Annons:

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Den rättegången är på gång i Köpenhamn. En advokat driver fallet mot åkeriet Bring Trucking Slovakia och kravet är att en rumänsk chaufför ska få dansk minimilön. Grunden är att föraren har utgått från Danmark i fem år, och därför inte ska arbeta med slovakiska villkor. I pengar räknat kväver advokaten cirka 1,8 miljoner kronor i utebliven lön till chauffören, berättar TV4.

I början av april i år anmälde svenska Transport samma åkeri till polisen. Facket hävdar att företaget bryter mot lagen om trafikregister och vägtrafikskattelagen. Eller i klartext: Bring Trucking har runt 100 dragbilar som stadigt rullar i Sverige och därför borde registrera dem här samt betala svensk vägtrafikskatt.

I samma veva anmälde Transport det slovakiska åkeriet till Skattemyndigheten och Arbetsmiljöverket. Och då handlar det om förarna.

Skatteverket fick uppmaningen att utreda om skatter och avgifter borde betalas i Sverige. Bakom den anmälan ligger fackets uppfattning att chaufförerna borde ha svenska löner och villkor när de kör månadsvis i Sverige.

Till Arbetsmiljöverket anmälde Transport själva grundfrågan: Där utreds om Bring Trucking bryter mot EU:s utstationeringsdirektiv – det vill säga om chaufförerna har sin bas i Sverige där de faktiskt jobbar. I så fall ska de ha villkor som följer de svenska lagarna för till exempel arbetsmiljön, semester och arbetstid. Samt löner som inte understiga lägstalönen i det svenska kollektivavtalet.

– Vi har lagt över ansvaret på myndigheterna och väntar besked från alla tre, säger Transports Tommy Jonsson på måndagsmorgonen.

Han har i flera år ägnat sin tid åt förbundets arbete Ordning och reda. Tillsammans med andra har han kartlagt åkerinäringen och de sociala villkoren på de svenska vägarna. Med syftet att få slut på lönedumpning och oschyst konkurrens.

Tommy Jonsson berättar att ingen av de tre myndigheterna har hörts av sedan Transport gjorde sina anmälningar mot Bring Trucking. När det gäller polisen står det dock klart att ingenting kommer att hända heller, visar det sig när Transportarbetaren ringer:

– Vi har inga spaningsresurser, säger Per-Åke Eldh, förundersökningsledare vid Jönköpingspolisen och den som lade ner förundersökningen mot åkeriet den 22 maj.

– Jag pratade med vår tunga grupp, men de kan inte vakta på lastbilar som står stilla för att se hur länge de befinner sig i Sverige. Vi är bara en liten grupp.

Transports Tommy Jonsson kommenterar på måndag eftermiddag:

– Det betyder alltså att det är fritt fram för utländska aktörer att bedriva permanent verksamhet i Sverige. Vi har ett kraftfullt regelverk som i praktiken inte betyder någonting.

Bring Trucking Slovakia har i brev till Transport drivit sin linje att åkeriet ägnar sig åt internationella transporter mellan Sverige och Norge. Därmed hävdar företaget att det varken har bilar eller chaufförer permanent i Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Molin:
    18 mars, 2019

    Nu har Tommy och Transport burit en här problematiken ensamma länge nog. När ska arbetsgivarna i transportbranschen förstå att detta ligger minst lika mycket i deras intresse? Får det här fortgå, kommer Svenska företag konkureras ut av företag från låglöneländer.
    Dessutom måste det till politiska beslut som säkerställer att trafikpolisen och dess tunga grupp stärks, så att lagar och föreskrifter på svenska vägar följs.
    Detta kan inte bara ligga i Transports intresse, utan borde vara av riksintresse.

  2. Andreas:
    5 oktober, 2018

    Är det ok att bara skylla på resursbrist? Bilarna står ju samlat på helgen och kan tankas ur på data från färdskrivarna. Lättare kan det inte bli. Även om de angett fel start/stoppland så borde det kunna kartläggas ett mönster. Framförallt så skapar närvaron av myndigheten ett moment, istället för som nu meddela att det är fritt fram. Blir på detta sätt ett ytterligare bevis på hur tandlös lagen om beställaransvar är... plus övrig lagstiftning inom området. Svensk lagstiftning och rättsväsen hänger generellt sett inte med och framför allt så spelar det ju ingen roll med lagar om vi inte har ett fungerande kontrollorgan. När kommer gemene innevånare kunna strunta i att betala skatt och så skyller vi på resursbrist?? Staten har medel men är inkompetenta att kunna förvalta detta. All heder åt polisen som jobbar i uppförsbacke och motvind.

  3. Åke Nyström:
    4 oktober, 2018

    Ta in Bring-bilarna på en tungkontroll. "Tappa" en GPS inne i chassit. Följ.

  4. Stefan Blomkvist:
    2 oktober, 2018

    Det är ju helt sanslöst att detta ska få pågå i Sverige på grund av att Polisen inte har resurser. Då får man se till att tillföra de resurser som behövs. Annars har vi snart inte ett enda svenskt åkeri kvar i landet. Jag kan också tänka mig att lägga lite tid på detta efter nyår då jag också blir pensionär.

  5. Sune Qvarnlöf:
    1 oktober, 2018

    Man tror inte det är sant att det saknas resurser för att följa upp och lagföra dessa olagligheter.
    Jag skulle kunna tänka mig ägna en del av min tid som pensionerad chaufför att kartlägga bilar som misstänks bryta mot lagen och sysslar med lönedumpning.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Transportarbetarens logga

Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport la skyddsstopp på Alwex fryslager

Lager. I fredags stoppade Transport arbetet på en del av Alwex fryslager i Räppe, utanför Växjö. – Det fanns allvarliga brister på flera pallställ och risken var stor att de skulle rasa, säger regionala skyddsombudet (RSO) Kersti Norén Dahlström.

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.