Skärpta krav i ny diskrimineringslag

Nu skärps kraven på arbetsgivarnas arbete mot diskriminering. Dessutom införs årliga lönekartläggningar igen. Allt enligt den uppdaterade diskrimineringslag som började gälla den 1 januari.

Kravet på årliga lönekartläggningar, för att belysa löneskillnader mellan män och kvinnor, togs bort av allians­regeringen 2008. Nu återinförs det. För Transport, som i de flesta avtal har tarifflöner i stället för individuell lönesättning, spelar inte kartläggningarna lika stor roll som i övriga arbetslivet.

Men Martin Miljeteig, Transports arbetsmiljö­ombudsman, är ändå glad över lagändringen.

– På de områden där man inte har tarifflöner har det visat sig att det finns stora löneskillnader mellan män och kvinnor. Så det är väl ypperligt att man ska göra kartläggningar på årsbasis.

En annan förändring i lagen handlar om förebyggande ­åtgärder mot diskriminering. Från och med årsskiftet ska arbetsgivare och utbildningsanordnare arbeta aktivt med att motverka diskriminering på grund av alla de diskriminer­ingsgrunder som tas upp i lagen.

Dessa är: kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. (Förut var det bara några diskrimineringsgrunder som omfattades.)

– De arbetsgivare som redan jobbar med de här frågorna kommer nog behöva justera policy och rutin­er lite för att få med alla grunder. De som inte jobbar aktivt med det här borde redan ha satt sig ner tillsammans med våra företrädare för att diskutera hur man ska göra, säger Martin Miljeteig.

Själv känner han till åtminstone ett stort företag som kommer ha policys och rutiner på plats före årsskiftet.

– Nokas security har samverkat med Transport hela vägen. De hade redan ett bra arbete innan det här. Därför blir uppdateringen inte så krävande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Ännu ett klartecken för tyngre lastbilar

Ny gräns. I dag fattade regeringen sitt beslut: 74 ton tunga lastbilar kommer att tillåtas. Exakt på vilka vägar blir det Trafikverket som får peka ut. Samma myndighet som vid sitt första förslag fick kritik för att 74-tonsvägarna var för få. – Det här är positivt för miljön, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Ny visselblåsarlag får kritik

Vid årsskiftet började en ny lag om skydd för visselblåsare gälla. Men lagen får kritik för att vara för svårtolkad.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?