”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster
Close
”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg.
Close
Adhd i arbetslivet

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

Det var stunderna i lastbilshytten med morfar Stefan som väckte Cindys längtan dit. Nu är de kollegor på miljöbolaget Renova, där han jobbat i över 40 år.

– Morfar och min 65-åriga bästis Klonan är min trygghet på jobbet. Plus min lastbil, Larre. Trygghet är viktigt, att ha en förstående chef eller en nära kollega att alltid kunna gå eller ringa till, säger Cindy.

Vi träffas hemma hos mamma Jessica i villan i Floda, utanför Göteborg, som Cindy egentligen flyttat från för att bo med sambon Ville. Deras stora gemensamma passion är motocross.

Skapa förståelse

Cindy vill berätta för att skapa förståelse och hjälpa andra med adhd, add, asperger och autism. Personer som liksom hon stretar på i skolan och arbetslivet, trots olika svårigheter.

Betoningen ligger på olika eftersom ingen med diagnos är den andra lik. Alla är individer. Diagnosen definierar dig inte, betonar hon.

– Innan jag började ta adhd-medicin var jag utåtriktad och glad ena dagen och tillbakadragen nästa, fick knappt fram ett hej. Mitt humör växlade snabbt från skratt till att jag grät eller blev arg för att något gick fel. Mina känslor var extremt starka.

Att gå i affärer innebar att bombarderas av intryck. Cindy fick ont i magen och tvingades ibland rädda sig in på en toalett för att andas, vila, skölja ansiktet med vatten. På jobbet har toan också varit en tillflykt. Hon är känslig för ljud, ljus och dofter.

Diagnos på gymnasiet

Först andra året på gymnasiet fick Cindy sin diagnos, tack vare en specialpedagog. Trots att mamma Jessica redan på BVC försökt uppmärksamma personalen på att dottern var annorlunda.

Adhd bland flickor var knappt uppmärksammat, så hela grundskolan blev knepig. Cindy hade massor av energi, svårt att sitta still och blev lätt distraherad. Hon hade inga bestämda vänner eller gäng utan ”sprang runt” bland olika. Var väldigt osäker och blev mobbad.

Att få diagnosen gav först lite av en chock. En känsla av skam.

– Ingen hade ju velat hjälpa mig under hela skoltiden fast vi ropat på hjälp, säger hon.

Mamma Jessica fyller i:

Cindy Wannberg med kompisen Kakan. Hemma har hon sin franska bulldog Bella att gosa med. Foto: Justina Öster
Cindy Wannberg med kompisen Kakan. Hemma har hon sin franska bulldog Bella att gosa med. Foto: Justina Öster

– Men kommer du ihåg att du sa: Då förstår jag att jag inte varit ”normal”, inte är som alla andra?

Cindy nickar medan föräldrarnas lilla chihuahua Kakan snor kring benen under bordet, på jakt efter en godis.

Fick stort stöd

Cindy öser lovord över Motortekniska gymnasiet och sina bägge ”grymma” mentorer. Hon fick särskilt stöd redan innan diagnosutredningen var klar.

– Eftersom jag har svårt med inlärning fick jag göra mycket praktiska grejer. De lärde mig så att jag förstod innan de gick vidare med nästa grej. Gjorde allt för att underlätta för mig.

Prov fick Cindy göra i eget rum med en lärare, för att inte bli stressad av allt och alla runt omkring.

För en transportlärare fick hon ta fem minuters paus efter varje kvart och skoltiden förlängdes med fyra månader.

Fast tjänst på Renova

Att hitta rätt spår för praktik var svårt, men morfar Stefan lotsade henne till Renova. Efter praktiken fick Cindy sommarjobb och fast tjänst. Hon kör återvinning, hämtar tidningar och kontorspapper, älskar jobbet och lastbilen. Men. Att komma som enda tjej bland mestadels äldre män var tufft, liksom allt nytt hon skulle lära sig.

– Fast morfar hjälpte mig med allt. Har det varit en lång arbetsdag kan jag lägga mig i hans verkstad och vila. Min chef vet att när det blir för mycket behöver jag stänga av och gå undan. Är jag jätteledsen och stressad så tar hon mig åt sidan ett tag.

Nu har fem tjejer till anställts – och fått eget omklädningsrum.

Att berätta eller inte om sin diagnos är en svår fråga. Berättar man riskerar man att dömas ut från början, resonerar Cindy. Så hon sa inget. Men andra gången hon valdes ut för slumpvis drogtest hade hon börjat ta sin adhd-medicin. Testet gav utslag, det var dags att berätta.

