Wilfred Mandla
Close
Wilfred Mandla är i Stockholm.
Close

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

Över 1 000 människor uppskattas ha dött i stormen och översvämningarna som drabbat Moçambique, Zimbabwe och Malawi i sydöstra Afrika. Förödelsen är oöverblickbar, hus, skolor och vägar har svepts bort och 2,6 miljoner människor är enligt FN i behov av omedelbar nödhjälp

Wilfred Mandla är i Stockholm för att rapportera om pågående fackliga projekt i drabbade Malawi och Botswana. Själv bor han i Zimbabwe och reser ofta i projektländerna.

– Jag är mycket orolig över vad som har hänt och fortfarande händer, alla förstörda byggnader, skolor, hem, infrastrukturen som slagits ut, alla som dött eller saknas… Det var nära skördetid och åkrarna skulle ha såtts, men nu har de sköljts bort.

Både Malawi och Zimbabwe är för sin bränsleförsörjning helt beroende av hamnen i staden Beira i Moçambique. Men den översvämmade hamnstaden liknar nu en krigszon och vägarna dit är förstörda, konstaterar Wilfred Mandla.

– Människor är förtvivlade, vet inte vad de ska göra, var de ska börja. Överlämnar vi återuppbyggnaden åt regeringarna så saknas det pengar. Vi måste hjälpa till, alla behöver göra vad de kan.

I Malawi samarbetar Transport med olika fack som jobbar med att organisera bland annat lastbilsförare och säkerhetspersonal – för att skapa bättre arbets- och levnadsvillkor. Vad som hänt fackliga ledare och medlemmar när stormen svept fram vet Wilfred Mandla inte än.

– Det är för tidigt att säga. Så fort jag är tillbaka hemma igen kommer jag att åka till några områden i Malawi, prata med fackliga ledare och ta reda på omfattningen av förödelsen.

En rapport om situationen och begäran om bistånd och hjälp kommer Wilfred Mandla att rikta till Transport och fackens biståndsnämnd Union to union efter det. Men redan nu kan enskilda medlemmar, organisationer och grupper som följt rapporteringen i medierna räcka en hjälpande hand, säger han.

– En facklig ledare för ett transportfack, Ronald Mbewe, skriver i ett mejl att människor är i trängande behov av mat, medicin, hushållsartiklar och plastpresenningar för att kunna bygga upp sina hus igen.

– Allt behövs, lämna vad du kan till insamlingar eller skänk pengar till biståndsorganisationer som Röda Korset, uppmanar Wilfred Mandla.

Hur det ska gå med fackets organiseringsarbete är ovisst. En del företag har gått om intet och var ska lastbilsförarna frakta gods när vägarna har sköljts bort, undrar han.

Wilfred Mandla tror att människans inverkan på miljön och klimateffekten orsakat stormen.

– Vi trodde att sånt här hände i USA och Asien, att det inte skulle nå oss, men nu vet vi bättre. Vi ser allvaret av klimateffekten när något så ofattbart inträffar, säger Wilfred Mandla.

Facken organiserar i Malawi

Transport samarbetar med två fackförbund i Malawi. Målet är att organisera fler arbetare för att förbättra arbetsvillkoren inom transporter och bevakning.

När organiseringsprojekten inleddes för tre, fyra år sedan fanns det 500 medlemmar inom bevakningsbranschen. Nu är man uppe i cirka 9 000 till 10 000, enligt den fackliga koordinatorn Wilfred Mandla.

Den ekonomiska situationen är svår och Malawi är, liksom Moçambique, till stor del beroende av bistånd. På stora multinationella säkerhetsbolag är arbetsförhållanden och löner något bättre än på mindre, och anställda vill därför hellre jobba där.

Problemet är att mindre företag, som generellt är ännu större motståndare till att människor organiserar sig fackligt, tar sig in på marknaden och vinner upphandlingar, berättar Wilfred Mandla.

För Malawis lastbilsförare kan bonussystemet ställa till det när lastbilar går sönder eller gods stjäls och försvinner. Långa väntetider vid gränspassager är ett annat problem. Chaufförerna blir ibland stående i en halv, upp till två dagar och då minskar deras förtjänst.

De två facken heter TGWU (Transport and general workers union) och TGLSSWU (Textile garment leather and security workers union)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Wilfred Mandhla

Wilfred Mandhla

... som besöker Transports förbundskontor i Stockholm denna vecka.

Transports Göran Larsson och Wilfred Mandhla i Stockholm.

Wilfred organiserar tusentals

Wilfred Mandhla håller ordning på Transports projekt i Malawi och Botswana. Nu är han i Sverige för att rapportera hur det går. Vi träffade honom – och fick höra om ett fackligt arbete i både med- och motvind.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.