Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.

Innehållet återges något förkortat:

”Jag skall också presentera mig med att jag är anställd för att hjälpa till att få in nya investerare, nya pengar in i företaget och att reda ut gamla problem.  Jag finns här men ni skall fortfarande ha Yasmin och Afshin som era kontaktpersoner. De har hand om driften av bolaget, jag hjälper till att skaffa in pengar till bolaget och kan inte hjälpa till med de dagliga frågorna.

En annan viktig fråga vi tar här först. Alla ni som har körningar i morgon skall självklart köra. Ingen är uppsagd, om någon tror det så är det ett missförstånd. Bolaget är inte i konkurs och inte ens på väg in i en konkurs.

 Och viktigast av allt, alla lönerna kommer att betalas, kanske vi missar en bankdag så att lönerna kommer på måndag i stället för på fredag men ni kommer att få era löner.

 Nu till själva mailet.

Detta mail är konfidentiellt och får inte spridas!!!!!

Det råder pressfrihet i Sverige så ni har all rätt att sprida informationen. Ni bör dock tänka på vilken skada det har för alla era vänner och kollegor om detta läcker ut.

 Jag vet att ni alla blir upprörda, nervösa och oroliga när ni läser tidningar, ser artiklar på nätet och när ni hör rykten. Det är naturligt. Det mesta som skrivs är felaktigt eller uppförstorat. Tidningarna älskar att överdriva så att de får fler och nöjda läsare. Nu börjar även rykten spridas inom företaget, vilket är beklagligt.

Vissa inom företaget sprider tyvärr rykten som förstör för oss alla. Vi i ledningsgruppen försöker att skapa en fin framtid för Ringduve Taxi och alla dess anställda. Vi ber er faktiskt att respektera detta och framför allt att respektera varandra. Har ni frågor besvarar vi gärna dessa, så långt vi kan. Dessvärre kan vi inte se in i framtiden och informera er i förväg om allting. Vi får själv besked via tidningarna när i våra ögon oseriösa aktörer agerar mot oss. Vi visste inte om i förväg när rekonstruktionen bröts av Skatteverket, vi visste inte att xxxxxxxxx (taxibolag) utpressade med konkurshot, vi visste inte att yyyyy (bilfirma) begärde en samordnad polisinsats för att beslagta våra bilar. Allt detta kom till oss via media.

Här lite information om dagsläget. Fortfarande KONFIDENTIELLT. 

  • Vi har investerare som vill gå in med pengar i bolaget, Därför har bl a styrelsen ändrats. Det kommer fler ändringar framöver eftersom investerare vill ha insyn. Fullt normalt alltså.
  • Tidigare ägare som inte kan skjuta in mer pengar har fått sälja av till nya investerar.
  • Förhandlingar pågår med alla leverantörer, de flesta är förstående och välvilliga varför vi tror på en bra lösning
  • Vissa leverantörer, såsom yyyyy och Skatteverket, har i egoistisk anda tvingat till sig stora ekonomiska fördelar genom hot och svek.
  • Bolaget har betalat över 4.000.000 till Skatteverket den sista tiden sedan rekonstruktionen avbröts. Idag står det på skattekontot att bolaget har en fordran på skatteverket på drygt 700 kronor. Ett svek av staten att lura alla andra leverantörer.

Vi hade en mycket bra färdig finansiering klar i december som skulle fått bolaget på fötter igen med god marginal. Den saboterades dessvärre av Skatteverket och xxxxxxxx.  De bådas egoism har tillsammans med yyyyyy skadat och fördröjt bolagets refinansiering.

Det finns rykten om att ni har blivit uppsagda. Detta är FEL. VI har begärt förhandling med facket på fredag och då kommer vi att där gemensamt se om och i så fall vilka som kan behöva bli uppsagda. Vi har förlorat en del avtal och vi måste anpassa oss efter det. Alla avtal är föremål för omförhandling så det kan bli en snabb återanställning även om vi tvingas minska ner personalstyrkan en del. Ni behöver inte vara oroliga för vi kommer att följa alla avtal och lagar och betala ut alla löner som skall betalas ut. Om någon blir uppsagd så har han så klart betald uppsägningstid enligt avtal.

 Vi kommer tillbaka, kunderna behöver oss, leverantörerna vill inte mista oss, personerna vi transporterar är nöjda och vill att vi skall fortsätta. Vi behöver bara överleva alla egoistiska leverantörers påhopp och hot. Om alla samarbetat så hade vi inte haft några problem.

Sen undrar ni säkert vem jag är och varför jag skriver till erRingduve Taxi anställde mig i höstas för att som ekonomisk expert hjälpa till med rekonstruktionen av bolaget. Framförallt med att förhandla med kunder/leverantörer och nya investerare.

Återigen ett stort tack till er alla. Vi beundrar att ni står ut med oss fast vi varit dåliga på att informera, trots att vi måste swisha pengar till drivmedel. Men nu ser vi framåt. Tillsammans skall vi ta oss igenom det här, starkare än någonsin.”

Ringduve Taxi AB

Torbjörn Ohlsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Allonias Sebhatu. Foto: Jan Lindkvist

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.