Annons:
Annons:
Tommy Wreeth i talarstolen
Close
”Det kommer aldrig att finnas motsättningar mellan förhandlande och organisering i vårt förbund, kompisar”, sa Tommy Wreeth i ordförandetalet.
Close
Kongress 2017

”Det här är ett lagarbete”

Ordförandetal. Lagarbete var nyckelordet när Transports nyvalda ordförande klev upp i talarstolen. – Jag hoppas att vi alla ödmjukt och tillsammans kan göra ett bra förbund bättre. Men vi måste börja prata med varandra, inte om varandra, sa Tommy Wreeth.

Ordförandens linjetal blev – ett grupparbete. Tommy Wreeth visade vid sitt första stora framträdande för kongressen vad han i praktiken menar med att förbundet inte är en ”enmansshow”:

– Det här är ett lagarbete, ända ut till den 60:e tusende medlemmen, sa han. Därför är detta inte ett ordförandetal, det är ett vu-tal.

Lars Mikaelsson i talarstolenAnna Ryding i talarstolen

Men innan han gav plats åt förbundssekreteraren Lars Mikaelsson och förbundskassören Anna Ryding på scenen gav han en hint om sina visioner för fackförbundets framtid.

– Grunden för mig är bra avtal, sa Tommy Wreeth. Utan bra avtal kan vi aldrig organisera medlemmar.

Och därmed var han snabbt framme vid den fråga som just hade debatterats av kongressen, och där åsikterna går från nedläggning till satsning: det fackliga organiseringsarbetet.

– Det vi har varit oense om är organiseringsprojektets metoder, sa han. Och i den diskussionen är det ingen som har allt rätt … och ingen som har allt fel. Nu ska vi utveckla organiseringen, inte sluta med det arbetet.

Frågan om hur den utvecklingen ska se ut hade ombuden redan skickat i väg till förbundets framtidsutredning.

Två punkter fanns kvar på Tommy Wreeths att-göra-lista när förhandlingsverksamhet/lönepolitik och organisering var avklarade:

  1. Facklig-politisk verksamhet.

– Vi ska fortsätta att vara en röst i politiken, när det behövs och när det gagnar våra medlemmar. Det Europafackliga arbetet måste intensifieras och om 15 månader är det riksdagsval.

– Vårt förbund ska också fortsätta att gå i spetsen för kampen mot främlingsfientlighet och rasism.

  1. Återväxten i Transport.

– Vi äldre måste stegvis lämna över till ungdomarna, sa Tommy Wreeth. Det får aldrig bli en kamp mellan gammalt och nytt., utan i den bästa av Transportvärldar förenas vi.

Först ut bland hans vu-kollegor blev Lars Mikaelsson. Som förbundssekreterare har han fått ansvarsområdena studier och politik.

– De fackliga studierna är en viktig del i den framtida rekryteringen till förbundet, sa han. Utan fackliga studier hade jag aldrig stått här.

Anna Ryding, förbundskassör, har också fått två huvudområden när vu formerat sig: ekonomi och personalfrågor.

– God ekonomi ökar våra möjligheter att satsa när vi vill och behöver, och när vi ska konflikta, sa hon.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.