Cindy talar snabbt, beskriver omvälvningen som medicinerna inneburit, som att tabletterna hjälper hjärnan att koppla av och på. Får den att fungera ”normalt”. Hon blev en annan person och därför lite osäker. men på samma gång mer social.

– Jag vågade säga till arbetsledaren om något inte var rätt, blev mig själv.

Det tog stopp

Mamma Jessica upplever att förändringen gått så snabbt att Cindy inte hunnit med, mentalt. Läkaren varnade henne för att det kunde bli tufft, att hon hade mycket att bearbeta bakåt i tiden. Men Cindy körde på, brände all energi på att göra ett bra jobb, tills det tog stopp. Nu är hon sjukskriven för att hinna ikapp sig själv.

– Jag brukar messa chefen att jag saknar Larre, min lastbil, och min tur otroligt. I morgon ska jag dit och hälsa på henne och kollegorna, åka med i lastbilen.

Lastbilen är Cindys kontor. Hon har ”pimpat” den med rosa glitter och namnskylt. Nu delar hon Larre med en kollega, men hoppas få en egen när hon kommer tillbaka. Allt ska vara på rätt plats.

– En adhd-hjärna planerar allt i förväg, som jag vill ha det fem dagar framåt. Om något ändras, som att nya körningar poppar in, blir det stressigt, kaos för mig. Det är bra om chefer till anställda med adhd ger återkoppling vid dagens slut. Många av oss jobbar så hårt för att få bekräftelse. Fråga hur vi mår, säg ”hej då” och ”vad bra du jobbade i dag”.

Bra om extra koll

Cindy kan arbeta som fem hjärnor och fem personer, säger hon. Därför får chefen gärna ha lite extra koll, så att hon inte går in i väggen. Till andra med diagnoser råder hon:

– Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån. Annars kan det gå så långt att man inte orkar leva till slut. Själv älskar jag mitt jobb och är otroligt bra på det jag gör! Den som verkligen vill köra lastbil ska satsa på det, diagnos eller inte spelar ingen roll. Jag klarade det, då kan andra också göra det.

Rätt stöd krävs

Arbetsliv. Fler och fler med adhd och autism, som asperger, kommer ut i arbetslivet. Att de inte får rätt stöd och anpassningar är ett stort slöseri med kompetens och leder till sjukskrivningar och ett stort personligt lidande, betonar Anki Sandberg.

Riksförbundet Attentions ordförande Anki Sandberg. Foto: Attention
Riksförbundet Attentions ordförande Anki Sandberg. Foto: Attention

Hon är ordförande i Riksförbundet Attention, som organiserar personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). I förbundets senaste enkätundersökning från oktober 2024 svarade 680 medlemmar på frågor om sin arbetssituation.

– Att ha ett jobb är jätteviktigt, att klara sin egen försörjning, ha kollegor och få en plats i samhället, säger Anki Sandberg.

Tio procent

Cirka tio procent av eleverna i den svenska skolan har NPF, uppger Attention. Hur många som arbetar är oklart, men det rör sig om en stor grupp som alla förlorar på att utestängas från arbetsmarknaden, menar Sandberg.

Liksom tidigare visar förbundets nya studie att personer med exempelvis adhd och asperger har svårt att få och behålla ett jobb på dagens arbetsmarknad som kräver stresstålighet, flexibilitet och social kompetens.

Tre av tio tillfrågade svarar att deras arbetssituation inte är hållbar och fyra av tio är osäkra på om de kommer att orka med sitt arbete på längre sikt.

Mer kunskap

Anki Sandberg efterfrågar mer kunskaper om funktionsnedsättningarna hos hr-anställda. Liksom att chefer och arbetskamrater är öppna och tar emot personer med NPF.

– Tydlig introduktion och arbetsledning är viktiga så att man vet vad som förväntas av en. Tydliga rutiner skapar också trygghet, liksom stöd ifall något händer så att man förstår varför det inte gick så bra.

Attention efterlyser även mer kunskaper om NPF inom facket.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Andreas Lejbro:
    20 augusti, 2025

    RE: Lisbeth Svahn.
    När man tar körkort för tung behörighet är det en del matte. Man ska räkna på bärighetsklasser, glidningskonferencier. Tre sätt att mäta volymen på godset och massa annat.
    Det är ovan matte för en nybörjare men när man ha satt sig in i det och gjort det några gånger så är det inte så svårt. På en bra utbildning får man öva mycket.
    Sen när man är chaufför så räknar man hela tiden. Hur lång tid tar det att köra, får jag plats med godset. Men har man en transportledare som inte är tappad bakom en vagn så har denne redan räknat ut det mesta. Matten som blir kvar blir snart rutin. Ungefär som att fylla diskmaskinen. Man vet nästan på förhand hur mycket som får plats och hur man ska placera disken på bästa sätt.

