Hallå där!

Wilfred Mandhla

... som besöker Transports förbundskontor i Stockholm denna vecka.

Wilfred Mandhla
Wilfred Mandhla. Foto: Jan Lindkvist

Vem är du?

– Koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi och Botswana. Vi samarbetar med tre fackförbund som organiserar medlemmar inom åkeri, bevakning, flyg, buss, järnväg, sjöfart, logistik och lager.

Själv bor jag i Harare i Zimbawe, men jag reser ofta till projektländerna. Jag har arbetat som koordinator i Afrika i elva år, är gift och har tre barn och tre barnbarn.

Varför är du i Stockholm nu?

– För att rapportera till Transport och Union to union om hur arbetet går, lämna in årsrapporten och den finansiella rapporten. Jag brukar komma hit två gånger om året för att rapportera, ibland oftare.

Förra sommaren var jag med på Transports kongress. Somrarna är bäst här, de är ungefär som vintern hos oss. Nu är det lite kallt.

Kan du beskriva vad du gör?

– Går igenom alla ansökningar om olika utvecklingsprojekt för att organisera medlemmar och bygga upp facklig verksamhet. Jag hjälper till när våra samarbetspartners stöter på problem och när olika initiativ inte utvecklas som det var tänkt. Arbetet ska ske i demokratisk anda och vi tillåter inte korruption.

Är korruption ett stort problem?

– Nej, eftersom vi har så regelbunden tillsyn, täta kontroller och ständig rapportering till Transport och Union to Union. Dessutom reser jag runt och träffar de ansvariga fortlöpande.

Vad är det viktigaste i det fackliga arbetet?

– Att det råder demokrati, utan demokrati i en organisation kan du inte lyckas. Vi accepterar inte individualism, alla ska vara delaktiga genom sitt medlemskap. Solidaritet organisationer emellan är också viktigt. I både Botswana och Malawi har vi uppmanat facken att öppna upp och bjuda in fler yrkesgrupper: Satsa inte bara på järnvägsarbetare, organisera bevakningsanställda också! Blir vi fler blir vi starkare. Här finns en stor potential att växa.

Lastbilsförare är Transports största yrkesgrupp. Vilka problem stöter chaufförerna på i Malawi och Botswana?

– Bonusersättning kan ställa till det. När jobbet flyter på är förarna generellt nöjda med systemet, men om lastbilen går sönder eller om de blir av med gods så förlorar de pengar. Långa väntetider vid gränserna är ett annat problem. Chaufförerna kan få vänta en halv, upp till två dagar innan de får köra vidare. Då tjänar de också mindre.

Vilken är er största framgång?

– Ett projekt bland säkerhetsanställda i Malawi 2007. Vi åkte runt och knackade dörr hos arbetarna som hade riktigt dåliga arbetsförhållanden, och gick från ungefär 500 medlemmar till 7 000.

– I Botzwana har vi stora problem med att medlemmar vi rekryterar lämnar förbundet igen eftersom de sägs upp från sina jobb. Det är ett bekymmer i alla branscher, något mindre inom järnväg.

Har du något råd till Transports svenska medlemmar?

– Fortsätt ert solidariska fackliga arbete, så kan arbetare och fackförbund i andra länder fortsätta sin kamp för bättre löner och arbetsvillkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

Transports Göran Larsson och Wilfred Mandhla i Stockholm.

Wilfred organiserar tusentals

Wilfred Mandhla håller ordning på Transports projekt i Malawi och Botswana. Nu är han i Sverige för att rapportera hur det går. Vi träffade honom – och fick höra om ett fackligt arbete i både med- och motvind.

Månadens klubb
Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Månadens medlem
Lars Pirfält på en epa-traktor från 1931, byggd på en Ford AA.

Med passion för gamla fordon

Samlaren. Varför? En självklar undran när lastbilschauffören Lars Pirfält mumlande räknar igenom hur många gamla fordon han egentligen har. Frågan dyker upp redan vid de 14 traktorerna.

Hallå där!
Lise Donovan, jurist på TCO

Lise Donovan

… jurist på TCO som var med och förhandlande fram ILO-konventionen om våld och sexuella trakasserier i arbetslivet, som antogs i somras.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Hallå där!

David Ericsson

… lastbilschaufför och författare, som i helgen prisades på Bokmässan.

Månadens klubb
Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Hallå där!
Farideh Hashemi

Farideh Hashemi

… som kör sitt drömjobb ombord på flygbuss.

Kjell Larsson

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

Månadens medlem
Sari Engelhards Hammer och spanska hittehunden Axar

Lastbilskompisar

Hittehund. Sökes: Lastbilschaufför till hittehund. Finnes: Sari Engelhardt Hammer, som for till Spanien och hämtade hem Axar.

Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Hallå där!

Ulf Jarnefjord

… som i vintras slutade på Transport efter cirka 20 år som regionalt skyddsombud och dessutom pådrivare när det gäller klimatpolitik.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Månadens medlem
Linda Walltin Gavell med sina två schäfrar.

”Mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart”

Schäferfrälst. Näe, inte vill man möta Crut eller Faxa utan matte. Men Linda Walltin Gavell lovar att de bara biter när de blir tillsagda. Sporten går ut på att hon alltid kan kontrollera krafterna hos sina hundar. – Det är en mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart, i fullt angrepp.