Tommy Wreeth i talarstolen
Close
”Det kommer aldrig att finnas motsättningar mellan förhandlande och organisering i vårt förbund, kompisar”, sa Tommy Wreeth i ordförandetalet.
Close
Kongress 2017

”Det här är ett lagarbete”

Ordförandetal. Lagarbete var nyckelordet när Transports nyvalda ordförande klev upp i talarstolen. – Jag hoppas att vi alla ödmjukt och tillsammans kan göra ett bra förbund bättre. Men vi måste börja prata med varandra, inte om varandra, sa Tommy Wreeth.

Ordförandens linjetal blev – ett grupparbete. Tommy Wreeth visade vid sitt första stora framträdande för kongressen vad han i praktiken menar med att förbundet inte är en ”enmansshow”:

– Det här är ett lagarbete, ända ut till den 60:e tusende medlemmen, sa han. Därför är detta inte ett ordförandetal, det är ett vu-tal.

Lars Mikaelsson i talarstolenAnna Ryding i talarstolen

Men innan han gav plats åt förbundssekreteraren Lars Mikaelsson och förbundskassören Anna Ryding på scenen gav han en hint om sina visioner för fackförbundets framtid.

– Grunden för mig är bra avtal, sa Tommy Wreeth. Utan bra avtal kan vi aldrig organisera medlemmar.

Och därmed var han snabbt framme vid den fråga som just hade debatterats av kongressen, och där åsikterna går från nedläggning till satsning: det fackliga organiseringsarbetet.

– Det vi har varit oense om är organiseringsprojektets metoder, sa han. Och i den diskussionen är det ingen som har allt rätt … och ingen som har allt fel. Nu ska vi utveckla organiseringen, inte sluta med det arbetet.

Frågan om hur den utvecklingen ska se ut hade ombuden redan skickat i väg till förbundets framtidsutredning.

Två punkter fanns kvar på Tommy Wreeths att-göra-lista när förhandlingsverksamhet/lönepolitik och organisering var avklarade:

  1. Facklig-politisk verksamhet.

– Vi ska fortsätta att vara en röst i politiken, när det behövs och när det gagnar våra medlemmar. Det Europafackliga arbetet måste intensifieras och om 15 månader är det riksdagsval.

– Vårt förbund ska också fortsätta att gå i spetsen för kampen mot främlingsfientlighet och rasism.

  1. Återväxten i Transport.

– Vi äldre måste stegvis lämna över till ungdomarna, sa Tommy Wreeth. Det får aldrig bli en kamp mellan gammalt och nytt., utan i den bästa av Transportvärldar förenas vi.

Först ut bland hans vu-kollegor blev Lars Mikaelsson. Som förbundssekreterare har han fått ansvarsområdena studier och politik.

– De fackliga studierna är en viktig del i den framtida rekryteringen till förbundet, sa han. Utan fackliga studier hade jag aldrig stått här.

Anna Ryding, förbundskassör, har också fått två huvudområden när vu formerat sig: ekonomi och personalfrågor.

– God ekonomi ökar våra möjligheter att satsa när vi vill och behöver, och när vi ska konflikta, sa hon.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.