Anna Johansson och Niklas Reinholdt.
Close
En minister på rundvandring hos Road cargo i södra Stockholm. Anna Johansson presenterade också regeringsbeslutet om tyngre lastbilar. Företagets vd Niklas Reinholdt var dock inte intresserad av att lasta tyngre.
Close

Ännu ett klartecken för tyngre lastbilar

Ny gräns. I dag fattade regeringen sitt beslut: 74 ton tunga lastbilar kommer att tillåtas. Exakt på vilka vägar blir det Trafikverket som får peka ut. Samma myndighet som vid sitt första förslag fick kritik för att 74-tonsvägarna var för få. – Det här är positivt för miljön, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Förklaringen är att det blir färre lastbilar och mindre utsläpp med mer gods per fordon. I beslutet ligger också att tyngre fordon inte ska tillåtas på vägsträckor där godset i stället kan skickas med med tåg eller sjöfart. Anna Johansson fortsatte:

– Samtidigt stärker det konkurrenskraften hos de svenska åkerierna, och det ger fler jobb.

Transportarbetaren har flera gånger berättat om förslaget på ny bärighetsklass för vägarna, alltså att fordon som väger upp till 74 ton ska släppas fram på vissa vägar. I och med dagens regeringsbeslut är det bara en omröstning i riksdagen som återstår innan lagen kan bli verklighet.

Själva lagen kan då börja gälla den 1 juli, enligt Anna Johansson. Men i praktiken tar det en bit in på nästa år innan den ännu tyngre trafiken kan komma i gång.

– Transportstyrelsen ska först specificera vilka krav som ska ställas på bilarna. Och Trafikverket ska peka ut vilka vägar som håller för de tunga bilarna och där de inte tar gods från järnväg eller sjötransport.

Ett förslag på det vägnätet presenterade Trafikverket redan i höstas. Kartan mötte kritik från både åkerisidan och Transport. Fem begränsade områden i landet skulle knappast göra det lönsamt för åkerierna att investera i nya lastbilar som tar 74 ton, enligt kritikerna.

– Jag kan inte säga om det blir större områden, sa Anna Johansson efter regeringssammanträdet. Myndigheten fortsätter att utreda frågan i samverkan med branschen i de berörda länen.

Hon presenterade propositionen vid ett besök på Road cargos terminal i Årsta i södra Stockholm. Där hanteras mellan 70 och 100 tågvagnar på en månad… Gods från Italien lossas och lastas på lastbilar, tågvagnarna lastas i sin tur med returpapper och körs till pappersbruk vid Norrlandskusten. Där lossas returpapperet och nya pappersrullar lastas – för vidare transport till Italien.

– Det där med tyngre lastbilar har inte så stor betydelse för oss som kör här i Stockholmsområdet, kommenterade vd:n Niklas Reinholdt. Vi skulle hellre se att det öppnas för längre fordon.

Men samtidigt är han och infrastrukturministern överens om att längre maxlängd på fordonen riskerar att göra det lättare för oseriösa åkerier att konkurrera på de svenska vägarna.

Tyngre lastbilar är däremot i första hand en fråga för skogstransporter och annat tungt gods, som metall.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Politik utan kontrovers

Politik. 24 motioner om politik. Men debatten uteblev nästan helt. Störst applåder kom när Nordea kritiserades.

”Fel med utökad cabotagetrafik”

EU. – Det är bra att kommissionen lyssnat på oss när det gäller att få slut på brevlådeföretagen. Men jag är skeptisk till att man ska få köra cabotage i fem dagar hur som helst, kommenterar Jens Nilsson (S) EU-kommissionens förslag.

EU:s vägpaket väcker oro

EU. – Mycket oroande, med några positiva inslag. Men än så länge är det bara ett förslag. Så kommenterar Transports utredare, Antti Vainio, EU-kommissions vägpaket med planer på uppluckrade cabotage- samt kör- och vilotidsregler.

Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

Mobilapp ger UD bättre koll på svenskar utomlands

Extra trygghet. Tusentals svenskar befinner på turistorter som drabbades av nattens jordskalv i Grekland och Turkiet. Anna Ryding, förbundskassör i Transport, tipsar om en mobilapp, UD Resklar, som utrikesdepartementet tagit fram.

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.