielsson.

– Jag utgår från att processen fortsätter trots brevet. Majoritetsförhållandena har inte ändrats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Edita Pinxter:
    4 april, 2020

    Jättebra med ”vägpaketet”! Det är viktigt att få igenom nu. Många olycksfall kan undvikas - äntligen!

  2. Lennart Lennefors:
    3 april, 2020

    Håller helt med Johan Danielsson, om vi ska stödja viss verksamhet får det vara med rimliga arbetsvillkor och som är mer neutralt mot andra trafikslag.

  3. Torgny:
    3 april, 2020

    Kämpa Johan, det finns förare inom EU och Svergie som är arbetslösa.

  4. Lennart:
    2 april, 2020

    Hade det inte varit på plats att förbjuda cabotage transporter nu under en tid och låta godset köras av svenska åkerier, hade kanske kunnat rädda en del företag och jobb.

  5. Birger Wiklund:
    2 april, 2020

    Absolut, inför vägpaketet omg!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Peter Eriksson, färdtjänstförare

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Transportarbetarens logga

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Corona

Här pratar Transport med film

Facket. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. I går hade Transports avdelning i mellersta Norrland filmpremiär.

I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.