Ny visselblåsarlag får kritik

Vid årsskiftet började en ny lag om skydd för visselblåsare gälla. Men lagen får kritik för att vara för svårtolkad.

Syftet med lagen är att anställda ska kunna slå larm om missförhållanden på sin arbetsplats utan att råka ut för repressalier.

De som är anställda av kommuner, landsting och statliga myndigheter har sedan tidigare ett skydd genom offentlighetsprincipen. Men för alla andra har möjligheten att larma ofta krockat med bestämmelser om att inte lämna ut företagshemligheter eller rädsla för att vara illojal med sin arbetsgivare.

I den nya lagen blir det förbjudet att utsätta en arbetstagare för repressalier om hen slår larm om missförhållanden på jobbet. Men bara om ett antal kriterier är uppfyllda. Den som larmar, eller ”visselblåser” ska ha en konkret misstanke om ett allvarligt missförhållande. Dessutom ska hen ha tagit upp missförhållandet med sin arbetsgivare först om hen inte hade befogad anledning att larma externt direkt.

Sofie Rehnström, jurist på LO, tycker att det här gör lagen alltför svårtolkad.

– Det är bra med en lag, den behövs. Men jag är rädd att lagen kommer att bli svår att tillämpa med de många komplicerade juridiska bedömningarna som ska göras. Det blir svårt för den anställde att veta om hen har skydd av lagen eller inte i olika situationer. Risken är att den i stället gör att anställda blir mer försiktiga när det gäller att larma.

Martin Miljeteig, central ombudsman med ansvar för arbetsmiljöfrågor på Transport, är inne på samma linje.

– Jag hade önskat att lagen var lite mer vasst skriven. Nu finns det stora tolkningsmöjligheter.

Vissa företag har redan interna system för att anställda ska kunna larma om missförhållanden. Men de fungerar sällan fullt ut, säger Martin Miljeteig.

– I de fall där företag inom våra avtalsområden har byggt upp egna system för visselblåsning har de ofta haft barnsjukdomar. Till exempel att man efterforskar vem som har larmat fast man inte ska det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ännu ett klartecken för tyngre lastbilar

Ny gräns. I dag fattade regeringen sitt beslut: 74 ton tunga lastbilar kommer att tillåtas. Exakt på vilka vägar blir det Trafikverket som får peka ut. Samma myndighet som vid sitt första förslag fick kritik för att 74-tonsvägarna var för få. – Det här är positivt för miljön, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Skärpta krav i ny diskrimineringslag

Nu skärps kraven på arbetsgivarnas arbete mot diskriminering. Dessutom införs årliga lönekartläggningar igen. Allt enligt den uppdaterade diskrimineringslag som började gälla den 1 januari.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.