Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.

Innehållet återges något förkortat:

”Jag skall också presentera mig med att jag är anställd för att hjälpa till att få in nya investerare, nya pengar in i företaget och att reda ut gamla problem.  Jag finns här men ni skall fortfarande ha Yasmin och Afshin som era kontaktpersoner. De har hand om driften av bolaget, jag hjälper till att skaffa in pengar till bolaget och kan inte hjälpa till med de dagliga frågorna.

En annan viktig fråga vi tar här först. Alla ni som har körningar i morgon skall självklart köra. Ingen är uppsagd, om någon tror det så är det ett missförstånd. Bolaget är inte i konkurs och inte ens på väg in i en konkurs.

 Och viktigast av allt, alla lönerna kommer att betalas, kanske vi missar en bankdag så att lönerna kommer på måndag i stället för på fredag men ni kommer att få era löner.

 Nu till själva mailet.

Detta mail är konfidentiellt och får inte spridas!!!!!

Det råder pressfrihet i Sverige så ni har all rätt att sprida informationen. Ni bör dock tänka på vilken skada det har för alla era vänner och kollegor om detta läcker ut.

 Jag vet att ni alla blir upprörda, nervösa och oroliga när ni läser tidningar, ser artiklar på nätet och när ni hör rykten. Det är naturligt. Det mesta som skrivs är felaktigt eller uppförstorat. Tidningarna älskar att överdriva så att de får fler och nöjda läsare. Nu börjar även rykten spridas inom företaget, vilket är beklagligt.

Vissa inom företaget sprider tyvärr rykten som förstör för oss alla. Vi i ledningsgruppen försöker att skapa en fin framtid för Ringduve Taxi och alla dess anställda. Vi ber er faktiskt att respektera detta och framför allt att respektera varandra. Har ni frågor besvarar vi gärna dessa, så långt vi kan. Dessvärre kan vi inte se in i framtiden och informera er i förväg om allting. Vi får själv besked via tidningarna när i våra ögon oseriösa aktörer agerar mot oss. Vi visste inte om i förväg när rekonstruktionen bröts av Skatteverket, vi visste inte att xxxxxxxxx (taxibolag) utpressade med konkurshot, vi visste inte att yyyyy (bilfirma) begärde en samordnad polisinsats för att beslagta våra bilar. Allt detta kom till oss via media.

Här lite information om dagsläget. Fortfarande KONFIDENTIELLT. 

  • Vi har investerare som vill gå in med pengar i bolaget, Därför har bl a styrelsen ändrats. Det kommer fler ändringar framöver eftersom investerare vill ha insyn. Fullt normalt alltså.
  • Tidigare ägare som inte kan skjuta in mer pengar har fått sälja av till nya investerar.
  • Förhandlingar pågår med alla leverantörer, de flesta är förstående och välvilliga varför vi tror på en bra lösning
  • Vissa leverantörer, såsom yyyyy och Skatteverket, har i egoistisk anda tvingat till sig stora ekonomiska fördelar genom hot och svek.
  • Bolaget har betalat över 4.000.000 till Skatteverket den sista tiden sedan rekonstruktionen avbröts. Idag står det på skattekontot att bolaget har en fordran på skatteverket på drygt 700 kronor. Ett svek av staten att lura alla andra leverantörer.

Vi hade en mycket bra färdig finansiering klar i december som skulle fått bolaget på fötter igen med god marginal. Den saboterades dessvärre av Skatteverket och xxxxxxxx.  De bådas egoism har tillsammans med yyyyyy skadat och fördröjt bolagets refinansiering.

Det finns rykten om att ni har blivit uppsagda. Detta är FEL. VI har begärt förhandling med facket på fredag och då kommer vi att där gemensamt se om och i så fall vilka som kan behöva bli uppsagda. Vi har förlorat en del avtal och vi måste anpassa oss efter det. Alla avtal är föremål för omförhandling så det kan bli en snabb återanställning även om vi tvingas minska ner personalstyrkan en del. Ni behöver inte vara oroliga för vi kommer att följa alla avtal och lagar och betala ut alla löner som skall betalas ut. Om någon blir uppsagd så har han så klart betald uppsägningstid enligt avtal.

 Vi kommer tillbaka, kunderna behöver oss, leverantörerna vill inte mista oss, personerna vi transporterar är nöjda och vill att vi skall fortsätta. Vi behöver bara överleva alla egoistiska leverantörers påhopp och hot. Om alla samarbetat så hade vi inte haft några problem.

Sen undrar ni säkert vem jag är och varför jag skriver till erRingduve Taxi anställde mig i höstas för att som ekonomisk expert hjälpa till med rekonstruktionen av bolaget. Framförallt med att förhandla med kunder/leverantörer och nya investerare.

Återigen ett stort tack till er alla. Vi beundrar att ni står ut med oss fast vi varit dåliga på att informera, trots att vi måste swisha pengar till drivmedel. Men nu ser vi framåt. Tillsammans skall vi ta oss igenom det här, starkare än någonsin.”

Ringduve Taxi AB

Torbjörn Ohlsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration avtalsrörelsen

Följ kampen om lönerna!

Avtal 2020. Inför avtalsrörelsen i vår granskar Transportarbetaren de olika branscher där medlemmarna jobbar. Vi tittar på trender, problem och hur automatisering och digitalisering kan komma att påverka arbetet. Hittills har vi skildrat fem branscher. Fler kommer under våren. Här hittar du länkar till alla artiklar som publicerats.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.