Det är i Näringslivets hus som Transport och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens olika branschförbund förhandlar om lönerna för bland andra lastbilschaufförer, taxiförare och flygarbetare.
Close
Det är i Näringslivets hus som Transport och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens olika branschförbund förhandlar om lönerna för bland andra lastbilschaufförer, taxiförare och flygarbetare.
Close

Vem tjänar på att industrin sätter lönerna?

Avtal 2025. Transports Tommy Wreeth tycker att märket missgynnar förbundets medlemmar och ökar klyftorna. Varken LO eller arbetsgivarna håller med.

Så kallad löneglidning uppstår då grupper av arbetstagare får mer pengar än det som avtalats i centrala kollektivavtal. Det kan vara genom lokala fackliga förhandlingar, eller genom att arbetsgivare betalar mer för att locka till sig eller behålla personal.

När Transports ordförande Tommy Wreeth träffar fackets medlemmar är det få som lyckas få ut mer än vad som finns i lönetarifferna. Samtidigt räknar många bankekonomer med en löneglidning på minst 0,3 procent under det närmaste året. Det är därför Transport kräver högre löneökningar än Facken inom industrin.

– Jag tycker inte att industrimärket passar alla branscher. Vi har medlemmar inom lågmarginalbranscher och där blir det mycket svårare att plocka ut mer än märket i lokala avtal. För oss blir tarifflönerna ett tak och för andra yrkesgrupper ett golv, säger han.

”Missgynnas inte”

Marcus Dahlsten. Foto: Transportföretagen
Marcus Dahlsten. Foto: Transportföretagen

Arbetsgivarorganisationen Transportföretagens vd Marcus Dahlsten anser inte att de som går på transportavtalet missgynnas av industrins märke.

– Det stämmer inte. Om man tittar på transportavtalet de senaste två åren så har det funnits en löneglidning på mer än 0,4 procent för identiska individer som arbetar kvar på samma arbetsplats, säger han.

Dahlsten tycker inte att löneglidning är ett problem.

– Det handlar om hur bolag i olika marknadssituationer behöver hantera lönesättningen bland annat för att behålla personal. Hur arbetsmarknaden ser ut och var detta sker varierar över tid. Detta händer både i transportsektorn och inom industrin, säger han och fortsätter:

– Jämför man det relativa löneläget mellan industrin och transportsektorn har relationen varit i stort densamma under de senaste tio åren, med någon marginell förändring under olika år. Påstår man att det förekommit en löneglidning inom industrin på 0,3 procent årligen så borde skillnaden mot transportavtalet under den tidsperioden nu ökat med tre procent. Och så ser det inte ut.

Gråhårig medelålders man, kortklippt, påorträttfoto
Tommy Wreeth. Foto: Elin Lörnbo

Annan åsikt

Tommy Wreeth är av en annan åsikt:

– Oavsett vad vår motpart påstår så kommer de allra flesta av våra medlemsgrupper inte åt bonusar och vinstdelning som många inom industrin gör. Med ett slaviskt följande av ett procentuellt märke kan ju löneskillnaderna mellan olika grupper aldrig utjämnas. Tvärtom ökar klyftorna så länge detta pågår. Det gynnar ingen som vill jämna ut existerande orättvisor lönemässigt.

Löneökningar över märket har den senast uppmätta tidsperioden främst kommit tjänstemännen till del (läs mer i sidoartikeln längst ner).

Marcus Dahlsten tycker inte att industriavtalets legitimitet är hotad av ökade löneskillnader.

– Över tid har löneutvecklingen varit i princip lika. Tar vi de senaste två åren som exempel så har löneutvecklingen till och med varit högre för arbetare än för tjänstemän. Det som riskerar industriavtalet, och reallöneutveckling över tid, är att kräva att vissa grupper ska ha mer än andra grupper, säger han.

Vissa har dragit ifrån

Veli-Pekka Säikkälä är LOs avtalssekreterare
Veli-Pekka Säikkälä. Foto: LO

LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkäläs bild är att vissa tjänstemannagrupper har dragit ifrån.

– Historiskt gäller det när politiken lagt sig i lönebildningen, som satsningarna på lärarlöner och polislöner. Sedan har vissa tjänstemannagrupper sprungit ifrån, främst tack vare gynnsamma marknadsförutsättningar inom it och finans.

