KONFLIKT I TAXIBRANSCHEN

”Lönenivåerna inom taxi är bedrövliga”

Taxi. – Bra att Transport varslat om blockad och strejk. Det är dags att det händer något, lönenivåerna inom taxi är alldeles bedrövliga. Så säger taxiföraren Jamie Svensson i Falkenberg som jobbar på Varbergs taxi.

Jamie Svensson. Foto: Privat

Jamie Svensson hör till de taxi- och färdtjänstförare som kommer att tas ut i strejk klockan 04.00 den 4 september – om Transportarbetareförbundet och motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, inte lyckas komma överens om ett nytt kollektivavtal innan dess.

Både fack och arbetsgivare är i dag kallade till ett första möte med medlare på Medlingsinstitutet för att få hjälp på traven.

Jamie Svensson är beredd att ta strid och strejka för högre lön.

– Som kvälls- och nattchaufför får jag inte mer än 18 000 kronor i lön efter skatt. Ändå har vi ett legitimerat yrke, lika väl som läkare och sjuksköterskor. Det borde vara värt någonting att vi hanterar barn med diagnoser, äldre, nyopererade, patienter som går på dialys och dyngraka 18-åringar som ska hem efter en fest, säger han.

Han ser avregleringen som grunden till dagens problem inom taxibranschen och anser att högre löner skulle öka statusen på yrket.

– Dålig lön och dåliga arbetsförhållanden lockar inte till sig arbetssökande. Men det är inte det enda problemet. När det gäller arbetstider får jag i regel ut mitt schema först en vecka innan det börjar gälla.

– Vem fan kan planera sitt liv efter det? Gå en kvällskurs eller engagera sig politiskt, undrar Jamie Svensson.

Själv sitter han i fullmäktige i Falkenbergs kommun, men har knepigt att få ihop de politiska kvällsmötena med sina arbetstider.

– Tack och lov har jag inte familj och dagishämtningar också…

Transports krav på att förarna ska få sina scheman minst 14 dagar innan de börjar gälla är fullt rimligt, anser han. Men trots att mycket behöver åtgärdas, att arbetet är stressigt, att han utsätts för hot och trakasserier, har långa arbetsdagar och dåligt med återhämtning, så stormtrivs Jamie Svensson med taxijobbet.

– Det blir aldrig långtråkigt. Jag älskar det, kundmötena och kollegorna!

Bland arbetskamraterna på Varbergs taxi är känslorna lite blandade inför varslad blockad med bland annat stopp för nyanställningar, övertid och inhyrda förare. Där finns egenföretagare som inte välkomnar konfliktåtgärderna.

– Men bland de fast anställda tror jag att vi har stöd. Bland de som inte vill strejka finns chaufförer som inte är med i facket och kanske inte förstår vad konflikten handlar om, säger Jamie Svensson.

Han törs inte sia om ifall strejken verkligen kommer att utlösas, men bedömer att blockaden i praktiken kommer att få större effekt och genomslag. Just nu har han semester, men han börjar jobba igen på den första utlysta strejkdagen, den 4 september.

Niklas Johansson. Foto: Privat

Niklas Johansson arbetar på Vikbolands taxi i Västervik, där Transports medlemmar också kan komma att tas i ut i strejk.

– Det känns bra, jag tror det var nödvändigt och dags att sätta ner foten nu. Vi har fått backa och gå tillbaka på våra krav så många gånger, säger han.

Niklas Johansson satt med i avtalsdelegationen i förra avtalsrörelsen, då mycket krut satsades på att förbättra procentlöner och lägstalöner.

Han uppfattar strejkviljan som god bland kollegorna.

– Men det finns ju alltid några som inte är så på, som timanställda som undrar hur det ska gå för dem. Men de flesta är nog beredda att strejka nu, säger Niklas Johansson.

Erik Smedjeborg kör färdtjänst och serviceresor på Connect Bus Sandarna i Örebro och hör också till chaufförerna som kan tas ut i strejk. Han förstår att Transport behövde ta till varsel. Men han tycker det hade blivit mer kraftfullt om Connect Bus, som har verksamhet på många håll i Sverige, hade varslats om strejk på alla orter.

– Det hade kunnat stoppa serviceresorna i hela södra Sverige, säger han.

Erik Smedjeborg. Foto: Justina Öster

Erik Smedjeborg har semester och vet inte hur kollegorna ställer sig till konfliktåtgärderna. Själv läste han på och satte sig in i vad som gäller vid förra avtalsrörelsen, där det kärvade på samma sätt mellan fack och arbetsgivare.

Både höjd lön och bättre arbetsvillkor är viktigt, tycker Erik Smedjeborg. Han sätter stora frågetecken kring att färdtjänst- och sjukreseförare ska tvingas köra i alla väder, som snökaos, medan linjebusstrafiken ställs in.

­– Var ligger serviceförarnas värde i det? Någonstans borde det samhällsviktiga arbete vi gör reflekteras i plånboken.

För att få bukt med dubbla tidböcker och alldeles för långa arbetsdagar borde digitala färdskrivare införas i taxifordon, på samma sätt som i lastbilar, anser han.

– I dag kan taxiförare köra hur länge som helst. Vi behöver en bättre lönetrappa också. Det är inte rimligt att en chaufför som har kört i 22 år har samma lön som en som jobbat i två, säger Erik Smedjeborg.

Läs mer om konflikten

2023-08-15

Transport varslar om strejk inom taxi

2023-08-17

Transport kallas till medlare i taxikonflikten

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.