Close
Avdelning 20 i Jönköping träffar medlemmar under Transports kampvecka.
Close

Transport ute och träffar transportarbetare

Uppsökeri. Runt om i landet pågår Transportarbetareförbundets kampvecka, då förbundets anställda ger sig ut till rastplatser och arbetsställen för att träffa anställda i Transports olika branscher. En hel del frågor handlar om det nya avtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Chaufförssnack på DHL i Jönköping. Foto: Anna Axelsson
Chaufförssnack på DHL i Jönköping. Foto: Anna Axelsson

Det berättar Anna Axelsson som är ordförande i Transports avdelning 20 i Jönköping. Tillsammans med andra från avdelningen har hon träffat transportarbetare vid Schenker och DSV, liksom DHL i både Jönköping och Värnamo.

I morgon styr ett gäng från avdelningen mot DHL i Värnamo.

– Det har varit ganska bra uppslutning och trevligt att vara ute och prata och träffa folk , säger Anna Axelsson.

Hon uppfattar att de flesta är nöjda med det nya transportavtalet. Och förutom att fråga om det har besökarna kring Transports uppställda husvagn haft undringar kring arbetsmiljön. Om AC:n i bilen är trasig, är arbetsgivaren skyldig att laga den då, var en fråga. En annan handlade om oron för kyla, när vintern närmar sig.

– Mitt företag har köpt in nya lastbilar utan dieselvärmare, berättade en person. Det blir ju kallt för chaufförerna, konstaterar Anna Axelsson som själv jobbat som distributionsförare.

I övrigt tog chaufförerna upp den ökande stressen och att de har svårt att hinna ta rast inom distribution.

– Att trafikledarna inte lyssnar när chaufförerna ringer in och säger att de inte hinner. Det känner jag igen. Trafikledaren säger ungefär att ”du får göra så gott du kan” men förarna får inga svar på vad de ska prioritera, säger Anna Axelsson.

Tommy Jonsson från Transports Ordning- och reda-verksamhet inom transportbranschen har också varit på plats och pratat om kriminaliteten inom sektorn.

– Vi har haft mycket bra samtal på både svenska och engelska med inhemska och utländska chaufförer, säger han.

Gävleavdelningen har laddat upp med nyckel- och reflexband. Foto: Niclas Sandström
Gävleavdelningen har laddat upp med nyckel- och reflexband. Foto: Niclas Sandström

Transports Gävleavdelning har tillbringat en dag vid Gävle bro och drar i morgon till depån Lastbilsstation Gävle och bjuder på grillad korv. Ombudsman Niclas Sandström upplever de utländska chaufförerna som lite skygga.

– Men vi går och snackar med chaufförerna som tankar. Fast det var mer tryck i våras när avtalsrörelsen pågick. Då hejade även de som inte var med i facket på: Det är rätt, se till att få upp lönen! Det är nu eller aldrig, säger han.

Men när avtalet väl är påskrivet verkar de oorganiserade hålla fast vid att det är för dyrt att vara med i facket, beskriver Niclas Sandström.

– Fast vi har med avtalet och visar hur mycket de får i höjd lön, tack vare att vi förhandlade för dem. De vet inte hur svårt det är, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Övervakad rastplats i Jönköping.

Det skulle bli lika lön – blev 32 avgifter

Åkeri. Mer än ett år har gått sedan EU-reglerna som skulle sätta stopp för lönedumpning på vägarna infördes. Facit: 32 sanktionsavgifter för transportföretag som saknat utstationeringspapper och facket saknar alltjämt verktyg att granska företagen som kör tillfälligt i landet.

Mänsklig rättighet med fri tillgång? Ja, enligt kongressbeslut ska Transport verka för gratis mensskydd i alla sammanhang. Foto: Justina Öster

”Om det var en mansfråga hade det redan varit tillämpat”

Mensskydd. Transport ska verka för fria mensskydd till alla som behöver det. Det beslutades på kongressen i augusti 2022. Men när Transportarbetaren ringer runt till avdelningarna ett drygt halvår efter kongressen är det ingen som har tagit tag i frågan.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.