– Annars är löneutvecklingstakten ganska jämn mellan arbetare och tjänstemän. Det viktigaste är att vi levererar reallöneökningar kontinuerligt. Och det kommer vi att göra i år och framåt. Min känsla är att stödet för industrinormeringen är starkare nu än på länge, säger Säikkälä.

Vad gäller löneglidning är Veli-Pekka Säikkäläs bild inte att det finns någon större skillnad i löneglidning mellan industrin och exempelvis transportbranschen.

– Vi ser olika utfall olika avtalsperioder och branscher. Det kan förklaras genom att avtalskonstruktionerna ser olika ut och hur många nyanställningar av personer med avtalsenligt lägre lön som gjorts. Det är för enkelt att säga att Transports avtal saknar löneglidning, säger han och vill i stället peka på att det finns andra branscher som tvärtom drabbas av sänkta löner.

– Vad vi kan se är att många kvinnodominerade branscher med snabb personalgenomströmning har negativ löneglidning även om det på individnivå är enligt märket. Märket ska garantera att alla får ordentlig löneutveckling och att inga branscher hamnar efter. Det löser vi lättare om alla är med och hjälper till med lösningar.

STOCKHOLM , SVERIGE 20241104 Facken inom industrin det gemensamma lönekravet inför 2025 års avtalsrörelse. Företrädare för de fem förbunden, Eva Guovelin, Livs, Per-Olof Sjöö, GS-Facket, Marie Nilsson, IF Metall, Peter Hellberg, Unionen och Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer, berättar om bedömningarna som ligger till grund för kravet, Foto: Pontus Lundahl / TT / Kod 10050
Facken inom industrin presenterade sina avtalskrav den 4 november 2024. När de har kommit överens med industrins arbetsgivare sätts det så kallade märket. Alltså den lönehöjning som blir normerande för hela arbetsmarknaden. Foto: Pontus Lundahl/TT

”Ökar klyftan!”

Tommy Wreeth har svårt att förstå resonemanget.

– Uttrycket ”gynnsamma marknadsförutsättningar” är alltså ett okej skäl för tjänstemän att sticka i väg lönemässigt enligt LO:s avtalssekreterare, men inte för olika grupper av arbetare? Även om det ökar klyftan mellan tjänstemän och arbetare. Det känns mest som om man försöker skydda ett krackelerande system, säger Transports förbundsordförande.

Så utvecklas lönerna

Det är svårt att se större skillnader i hur fort lönerna höjs för olika grupper. Foto: John Antonsson
Det är svårt att se större skillnader i hur fort lönerna höjs för olika grupper. Foto: John Antonsson

Inkomstklyftor. Tjänstemännens löner drar ifrån transportarbetarnas, det visar en sammanställning som Transportarbetaren gjort.

Medlingsinstitutet har hjälpt Transportarbetaren att sammanställa löneutvecklingen för arbetare inom transportsektorn, för industriarbetarna, samt för väktare och ordningsvakter. Där är det svårt att se någon större skillnad i löneutveckling mellan industrin och transportbranscherna som helhet över tidsperioden 2014 till 2023.

Det som går att se är att det finns stora skillnader mellan olika yrkesgrupper och underkategorier.

De senaste tio åren har industriarbetaryrken i privat sektor sett en löneökning på 22,2 procent. Privatanställda arbetare har fått 22,5 procents ökning och lastbilsförare 22,6 procent ökning.

Lastbilsförare har haft särskilt bra löneutveckling under de tre senast mätta åren 2021–2023, med sammanlagt 8,7 procents ökning. Under samma tidsperiod är snittet för alla privatanställda arbetare 7,4 procents löneökning, exakt samma som industriarbetarna fått. Däremot finns det vissa grupper inom industrin där löneutvecklingen överträffar snittet med några procentenheter.

Det går också att se att vissa grupper halkat efter. Ordningsvakter och väktare har haft en sämre löneutveckling än snittet. Värt att notera i lönestatistiken är ett snitt över samtliga anställda. I de fall då det skett många nyanställningar i lägre löneklasser blir snittlönerna lägre vilket kan få det att se ut som att utvecklingen varit sämre.

Den allra största skillnaden ser vi när vi jämför privatanställda arbetare och privatanställda tjänstemän.

Under perioden 2014–2024 har lönerna för privatanställda tjänstemän ökat med 27 procent, vilket är 4,5 procentenheter mer än arbetarnas löneökningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.