Anna Johansson och Niklas Reinholdt.
Close
En minister på rundvandring hos Road cargo i södra Stockholm. Anna Johansson presenterade också regeringsbeslutet om tyngre lastbilar. Företagets vd Niklas Reinholdt var dock inte intresserad av att lasta tyngre.
Close

Ännu ett klartecken för tyngre lastbilar

Ny gräns. I dag fattade regeringen sitt beslut: 74 ton tunga lastbilar kommer att tillåtas. Exakt på vilka vägar blir det Trafikverket som får peka ut. Samma myndighet som vid sitt första förslag fick kritik för att 74-tonsvägarna var för få. – Det här är positivt för miljön, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Förklaringen är att det blir färre lastbilar och mindre utsläpp med mer gods per fordon. I beslutet ligger också att tyngre fordon inte ska tillåtas på vägsträckor där godset i stället kan skickas med med tåg eller sjöfart. Anna Johansson fortsatte:

– Samtidigt stärker det konkurrenskraften hos de svenska åkerierna, och det ger fler jobb.

Transportarbetaren har flera gånger berättat om förslaget på ny bärighetsklass för vägarna, alltså att fordon som väger upp till 74 ton ska släppas fram på vissa vägar. I och med dagens regeringsbeslut är det bara en omröstning i riksdagen som återstår innan lagen kan bli verklighet.

Själva lagen kan då börja gälla den 1 juli, enligt Anna Johansson. Men i praktiken tar det en bit in på nästa år innan den ännu tyngre trafiken kan komma i gång.

– Transportstyrelsen ska först specificera vilka krav som ska ställas på bilarna. Och Trafikverket ska peka ut vilka vägar som håller för de tunga bilarna och där de inte tar gods från järnväg eller sjötransport.

Ett förslag på det vägnätet presenterade Trafikverket redan i höstas. Kartan mötte kritik från både åkerisidan och Transport. Fem begränsade områden i landet skulle knappast göra det lönsamt för åkerierna att investera i nya lastbilar som tar 74 ton, enligt kritikerna.

– Jag kan inte säga om det blir större områden, sa Anna Johansson efter regeringssammanträdet. Myndigheten fortsätter att utreda frågan i samverkan med branschen i de berörda länen.

Hon presenterade propositionen vid ett besök på Road cargos terminal i Årsta i södra Stockholm. Där hanteras mellan 70 och 100 tågvagnar på en månad… Gods från Italien lossas och lastas på lastbilar, tågvagnarna lastas i sin tur med returpapper och körs till pappersbruk vid Norrlandskusten. Där lossas returpapperet och nya pappersrullar lastas – för vidare transport till Italien.

– Det där med tyngre lastbilar har inte så stor betydelse för oss som kör här i Stockholmsområdet, kommenterade vd:n Niklas Reinholdt. Vi skulle hellre se att det öppnas för längre fordon.

Men samtidigt är han och infrastrukturministern överens om att längre maxlängd på fordonen riskerar att göra det lättare för oseriösa åkerier att konkurrera på de svenska vägarna.

Tyngre lastbilar är däremot i första hand en fråga för skogstransporter och annat tungt gods, som metall.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Tommy Wreeth

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Ny regering – infrastrukturen får ett eget departement

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) har presenterat sin regering och den politiska inriktningen. Den politiska linjen ligger fast från överenskommelsen mellan S, MP, L och C. Anders Ygeman gör comeback i regeringen och blir minister på det nya infrastrukturdepartementet.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.