Transports Göran Larsson och Wilfred Mandhla i Stockholm.
Close
Transports Göran Larsson och Wilfred Mandhla i Stockholm.
Close

Wilfred organiserar tusentals

Wilfred Mandhla håller ordning på Transports projekt i Malawi och Botswana. Nu är han i Sverige för att rapportera hur det går. Vi träffade honom – och fick höra om ett fackligt arbete i både med- och motvind.

Kommer inte arbetarna till facket får facket komma till arbetarna. Det är vad som hände i Malawi 2007. Det gick rykten om att anställda inom säkerhetskoncernen G4S hade det riktigt uselt. För att ta reda på hur det stod till kavlade facket upp ärmarna. Svenska Transport var på plats.

– Vi åkte ut i landet och knackade på dörrarna hos arbetarna, berättar Wilfred Mandhla som är Transports koordinator på plats. Vi frågade dem hur det stod till och fick höra hur låga löner de hade, hur dåliga deras arbetsförhållanden var och hur illa de bodde.

Med ekonomisk hjälp från svenska Transport gick de till domstol – och vann. Fram tills dess hade transportfacket i Malawi haft 500 medlemmar. Nu växte antalet snabbt till över 7 000.

– Många insåg vikten av att organisera sig, säger Wilfred Mandhla.

Malawi är ett av Afrikas fattigaste länder. Aids är en av de största dödsorsakerna och medellivslängden är 45 år. Omkring 60 procent av befolkningen är analfabeter.

Kommunikationerna är dåliga. Det tar lång tid att resa och internet fungerar inte alltid som det ska. Arbetare på landsbygden har inte heller alltid en dator att kommunicera via, säger Wilfred Mandhla. Det är så facket i mångt och mycket måste jobba, genom uppsökande verksamhet.

– Det kan ta en hel dag att resa 60 mil för att hjälpa en enda person. Vi passar alltid på att besöka fler arbetsplatser i området när vi är ute, men ändå. Det tar tid och kostar pengar. Där är hjälpen från Transport helt avgörande.

Men facket växer trots risiga förutsättningar allt mer.

– Malawi är ett framgångsexempel, säger Göran Larsson som är Transports internationella ombudsman. De är bra på att organisera de anställda.

Medan fackets arbete i Malawi främst går ut på att värva fler medlemmar ligger fokus i Botswana på att stärka facket när det gäller kunskap hos fackliga ledare och medvetenheten om rättigheter hos medlemmarna.

– I Botswana har vi stora problem med outsourcing, säger Wilfred Mandhla. Många har förlorat sina jobb och därmed har facket förlorat många medlemmar.

– Facket har slagits itu av outsourcingen, säger Göran Larsson. Anställda splittras och facket får hela tiden börja om från början.

– Men nu börjar facket få tillbaks arbetarna igen, säger Wilfred Mandhla. Folk har förstått att de måste gå samman. Facket har också utarbetat en strategi till och med år 2020 för att organisera fler, och siktar nu på att få in även flyg och taxi. Men det är en lång väg kvar att gå.

I Malawi organiserar transportfacket personal inom flyg, buss, lastbil, båt, bensin och övervakning. I Botswana organiseras anställda inom järnväg, logistik och lager.

Uppskattningsvis är omkring 30 procent av de anställda i dessa sektorer med i facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

Wilfred Mandhla

Wilfred Mandhla

... som besöker Transports förbundskontor i Stockholm denna vecka.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.