Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Den rättegången är på gång i Köpenhamn. En advokat driver fallet mot åkeriet Bring Trucking Slovakia och kravet är att en rumänsk chaufför ska få dansk minimilön. Grunden är att föraren har utgått från Danmark i fem år, och därför inte ska arbeta med slovakiska villkor. I pengar räknat kväver advokaten cirka 1,8 miljoner kronor i utebliven lön till chauffören, berättar TV4.

I början av april i år anmälde svenska Transport samma åkeri till polisen. Facket hävdar att företaget bryter mot lagen om trafikregister och vägtrafikskattelagen. Eller i klartext: Bring Trucking har runt 100 dragbilar som stadigt rullar i Sverige och därför borde registrera dem här samt betala svensk vägtrafikskatt.

I samma veva anmälde Transport det slovakiska åkeriet till Skattemyndigheten och Arbetsmiljöverket. Och då handlar det om förarna.

Skatteverket fick uppmaningen att utreda om skatter och avgifter borde betalas i Sverige. Bakom den anmälan ligger fackets uppfattning att chaufförerna borde ha svenska löner och villkor när de kör månadsvis i Sverige.

Till Arbetsmiljöverket anmälde Transport själva grundfrågan: Där utreds om Bring Trucking bryter mot EU:s utstationeringsdirektiv – det vill säga om chaufförerna har sin bas i Sverige där de faktiskt jobbar. I så fall ska de ha villkor som följer de svenska lagarna för till exempel arbetsmiljön, semester och arbetstid. Samt löner som inte understiga lägstalönen i det svenska kollektivavtalet.

– Vi har lagt över ansvaret på myndigheterna och väntar besked från alla tre, säger Transports Tommy Jonsson på måndagsmorgonen.

Han har i flera år ägnat sin tid åt förbundets arbete Ordning och reda. Tillsammans med andra har han kartlagt åkerinäringen och de sociala villkoren på de svenska vägarna. Med syftet att få slut på lönedumpning och oschyst konkurrens.

Tommy Jonsson berättar att ingen av de tre myndigheterna har hörts av sedan Transport gjorde sina anmälningar mot Bring Trucking. När det gäller polisen står det dock klart att ingenting kommer att hända heller, visar det sig när Transportarbetaren ringer:

– Vi har inga spaningsresurser, säger Per-Åke Eldh, förundersökningsledare vid Jönköpingspolisen och den som lade ner förundersökningen mot åkeriet den 22 maj.

– Jag pratade med vår tunga grupp, men de kan inte vakta på lastbilar som står stilla för att se hur länge de befinner sig i Sverige. Vi är bara en liten grupp.

Transports Tommy Jonsson kommenterar på måndag eftermiddag:

– Det betyder alltså att det är fritt fram för utländska aktörer att bedriva permanent verksamhet i Sverige. Vi har ett kraftfullt regelverk som i praktiken inte betyder någonting.

Bring Trucking Slovakia har i brev till Transport drivit sin linje att åkeriet ägnar sig åt internationella transporter mellan Sverige och Norge. Därmed hävdar företaget att det varken har bilar eller chaufförer permanent i Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Molin:
    18 mars, 2019

    Nu har Tommy och Transport burit en här problematiken ensamma länge nog. När ska arbetsgivarna i transportbranschen förstå att detta ligger minst lika mycket i deras intresse? Får det här fortgå, kommer Svenska företag konkureras ut av företag från låglöneländer.
    Dessutom måste det till politiska beslut som säkerställer att trafikpolisen och dess tunga grupp stärks, så att lagar och föreskrifter på svenska vägar följs.
    Detta kan inte bara ligga i Transports intresse, utan borde vara av riksintresse.

  2. Andreas:
    5 oktober, 2018

    Är det ok att bara skylla på resursbrist? Bilarna står ju samlat på helgen och kan tankas ur på data från färdskrivarna. Lättare kan det inte bli. Även om de angett fel start/stoppland så borde det kunna kartläggas ett mönster. Framförallt så skapar närvaron av myndigheten ett moment, istället för som nu meddela att det är fritt fram. Blir på detta sätt ett ytterligare bevis på hur tandlös lagen om beställaransvar är... plus övrig lagstiftning inom området. Svensk lagstiftning och rättsväsen hänger generellt sett inte med och framför allt så spelar det ju ingen roll med lagar om vi inte har ett fungerande kontrollorgan. När kommer gemene innevånare kunna strunta i att betala skatt och så skyller vi på resursbrist?? Staten har medel men är inkompetenta att kunna förvalta detta. All heder åt polisen som jobbar i uppförsbacke och motvind.

  3. Åke Nyström:
    4 oktober, 2018

    Ta in Bring-bilarna på en tungkontroll. "Tappa" en GPS inne i chassit. Följ.

  4. Stefan Blomkvist:
    2 oktober, 2018

    Det är ju helt sanslöst att detta ska få pågå i Sverige på grund av att Polisen inte har resurser. Då får man se till att tillföra de resurser som behövs. Annars har vi snart inte ett enda svenskt åkeri kvar i landet. Jag kan också tänka mig att lägga lite tid på detta efter nyår då jag också blir pensionär.

  5. Sune Qvarnlöf:
    1 oktober, 2018

    Man tror inte det är sant att det saknas resurser för att följa upp och lagföra dessa olagligheter.
    Jag skulle kunna tänka mig ägna en del av min tid som pensionerad chaufför att kartlägga bilar som misstänks bryta mot lagen och sysslar med lönedumpning.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Granska företagen!

Insändare. Granska alla företag som inte erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag eller semesterersättning och som lönedumpar.

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?