Hallå där!

Wilfred Mandhla

... som besöker Transports förbundskontor i Stockholm denna vecka.

Wilfred Mandhla
Wilfred Mandhla. Foto: Jan Lindkvist

Vem är du?

– Koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi och Botswana. Vi samarbetar med tre fackförbund som organiserar medlemmar inom åkeri, bevakning, flyg, buss, järnväg, sjöfart, logistik och lager.

Själv bor jag i Harare i Zimbawe, men jag reser ofta till projektländerna. Jag har arbetat som koordinator i Afrika i elva år, är gift och har tre barn och tre barnbarn.

Varför är du i Stockholm nu?

– För att rapportera till Transport och Union to union om hur arbetet går, lämna in årsrapporten och den finansiella rapporten. Jag brukar komma hit två gånger om året för att rapportera, ibland oftare.

Förra sommaren var jag med på Transports kongress. Somrarna är bäst här, de är ungefär som vintern hos oss. Nu är det lite kallt.

Kan du beskriva vad du gör?

– Går igenom alla ansökningar om olika utvecklingsprojekt för att organisera medlemmar och bygga upp facklig verksamhet. Jag hjälper till när våra samarbetspartners stöter på problem och när olika initiativ inte utvecklas som det var tänkt. Arbetet ska ske i demokratisk anda och vi tillåter inte korruption.

Är korruption ett stort problem?

– Nej, eftersom vi har så regelbunden tillsyn, täta kontroller och ständig rapportering till Transport och Union to Union. Dessutom reser jag runt och träffar de ansvariga fortlöpande.

Vad är det viktigaste i det fackliga arbetet?

– Att det råder demokrati, utan demokrati i en organisation kan du inte lyckas. Vi accepterar inte individualism, alla ska vara delaktiga genom sitt medlemskap. Solidaritet organisationer emellan är också viktigt. I både Botswana och Malawi har vi uppmanat facken att öppna upp och bjuda in fler yrkesgrupper: Satsa inte bara på järnvägsarbetare, organisera bevakningsanställda också! Blir vi fler blir vi starkare. Här finns en stor potential att växa.

Lastbilsförare är Transports största yrkesgrupp. Vilka problem stöter chaufförerna på i Malawi och Botswana?

– Bonusersättning kan ställa till det. När jobbet flyter på är förarna generellt nöjda med systemet, men om lastbilen går sönder eller om de blir av med gods så förlorar de pengar. Långa väntetider vid gränserna är ett annat problem. Chaufförerna kan få vänta en halv, upp till två dagar innan de får köra vidare. Då tjänar de också mindre.

Vilken är er största framgång?

– Ett projekt bland säkerhetsanställda i Malawi 2007. Vi åkte runt och knackade dörr hos arbetarna som hade riktigt dåliga arbetsförhållanden, och gick från ungefär 500 medlemmar till 7 000.

– I Botzwana har vi stora problem med att medlemmar vi rekryterar lämnar förbundet igen eftersom de sägs upp från sina jobb. Det är ett bekymmer i alla branscher, något mindre inom järnväg.

Har du något råd till Transports svenska medlemmar?

– Fortsätt ert solidariska fackliga arbete, så kan arbetare och fackförbund i andra länder fortsätta sin kamp för bättre löner och arbetsvillkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

Transports Göran Larsson och Wilfred Mandhla i Stockholm.

Wilfred organiserar tusentals

Wilfred Mandhla håller ordning på Transports projekt i Malawi och Botswana. Nu är han i Sverige för att rapportera hur det går. Vi träffade honom – och fick höra om ett fackligt arbete i både med- och motvind.

Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Hallå där!

Ulf Jarnefjord

… som i vintras slutade på Transport efter cirka 20 år som regionalt skyddsombud och dessutom pådrivare när det gäller klimatpolitik.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Månadens medlem
Linda Walltin Gavell med sina två schäfrar.

”Mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart”

Schäferfrälst. Näe, inte vill man möta Crut eller Faxa utan matte. Men Linda Walltin Gavell lovar att de bara biter när de blir tillsagda. Sporten går ut på att hon alltid kan kontrollera krafterna hos sina hundar. – Det är en mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart, i fullt angrepp.

Hallå där!

Hertha Larsson

… 97 år, som poddar om livet som kvinna förr.

Månadens klubb
Göteborgs bussklubb

”Vi lyssnar ute på fältet”

Göteborgs bussklubb. En lätt sorg svävar över fackklubben på Göteborgs Buss. Mäster-medlemsrekryteraren Abbas har gått i pension och dragit till Spanien. Men klubben kan räkna in en rad framgångar, en ny styrelse är på plats och tar nya tag.

Hallå där!
Mairbek Vagabov

Mairbek Vagabov

… som tar studenten från transportprogrammet i Nybro och får stipendium från Transport.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Månadens medlem
Daniel Odlander och tygälgen Hälge, tågluffare

”Köp en biljett och åk!”

Tågluffare. Nu är det jobbet som gäller. Daniel Odlander ska köra lastbil hela sommaren. Sedan väntar nästa tågluff i Europa – tillsammans med resekompisen Hälge.

Månadens sektion
Vamsi Savaram och Håkan Norborg

Tiden – ett av de stora problemen

Tidningsbudssektionen. På tidningsbudens fackexpedition i Stockholm hittar vi fackrepresentanterna som helst vill införa stämpelklocka i branschen.

Hallå där!
Marlene Svensson

Marlene Svensson

… miljö- och avfallspedagog, som guidar elever på sortergårdssafarin som blivit en succé i Jönköping.

Kyrkan och facket viktiga för Hope

Mötet. På Entebbes flygplats ett par mil från Ugandas huvudstad Kampala står en flygtaxichaufför och håller upp en skylt med våra namn. Hon presenterar sig som Hope.

Kultur
Jessica Thorzén

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

Månadens medlem
Åsa Karlström,

”Jag är lite betongnörd”

Entusiast. Hon skriver om det. Fotar det. Arbetar i det. Kör det, jobb som fritid. – Betong är mitt liv, säger bloggaren och ”betongbruden” Åsa Karlström.