Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.

Innehållet återges något förkortat:

”Jag skall också presentera mig med att jag är anställd för att hjälpa till att få in nya investerare, nya pengar in i företaget och att reda ut gamla problem.  Jag finns här men ni skall fortfarande ha Yasmin och Afshin som era kontaktpersoner. De har hand om driften av bolaget, jag hjälper till att skaffa in pengar till bolaget och kan inte hjälpa till med de dagliga frågorna.

En annan viktig fråga vi tar här först. Alla ni som har körningar i morgon skall självklart köra. Ingen är uppsagd, om någon tror det så är det ett missförstånd. Bolaget är inte i konkurs och inte ens på väg in i en konkurs.

 Och viktigast av allt, alla lönerna kommer att betalas, kanske vi missar en bankdag så att lönerna kommer på måndag i stället för på fredag men ni kommer att få era löner.

 Nu till själva mailet.

Detta mail är konfidentiellt och får inte spridas!!!!!

Det råder pressfrihet i Sverige så ni har all rätt att sprida informationen. Ni bör dock tänka på vilken skada det har för alla era vänner och kollegor om detta läcker ut.

 Jag vet att ni alla blir upprörda, nervösa och oroliga när ni läser tidningar, ser artiklar på nätet och när ni hör rykten. Det är naturligt. Det mesta som skrivs är felaktigt eller uppförstorat. Tidningarna älskar att överdriva så att de får fler och nöjda läsare. Nu börjar även rykten spridas inom företaget, vilket är beklagligt.

Vissa inom företaget sprider tyvärr rykten som förstör för oss alla. Vi i ledningsgruppen försöker att skapa en fin framtid för Ringduve Taxi och alla dess anställda. Vi ber er faktiskt att respektera detta och framför allt att respektera varandra. Har ni frågor besvarar vi gärna dessa, så långt vi kan. Dessvärre kan vi inte se in i framtiden och informera er i förväg om allting. Vi får själv besked via tidningarna när i våra ögon oseriösa aktörer agerar mot oss. Vi visste inte om i förväg när rekonstruktionen bröts av Skatteverket, vi visste inte att xxxxxxxxx (taxibolag) utpressade med konkurshot, vi visste inte att yyyyy (bilfirma) begärde en samordnad polisinsats för att beslagta våra bilar. Allt detta kom till oss via media.

Här lite information om dagsläget. Fortfarande KONFIDENTIELLT. 

  • Vi har investerare som vill gå in med pengar i bolaget, Därför har bl a styrelsen ändrats. Det kommer fler ändringar framöver eftersom investerare vill ha insyn. Fullt normalt alltså.
  • Tidigare ägare som inte kan skjuta in mer pengar har fått sälja av till nya investerar.
  • Förhandlingar pågår med alla leverantörer, de flesta är förstående och välvilliga varför vi tror på en bra lösning
  • Vissa leverantörer, såsom yyyyy och Skatteverket, har i egoistisk anda tvingat till sig stora ekonomiska fördelar genom hot och svek.
  • Bolaget har betalat över 4.000.000 till Skatteverket den sista tiden sedan rekonstruktionen avbröts. Idag står det på skattekontot att bolaget har en fordran på skatteverket på drygt 700 kronor. Ett svek av staten att lura alla andra leverantörer.

Vi hade en mycket bra färdig finansiering klar i december som skulle fått bolaget på fötter igen med god marginal. Den saboterades dessvärre av Skatteverket och xxxxxxxx.  De bådas egoism har tillsammans med yyyyyy skadat och fördröjt bolagets refinansiering.

Det finns rykten om att ni har blivit uppsagda. Detta är FEL. VI har begärt förhandling med facket på fredag och då kommer vi att där gemensamt se om och i så fall vilka som kan behöva bli uppsagda. Vi har förlorat en del avtal och vi måste anpassa oss efter det. Alla avtal är föremål för omförhandling så det kan bli en snabb återanställning även om vi tvingas minska ner personalstyrkan en del. Ni behöver inte vara oroliga för vi kommer att följa alla avtal och lagar och betala ut alla löner som skall betalas ut. Om någon blir uppsagd så har han så klart betald uppsägningstid enligt avtal.

 Vi kommer tillbaka, kunderna behöver oss, leverantörerna vill inte mista oss, personerna vi transporterar är nöjda och vill att vi skall fortsätta. Vi behöver bara överleva alla egoistiska leverantörers påhopp och hot. Om alla samarbetat så hade vi inte haft några problem.

Sen undrar ni säkert vem jag är och varför jag skriver till erRingduve Taxi anställde mig i höstas för att som ekonomisk expert hjälpa till med rekonstruktionen av bolaget. Framförallt med att förhandla med kunder/leverantörer och nya investerare.

Återigen ett stort tack till er alla. Vi beundrar att ni står ut med oss fast vi varit dåliga på att informera, trots att vi måste swisha pengar till drivmedel. Men nu ser vi framåt. Tillsammans skall vi ta oss igenom det här, starkare än någonsin.”

Ringduve Taxi AB

Torbjörn Ohlsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anna Almqvist, LO-ekonom som skrivit rapporten Makteliten.

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

MSB och Räddningstjänstens översvämning i Revinge. Foto: Martina Hansen

Översvämning skapar kaos i skånska Revinge

Tidningsbud. Översvämningen av Kävlingeån har orsakar störningar för diverse läsare av morgontidningar. Dammluckorna till Vombsjön öppnades för att minska vattenkaoset i Revingeby. Men kaoset blev mer omfattande än så.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.