Ny visselblåsarlag får kritik

Vid årsskiftet började en ny lag om skydd för visselblåsare gälla. Men lagen får kritik för att vara för svårtolkad.

Syftet med lagen är att anställda ska kunna slå larm om missförhållanden på sin arbetsplats utan att råka ut för repressalier.

De som är anställda av kommuner, landsting och statliga myndigheter har sedan tidigare ett skydd genom offentlighetsprincipen. Men för alla andra har möjligheten att larma ofta krockat med bestämmelser om att inte lämna ut företagshemligheter eller rädsla för att vara illojal med sin arbetsgivare.

I den nya lagen blir det förbjudet att utsätta en arbetstagare för repressalier om hen slår larm om missförhållanden på jobbet. Men bara om ett antal kriterier är uppfyllda. Den som larmar, eller ”visselblåser” ska ha en konkret misstanke om ett allvarligt missförhållande. Dessutom ska hen ha tagit upp missförhållandet med sin arbetsgivare först om hen inte hade befogad anledning att larma externt direkt.

Sofie Rehnström, jurist på LO, tycker att det här gör lagen alltför svårtolkad.

– Det är bra med en lag, den behövs. Men jag är rädd att lagen kommer att bli svår att tillämpa med de många komplicerade juridiska bedömningarna som ska göras. Det blir svårt för den anställde att veta om hen har skydd av lagen eller inte i olika situationer. Risken är att den i stället gör att anställda blir mer försiktiga när det gäller att larma.

Martin Miljeteig, central ombudsman med ansvar för arbetsmiljöfrågor på Transport, är inne på samma linje.

– Jag hade önskat att lagen var lite mer vasst skriven. Nu finns det stora tolkningsmöjligheter.

Vissa företag har redan interna system för att anställda ska kunna larma om missförhållanden. Men de fungerar sällan fullt ut, säger Martin Miljeteig.

– I de fall där företag inom våra avtalsområden har byggt upp egna system för visselblåsning har de ofta haft barnsjukdomar. Till exempel att man efterforskar vem som har larmat fast man inte ska det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ännu ett klartecken för tyngre lastbilar

Ny gräns. I dag fattade regeringen sitt beslut: 74 ton tunga lastbilar kommer att tillåtas. Exakt på vilka vägar blir det Trafikverket som får peka ut. Samma myndighet som vid sitt första förslag fick kritik för att 74-tonsvägarna var för få. – Det här är positivt för miljön, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Skärpta krav i ny diskrimineringslag

Nu skärps kraven på arbetsgivarnas arbete mot diskriminering. Dessutom införs årliga lönekartläggningar igen. Allt enligt den uppdaterade diskrimineringslag som började gälla den 1 januari.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.