Hallå där!

Wilfred Mandhla

... som besöker Transports förbundskontor i Stockholm denna vecka.

Wilfred Mandhla
Wilfred Mandhla. Foto: Jan Lindkvist

Vem är du?

– Koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi och Botswana. Vi samarbetar med tre fackförbund som organiserar medlemmar inom åkeri, bevakning, flyg, buss, järnväg, sjöfart, logistik och lager.

Själv bor jag i Harare i Zimbawe, men jag reser ofta till projektländerna. Jag har arbetat som koordinator i Afrika i elva år, är gift och har tre barn och tre barnbarn.

Varför är du i Stockholm nu?

– För att rapportera till Transport och Union to union om hur arbetet går, lämna in årsrapporten och den finansiella rapporten. Jag brukar komma hit två gånger om året för att rapportera, ibland oftare.

Förra sommaren var jag med på Transports kongress. Somrarna är bäst här, de är ungefär som vintern hos oss. Nu är det lite kallt.

Kan du beskriva vad du gör?

– Går igenom alla ansökningar om olika utvecklingsprojekt för att organisera medlemmar och bygga upp facklig verksamhet. Jag hjälper till när våra samarbetspartners stöter på problem och när olika initiativ inte utvecklas som det var tänkt. Arbetet ska ske i demokratisk anda och vi tillåter inte korruption.

Är korruption ett stort problem?

– Nej, eftersom vi har så regelbunden tillsyn, täta kontroller och ständig rapportering till Transport och Union to Union. Dessutom reser jag runt och träffar de ansvariga fortlöpande.

Vad är det viktigaste i det fackliga arbetet?

– Att det råder demokrati, utan demokrati i en organisation kan du inte lyckas. Vi accepterar inte individualism, alla ska vara delaktiga genom sitt medlemskap. Solidaritet organisationer emellan är också viktigt. I både Botswana och Malawi har vi uppmanat facken att öppna upp och bjuda in fler yrkesgrupper: Satsa inte bara på järnvägsarbetare, organisera bevakningsanställda också! Blir vi fler blir vi starkare. Här finns en stor potential att växa.

Lastbilsförare är Transports största yrkesgrupp. Vilka problem stöter chaufförerna på i Malawi och Botswana?

– Bonusersättning kan ställa till det. När jobbet flyter på är förarna generellt nöjda med systemet, men om lastbilen går sönder eller om de blir av med gods så förlorar de pengar. Långa väntetider vid gränserna är ett annat problem. Chaufförerna kan få vänta en halv, upp till två dagar innan de får köra vidare. Då tjänar de också mindre.

Vilken är er största framgång?

– Ett projekt bland säkerhetsanställda i Malawi 2007. Vi åkte runt och knackade dörr hos arbetarna som hade riktigt dåliga arbetsförhållanden, och gick från ungefär 500 medlemmar till 7 000.

– I Botzwana har vi stora problem med att medlemmar vi rekryterar lämnar förbundet igen eftersom de sägs upp från sina jobb. Det är ett bekymmer i alla branscher, något mindre inom järnväg.

Har du något råd till Transports svenska medlemmar?

– Fortsätt ert solidariska fackliga arbete, så kan arbetare och fackförbund i andra länder fortsätta sin kamp för bättre löner och arbetsvillkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports Göran Larsson och Wilfred Mandhla i Stockholm.

Wilfred organiserar tusentals

Wilfred Mandhla håller ordning på Transports projekt i Malawi och Botswana. Nu är han i Sverige för att rapportera hur det går. Vi träffade honom – och fick höra om ett fackligt arbete i både med- och motvind.

Åke Törnqvist

Träning och tajming är A och O

Månadens medlem. Vem som helst kan slå en strike. Men det gäller att kunna göra en till, och en till. För att bli en riktigt bra bowlare krävs träning och tajming, säger Åke Törnqvist. Själv har han hållit på sedan 1974.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Peter Lövkvist

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

Hallå där!
Judomatch

Kristiina Pekkola

... ordförande i Svenska Judoförbundet som startar ett treårigt samarbete med Afa Försäkringar för att minska fallolyckorna på jobben.

Hallå där!

Henrik Sternberg

… mr Cabotagestudien, som efter sommaren blir professor i USA. Han flyttar sin forskning om transportbranschen, och sina studier av fusk, social dumpning och oschyst konkurrens, till universitetet i Iowa.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Sabina Joslin-Karlqvist

Sabina är proffs på att peppa

Månadens medlem. Varför är du så glad? Inte den vanligaste startfrågan i en intervju, men självklar när det handlar om Sabina Joslin-Karlqvist. Lastbilschaufför, hälsocoach och den som dansar varje morgon när hon gör frukost.

Hallå där!

Patrik Johansson

… sopgubbe i Falun, som för fyra år sedan sadlade om till skolinformatör. Nu är han nominerad till årets opinionsbildare inom återvinning.

Niclas Angrell

Niclas släpper loss skaparglädjen

Månadens medlem. Ett sätt att koppla bort tankarna. Och samtidigt skapa efter eget huvud. För chauffören Niclas Angrell har svetsen och hästskorna blivit bästa terapin.

Hallå där!
Sofie Rehnström

Sofie Rehnström

… LO-jurist som skrivit ett kritiskt svar till ett lagförslag om företagshemligheter.

Hallå där!
Kristoffer Blekkerud Joakim Hogren

Kristoffer Blekkerud

… ordningsvakt i Karlstad som tillsammans med kollegan Joakim Hogen (till höger) agerade snabbt och rådigt, men förgäves, när en äldre man föll ihop på gågatan i stan.

Hallå där!
Caroline Ekblom

Caroline Ekblom

… ekonomi- och hr-chef på AA Logistik i Västerås, som har fått Prevents stipendium för sina insatser inom arbetsmiljö. Hennes vision är att arbetsmiljön inte bara ska vara bra – utan bäst.