Wilfred Mandla
Close
Wilfred Mandla är i Stockholm.
Close

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

Över 1 000 människor uppskattas ha dött i stormen och översvämningarna som drabbat Moçambique, Zimbabwe och Malawi i sydöstra Afrika. Förödelsen är oöverblickbar, hus, skolor och vägar har svepts bort och 2,6 miljoner människor är enligt FN i behov av omedelbar nödhjälp

Wilfred Mandla är i Stockholm för att rapportera om pågående fackliga projekt i drabbade Malawi och Botswana. Själv bor han i Zimbabwe och reser ofta i projektländerna.

– Jag är mycket orolig över vad som har hänt och fortfarande händer, alla förstörda byggnader, skolor, hem, infrastrukturen som slagits ut, alla som dött eller saknas… Det var nära skördetid och åkrarna skulle ha såtts, men nu har de sköljts bort.

Både Malawi och Zimbabwe är för sin bränsleförsörjning helt beroende av hamnen i staden Beira i Moçambique. Men den översvämmade hamnstaden liknar nu en krigszon och vägarna dit är förstörda, konstaterar Wilfred Mandla.

– Människor är förtvivlade, vet inte vad de ska göra, var de ska börja. Överlämnar vi återuppbyggnaden åt regeringarna så saknas det pengar. Vi måste hjälpa till, alla behöver göra vad de kan.

I Malawi samarbetar Transport med olika fack som jobbar med att organisera bland annat lastbilsförare och säkerhetspersonal – för att skapa bättre arbets- och levnadsvillkor. Vad som hänt fackliga ledare och medlemmar när stormen svept fram vet Wilfred Mandla inte än.

– Det är för tidigt att säga. Så fort jag är tillbaka hemma igen kommer jag att åka till några områden i Malawi, prata med fackliga ledare och ta reda på omfattningen av förödelsen.

En rapport om situationen och begäran om bistånd och hjälp kommer Wilfred Mandla att rikta till Transport och fackens biståndsnämnd Union to union efter det. Men redan nu kan enskilda medlemmar, organisationer och grupper som följt rapporteringen i medierna räcka en hjälpande hand, säger han.

– En facklig ledare för ett transportfack, Ronald Mbewe, skriver i ett mejl att människor är i trängande behov av mat, medicin, hushållsartiklar och plastpresenningar för att kunna bygga upp sina hus igen.

– Allt behövs, lämna vad du kan till insamlingar eller skänk pengar till biståndsorganisationer som Röda Korset, uppmanar Wilfred Mandla.

Hur det ska gå med fackets organiseringsarbete är ovisst. En del företag har gått om intet och var ska lastbilsförarna frakta gods när vägarna har sköljts bort, undrar han.

Wilfred Mandla tror att människans inverkan på miljön och klimateffekten orsakat stormen.

– Vi trodde att sånt här hände i USA och Asien, att det inte skulle nå oss, men nu vet vi bättre. Vi ser allvaret av klimateffekten när något så ofattbart inträffar, säger Wilfred Mandla.

Facken organiserar i Malawi

Transport samarbetar med två fackförbund i Malawi. Målet är att organisera fler arbetare för att förbättra arbetsvillkoren inom transporter och bevakning.

När organiseringsprojekten inleddes för tre, fyra år sedan fanns det 500 medlemmar inom bevakningsbranschen. Nu är man uppe i cirka 9 000 till 10 000, enligt den fackliga koordinatorn Wilfred Mandla.

Den ekonomiska situationen är svår och Malawi är, liksom Moçambique, till stor del beroende av bistånd. På stora multinationella säkerhetsbolag är arbetsförhållanden och löner något bättre än på mindre, och anställda vill därför hellre jobba där.

Problemet är att mindre företag, som generellt är ännu större motståndare till att människor organiserar sig fackligt, tar sig in på marknaden och vinner upphandlingar, berättar Wilfred Mandla.

För Malawis lastbilsförare kan bonussystemet ställa till det när lastbilar går sönder eller gods stjäls och försvinner. Långa väntetider vid gränspassager är ett annat problem. Chaufförerna blir ibland stående i en halv, upp till två dagar och då minskar deras förtjänst.

De två facken heter TGWU (Transport and general workers union) och TGLSSWU (Textile garment leather and security workers union)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Wilfred Mandhla

Wilfred Mandhla

... som besöker Transports förbundskontor i Stockholm denna vecka.

Transports Göran Larsson och Wilfred Mandhla i Stockholm.

Wilfred organiserar tusentals

Wilfred Mandhla håller ordning på Transports projekt i Malawi och Botswana. Nu är han i Sverige för att rapportera hur det går. Vi träffade honom – och fick höra om ett fackligt arbete i både med- och motvind.

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.