Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.

Innehållet återges något förkortat:

”Jag skall också presentera mig med att jag är anställd för att hjälpa till att få in nya investerare, nya pengar in i företaget och att reda ut gamla problem.  Jag finns här men ni skall fortfarande ha Yasmin och Afshin som era kontaktpersoner. De har hand om driften av bolaget, jag hjälper till att skaffa in pengar till bolaget och kan inte hjälpa till med de dagliga frågorna.

En annan viktig fråga vi tar här först. Alla ni som har körningar i morgon skall självklart köra. Ingen är uppsagd, om någon tror det så är det ett missförstånd. Bolaget är inte i konkurs och inte ens på väg in i en konkurs.

 Och viktigast av allt, alla lönerna kommer att betalas, kanske vi missar en bankdag så att lönerna kommer på måndag i stället för på fredag men ni kommer att få era löner.

 Nu till själva mailet.

Detta mail är konfidentiellt och får inte spridas!!!!!

Det råder pressfrihet i Sverige så ni har all rätt att sprida informationen. Ni bör dock tänka på vilken skada det har för alla era vänner och kollegor om detta läcker ut.

 Jag vet att ni alla blir upprörda, nervösa och oroliga när ni läser tidningar, ser artiklar på nätet och när ni hör rykten. Det är naturligt. Det mesta som skrivs är felaktigt eller uppförstorat. Tidningarna älskar att överdriva så att de får fler och nöjda läsare. Nu börjar även rykten spridas inom företaget, vilket är beklagligt.

Vissa inom företaget sprider tyvärr rykten som förstör för oss alla. Vi i ledningsgruppen försöker att skapa en fin framtid för Ringduve Taxi och alla dess anställda. Vi ber er faktiskt att respektera detta och framför allt att respektera varandra. Har ni frågor besvarar vi gärna dessa, så långt vi kan. Dessvärre kan vi inte se in i framtiden och informera er i förväg om allting. Vi får själv besked via tidningarna när i våra ögon oseriösa aktörer agerar mot oss. Vi visste inte om i förväg när rekonstruktionen bröts av Skatteverket, vi visste inte att xxxxxxxxx (taxibolag) utpressade med konkurshot, vi visste inte att yyyyy (bilfirma) begärde en samordnad polisinsats för att beslagta våra bilar. Allt detta kom till oss via media.

Här lite information om dagsläget. Fortfarande KONFIDENTIELLT. 

  • Vi har investerare som vill gå in med pengar i bolaget, Därför har bl a styrelsen ändrats. Det kommer fler ändringar framöver eftersom investerare vill ha insyn. Fullt normalt alltså.
  • Tidigare ägare som inte kan skjuta in mer pengar har fått sälja av till nya investerar.
  • Förhandlingar pågår med alla leverantörer, de flesta är förstående och välvilliga varför vi tror på en bra lösning
  • Vissa leverantörer, såsom yyyyy och Skatteverket, har i egoistisk anda tvingat till sig stora ekonomiska fördelar genom hot och svek.
  • Bolaget har betalat över 4.000.000 till Skatteverket den sista tiden sedan rekonstruktionen avbröts. Idag står det på skattekontot att bolaget har en fordran på skatteverket på drygt 700 kronor. Ett svek av staten att lura alla andra leverantörer.

Vi hade en mycket bra färdig finansiering klar i december som skulle fått bolaget på fötter igen med god marginal. Den saboterades dessvärre av Skatteverket och xxxxxxxx.  De bådas egoism har tillsammans med yyyyyy skadat och fördröjt bolagets refinansiering.

Det finns rykten om att ni har blivit uppsagda. Detta är FEL. VI har begärt förhandling med facket på fredag och då kommer vi att där gemensamt se om och i så fall vilka som kan behöva bli uppsagda. Vi har förlorat en del avtal och vi måste anpassa oss efter det. Alla avtal är föremål för omförhandling så det kan bli en snabb återanställning även om vi tvingas minska ner personalstyrkan en del. Ni behöver inte vara oroliga för vi kommer att följa alla avtal och lagar och betala ut alla löner som skall betalas ut. Om någon blir uppsagd så har han så klart betald uppsägningstid enligt avtal.

 Vi kommer tillbaka, kunderna behöver oss, leverantörerna vill inte mista oss, personerna vi transporterar är nöjda och vill att vi skall fortsätta. Vi behöver bara överleva alla egoistiska leverantörers påhopp och hot. Om alla samarbetat så hade vi inte haft några problem.

Sen undrar ni säkert vem jag är och varför jag skriver till erRingduve Taxi anställde mig i höstas för att som ekonomisk expert hjälpa till med rekonstruktionen av bolaget. Framförallt med att förhandla med kunder/leverantörer och nya investerare.

Återigen ett stort tack till er alla. Vi beundrar att ni står ut med oss fast vi varit dåliga på att informera, trots att vi måste swisha pengar till drivmedel. Men nu ser vi framåt. Tillsammans skall vi ta oss igenom det här, starkare än någonsin.”

Ringduve Taxi AB

Torbjörn Ohlsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.