Tommy Wreeth i talarstolen
Close
”Det kommer aldrig att finnas motsättningar mellan förhandlande och organisering i vårt förbund, kompisar”, sa Tommy Wreeth i ordförandetalet.
Close
Kongress 2017

”Det här är ett lagarbete”

Ordförandetal. Lagarbete var nyckelordet när Transports nyvalda ordförande klev upp i talarstolen. – Jag hoppas att vi alla ödmjukt och tillsammans kan göra ett bra förbund bättre. Men vi måste börja prata med varandra, inte om varandra, sa Tommy Wreeth.

Ordförandens linjetal blev – ett grupparbete. Tommy Wreeth visade vid sitt första stora framträdande för kongressen vad han i praktiken menar med att förbundet inte är en ”enmansshow”:

– Det här är ett lagarbete, ända ut till den 60:e tusende medlemmen, sa han. Därför är detta inte ett ordförandetal, det är ett vu-tal.

Lars Mikaelsson i talarstolenAnna Ryding i talarstolen

Men innan han gav plats åt förbundssekreteraren Lars Mikaelsson och förbundskassören Anna Ryding på scenen gav han en hint om sina visioner för fackförbundets framtid.

– Grunden för mig är bra avtal, sa Tommy Wreeth. Utan bra avtal kan vi aldrig organisera medlemmar.

Och därmed var han snabbt framme vid den fråga som just hade debatterats av kongressen, och där åsikterna går från nedläggning till satsning: det fackliga organiseringsarbetet.

– Det vi har varit oense om är organiseringsprojektets metoder, sa han. Och i den diskussionen är det ingen som har allt rätt … och ingen som har allt fel. Nu ska vi utveckla organiseringen, inte sluta med det arbetet.

Frågan om hur den utvecklingen ska se ut hade ombuden redan skickat i väg till förbundets framtidsutredning.

Två punkter fanns kvar på Tommy Wreeths att-göra-lista när förhandlingsverksamhet/lönepolitik och organisering var avklarade:

  1. Facklig-politisk verksamhet.

– Vi ska fortsätta att vara en röst i politiken, när det behövs och när det gagnar våra medlemmar. Det Europafackliga arbetet måste intensifieras och om 15 månader är det riksdagsval.

– Vårt förbund ska också fortsätta att gå i spetsen för kampen mot främlingsfientlighet och rasism.

  1. Återväxten i Transport.

– Vi äldre måste stegvis lämna över till ungdomarna, sa Tommy Wreeth. Det får aldrig bli en kamp mellan gammalt och nytt., utan i den bästa av Transportvärldar förenas vi.

Först ut bland hans vu-kollegor blev Lars Mikaelsson. Som förbundssekreterare har han fått ansvarsområdena studier och politik.

– De fackliga studierna är en viktig del i den framtida rekryteringen till förbundet, sa han. Utan fackliga studier hade jag aldrig stått här.

Anna Ryding, förbundskassör, har också fått två huvudområden när vu formerat sig: ekonomi och personalfrågor.

– God ekonomi ökar våra möjligheter att satsa när vi vill och behöver, och när vi ska konflikta, sa hon.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.