Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Den rättegången är på gång i Köpenhamn. En advokat driver fallet mot åkeriet Bring Trucking Slovakia och kravet är att en rumänsk chaufför ska få dansk minimilön. Grunden är att föraren har utgått från Danmark i fem år, och därför inte ska arbeta med slovakiska villkor. I pengar räknat kväver advokaten cirka 1,8 miljoner kronor i utebliven lön till chauffören, berättar TV4.

I början av april i år anmälde svenska Transport samma åkeri till polisen. Facket hävdar att företaget bryter mot lagen om trafikregister och vägtrafikskattelagen. Eller i klartext: Bring Trucking har runt 100 dragbilar som stadigt rullar i Sverige och därför borde registrera dem här samt betala svensk vägtrafikskatt.

I samma veva anmälde Transport det slovakiska åkeriet till Skattemyndigheten och Arbetsmiljöverket. Och då handlar det om förarna.

Skatteverket fick uppmaningen att utreda om skatter och avgifter borde betalas i Sverige. Bakom den anmälan ligger fackets uppfattning att chaufförerna borde ha svenska löner och villkor när de kör månadsvis i Sverige.

Till Arbetsmiljöverket anmälde Transport själva grundfrågan: Där utreds om Bring Trucking bryter mot EU:s utstationeringsdirektiv – det vill säga om chaufförerna har sin bas i Sverige där de faktiskt jobbar. I så fall ska de ha villkor som följer de svenska lagarna för till exempel arbetsmiljön, semester och arbetstid. Samt löner som inte understiga lägstalönen i det svenska kollektivavtalet.

– Vi har lagt över ansvaret på myndigheterna och väntar besked från alla tre, säger Transports Tommy Jonsson på måndagsmorgonen.

Han har i flera år ägnat sin tid åt förbundets arbete Ordning och reda. Tillsammans med andra har han kartlagt åkerinäringen och de sociala villkoren på de svenska vägarna. Med syftet att få slut på lönedumpning och oschyst konkurrens.

Tommy Jonsson berättar att ingen av de tre myndigheterna har hörts av sedan Transport gjorde sina anmälningar mot Bring Trucking. När det gäller polisen står det dock klart att ingenting kommer att hända heller, visar det sig när Transportarbetaren ringer:

– Vi har inga spaningsresurser, säger Per-Åke Eldh, förundersökningsledare vid Jönköpingspolisen och den som lade ner förundersökningen mot åkeriet den 22 maj.

– Jag pratade med vår tunga grupp, men de kan inte vakta på lastbilar som står stilla för att se hur länge de befinner sig i Sverige. Vi är bara en liten grupp.

Transports Tommy Jonsson kommenterar på måndag eftermiddag:

– Det betyder alltså att det är fritt fram för utländska aktörer att bedriva permanent verksamhet i Sverige. Vi har ett kraftfullt regelverk som i praktiken inte betyder någonting.

Bring Trucking Slovakia har i brev till Transport drivit sin linje att åkeriet ägnar sig åt internationella transporter mellan Sverige och Norge. Därmed hävdar företaget att det varken har bilar eller chaufförer permanent i Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Molin:
    18 mars, 2019

    Nu har Tommy och Transport burit en här problematiken ensamma länge nog. När ska arbetsgivarna i transportbranschen förstå att detta ligger minst lika mycket i deras intresse? Får det här fortgå, kommer Svenska företag konkureras ut av företag från låglöneländer.
    Dessutom måste det till politiska beslut som säkerställer att trafikpolisen och dess tunga grupp stärks, så att lagar och föreskrifter på svenska vägar följs.
    Detta kan inte bara ligga i Transports intresse, utan borde vara av riksintresse.

  2. Andreas:
    5 oktober, 2018

    Är det ok att bara skylla på resursbrist? Bilarna står ju samlat på helgen och kan tankas ur på data från färdskrivarna. Lättare kan det inte bli. Även om de angett fel start/stoppland så borde det kunna kartläggas ett mönster. Framförallt så skapar närvaron av myndigheten ett moment, istället för som nu meddela att det är fritt fram. Blir på detta sätt ett ytterligare bevis på hur tandlös lagen om beställaransvar är... plus övrig lagstiftning inom området. Svensk lagstiftning och rättsväsen hänger generellt sett inte med och framför allt så spelar det ju ingen roll med lagar om vi inte har ett fungerande kontrollorgan. När kommer gemene innevånare kunna strunta i att betala skatt och så skyller vi på resursbrist?? Staten har medel men är inkompetenta att kunna förvalta detta. All heder åt polisen som jobbar i uppförsbacke och motvind.

  3. Åke Nyström:
    4 oktober, 2018

    Ta in Bring-bilarna på en tungkontroll. "Tappa" en GPS inne i chassit. Följ.

  4. Stefan Blomkvist:
    2 oktober, 2018

    Det är ju helt sanslöst att detta ska få pågå i Sverige på grund av att Polisen inte har resurser. Då får man se till att tillföra de resurser som behövs. Annars har vi snart inte ett enda svenskt åkeri kvar i landet. Jag kan också tänka mig att lägga lite tid på detta efter nyår då jag också blir pensionär.

  5. Sune Qvarnlöf:
    1 oktober, 2018

    Man tror inte det är sant att det saknas resurser för att följa upp och lagföra dessa olagligheter.
    Jag skulle kunna tänka mig ägna en del av min tid som pensionerad chaufför att kartlägga bilar som misstänks bryta mot lagen och sysslar med lönedumpning.

Lästips:

Fackmöte Karlshamn

Ilskna färdtjänstförare kräver höjd lön och mindre stress

Färdtjänst. – Vi har väntat och väntat. I februari skulle vi äntligen få lite högre lön. Då kom blåsningen. Vi måste köra ett helt år till på samma skitvillkor! Jag orkar snart inte längre. Jag är piskad att jobba 220 timmar i månaden för att klara mig.

Transports team samlar namn för svensk åkerinäring

Åkeri. Namnlistan fylls redan på. Efter tolv timmar har Transports Ordning och reda-team spridit sitt upprop till tusentals personer på Facebook: Rädda svensk åkerinäring – och titta på vad Danmark gör.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.