Hallå där!

Wilfred Mandhla

... som besöker Transports förbundskontor i Stockholm denna vecka.

Wilfred Mandhla
Wilfred Mandhla. Foto: Jan Lindkvist

Vem är du?

– Koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi och Botswana. Vi samarbetar med tre fackförbund som organiserar medlemmar inom åkeri, bevakning, flyg, buss, järnväg, sjöfart, logistik och lager.

Själv bor jag i Harare i Zimbawe, men jag reser ofta till projektländerna. Jag har arbetat som koordinator i Afrika i elva år, är gift och har tre barn och tre barnbarn.

Varför är du i Stockholm nu?

– För att rapportera till Transport och Union to union om hur arbetet går, lämna in årsrapporten och den finansiella rapporten. Jag brukar komma hit två gånger om året för att rapportera, ibland oftare.

Förra sommaren var jag med på Transports kongress. Somrarna är bäst här, de är ungefär som vintern hos oss. Nu är det lite kallt.

Kan du beskriva vad du gör?

– Går igenom alla ansökningar om olika utvecklingsprojekt för att organisera medlemmar och bygga upp facklig verksamhet. Jag hjälper till när våra samarbetspartners stöter på problem och när olika initiativ inte utvecklas som det var tänkt. Arbetet ska ske i demokratisk anda och vi tillåter inte korruption.

Är korruption ett stort problem?

– Nej, eftersom vi har så regelbunden tillsyn, täta kontroller och ständig rapportering till Transport och Union to Union. Dessutom reser jag runt och träffar de ansvariga fortlöpande.

Vad är det viktigaste i det fackliga arbetet?

– Att det råder demokrati, utan demokrati i en organisation kan du inte lyckas. Vi accepterar inte individualism, alla ska vara delaktiga genom sitt medlemskap. Solidaritet organisationer emellan är också viktigt. I både Botswana och Malawi har vi uppmanat facken att öppna upp och bjuda in fler yrkesgrupper: Satsa inte bara på järnvägsarbetare, organisera bevakningsanställda också! Blir vi fler blir vi starkare. Här finns en stor potential att växa.

Lastbilsförare är Transports största yrkesgrupp. Vilka problem stöter chaufförerna på i Malawi och Botswana?

– Bonusersättning kan ställa till det. När jobbet flyter på är förarna generellt nöjda med systemet, men om lastbilen går sönder eller om de blir av med gods så förlorar de pengar. Långa väntetider vid gränserna är ett annat problem. Chaufförerna kan få vänta en halv, upp till två dagar innan de får köra vidare. Då tjänar de också mindre.

Vilken är er största framgång?

– Ett projekt bland säkerhetsanställda i Malawi 2007. Vi åkte runt och knackade dörr hos arbetarna som hade riktigt dåliga arbetsförhållanden, och gick från ungefär 500 medlemmar till 7 000.

– I Botzwana har vi stora problem med att medlemmar vi rekryterar lämnar förbundet igen eftersom de sägs upp från sina jobb. Det är ett bekymmer i alla branscher, något mindre inom järnväg.

Har du något råd till Transports svenska medlemmar?

– Fortsätt ert solidariska fackliga arbete, så kan arbetare och fackförbund i andra länder fortsätta sin kamp för bättre löner och arbetsvillkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports Göran Larsson och Wilfred Mandhla i Stockholm.

Wilfred organiserar tusentals

Wilfred Mandhla håller ordning på Transports projekt i Malawi och Botswana. Nu är han i Sverige för att rapportera hur det går. Vi träffade honom – och fick höra om ett fackligt arbete i både med- och motvind.

Hallå där!
Plogbil i snöväder

Anna Arvidsson

… på VTI, som leder ett projekt för effektivare halkbekämpning.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Månadens medlem
Jonas Hansson

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Månadens klubb
DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Tora Nord

Inget jobb? Skyll dig själv!

7 frågor. Samhället har tagit ett steg tillbaka. Är du sjukskriven och utan jobb är det i hög grad ditt eget fel. Den slutsatsen drar forskaren Tora Nord i sin avhandling Arbete som rättighet eller skyldighet.

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Hallå där!
Några av cirka 50 Transportmedlemmar och familjemedlemmar som blev bjudna på Liseberg, för ett skadestånd som arbetsgivaren fått betala.

Magnus Kvilén

… styrelseledamot i Transportklubben på UPS i Göteborg, som bjöd alla medlemmar och deras familjer till Liseberg.

Månadens klubb
Halva klubbstyrelsen på Securitas i Närke: Sirke Karlsson, ordförande, och Mattias Hansson, ledamot. Saknas gör sekreteraren Oscar Rosén och suppleanten Daniel Erschler.

Securitasklubben kan räkna segrarna

Securitas i Närke. Samarbetet med facket och skyddsombuden var dåligt. Företaget missade gång på gång att informera. Det blev förhandling – och under hösten kommer alla anställda på Securitas i Närke att kompenseras med både en betald utbildningsdag och någon rolig aktivitet.

Månadens medlem
Roland Berglund

Roland är inte ute och cyklar när det gäller tvåhjulingar

Cyklar. Han är tidningsbud sedan 1971, och har rullat sin kärra på ungefär samma gångrunda i centrala Nyköping sedan dess. Med i Transport sedan 1972. Men nu efter sommaren blir det pension – från det jobbet i alla fall.

Hallå där!

Christel Grip

... på Widrikssons åkeri, ett av 31 företag som i början av augusti fick ett särskilt tack av regeringen för att ha erbjudit praktikplatser och jobb till nyanlända.

Hallå där!

Martin Fröjd

… som höll i Transports medverkan under Prideveckan i Stockholm. Till vardags skyddsvakt och samordnare för Transports avdelning 5:s valarbete.

Val 2018
Jessica Rosencrantz, (M)

”Mer pengar till potthål”

Mötet. Jessica Rosencrantz (M) kan bli Alliansens kandidat till transportminister. Vi bad om besked i frågor som väginvesteringar, kilometerskatt och cabotage.

Månadens medlem
Frank Lillvik på Himalaya

Från fattig byskola till svindlande höjder

Volontär. Nio veckor gav mersmak: Förra vårvintern var Frank Lillvik datalärare i en fattig by i Nepal. I år blev det några veckor i skolan och byn igen – sedan vandring och klättring i Himalaya.

Månadens klubb
Oxelösunds hamnklubb

Klubben som varit med sedan 1897

Oxelösunds hamn. Senaste fackliga striden – och segern – i Oxelösunds hamn handlade om komptids-banken. Förut la arbetsgivaren ut kompledighet när det passade produktionen. Nu väljer hamnarbetarna om de vill ta semester eller komp när de har beviljats ledighet.