    Men någon som har en diagnor. kanske det tar längre tid men det är inte säkert. en bra skola ställer upp med hjälp.

  2. Andreas Lejbro:
    20 augusti, 2025

    Att ha ADHD och köra lastbil är inget problem det finns det många som gör. Arbetsgivarna borde se det som en tillgång. Då personer med ADHD oftast är energiska och arbetsvilliga. Men dom måste också vara lyhörda så dom inte kör slut på dessa personer.

    Det tråkiga är att det ska vara så svårt för tjejer att komma in i yrket. Här gubbar och transportledare måste vi skärpa oss. Välkomna nya medarbetare lär upp dom ordentligt. Det kärnar både arbetsgivare och arbetare på.

    Extra glad blev jag av "Nu har fem tjejer till anställts – och fått eget omklädningsrum." det är det inte många arbetsgivare som klarar.

  3. Lisbeth Svahn:
    28 juli, 2025

    Helt underbart att läsa och jag önskar verkligen att fler företag skulle inse vilka fantastiska personer som finns bakom en NPF diagnos. Vi har en son som har ADD. Efter art han avslutat särskolegymnasiets 4-årsprogram inom fordon, fick han ett jobb med bidrag som budförare. Det var ett jobb han trivdes med, men tyvärr lades företaget ner i vår hemstad och han blev arbetslös. Arbetsförmedlingen var ganska snabba på att ge jobb på Samhall, där jobbar han nu. Vi har sökt flera jobb som budbilschaufför, men får inte ens ett svar. Hans dröm är att ta lastbilskort, men flera jag pratat med säger att det är för svårt och för mycket matematik, vilket han inte skulle klara av. Är det någon som kan svara på om det är svårt att ta lastbilskort som vuxen om man har ADD?

  4. Maria:
    26 juni, 2025

    Då jag just i måndags blev officiellt uppsagd, på det ENDA jobbet som jag verkligen har älskat här hemma i Östersund, pga konsekvenser av just mina diagnoser som jag trodde att jag hade fått en hanterbar strategi på. Och så får jag hem just denna tidning och ser denna artikel och tänker när jag läser den att "tänk om mitt företag hade läst detta innan dom gjorde sitt officiella beslut" så kanske dom hade kunnat känna mer förtroende till mig som person istället för att jag ska behöva känna mig som en person som inte blir trodd på det jag alltid har försökt förmedla vid varje ny anställning!
    Jag har ADHD med medelsvår Autism, och det ända jobb jag verkligen älskar är att köra Lastbil eller Dumper, men pga konsekvenser av mina diagnoser så blir verkligheten för mig att jag har svårt att behålla jobb oavsett inriktning. Jag förstår verkligen dom företag jag har jobbat på som har problem med en del av dessa konsekvenser men när jag ändå är ärlig redan på intervjuer och ändå blir erbjuden jobben och sen uppsagd pga konsekvenserna som jag ändå har förvarnat om kan hända så tappar jag min egen livsgnista än mindre att jag alltid måste bevisa att jag är en pålitlig person trots mina diagnoser.!
    För mig är detta ett sjukt jobbigt scenario som jag ALLTID blir utsatt för oavsett företag som jag får jobb hos.
    Mitt Senaste jobb som va att köra både krok och liftdumper va verkligen det första jobbet jag har varit med om på hemmaplan som jag verkligen älskade och jag ville verkligen inte sabba just denna möjligheten att få må bra med ett jobb på hemmaplan som tidigare alltid har varit en enorm utmaning för mig.
    Men så dök konsekvensen jag i bakhuvudet va så himla orolig för skulle kunna hända, min hjärna reagerade inte när Alarmen löd och jag fick även i efterhand veta att trots att jag hade sovit ändå varit vaken och pratat med en forna kollega som jag inte verkligen inte minns men eftersom detta blev gång nr 2 som mitt jobb inte fick tag på mig så fick dom panik och blev super orolig för min skull men då jag själv är van vid dessa konsekvenser så får inte jag samma reaktion som dom kan få vilket jag också kan förstå!
    Men eftersom detta hände för gång nr 2 så blev jag uppsagd trots att dom tycker om mig och att jag tycker om dom!
    Men det jag vill förmedla med denna erfarenhet är att många företag behöver verkligen mer information och utbildning om hur det kan va att hantera anställda med just dessa diagnoser!
    För väldigt många personalchefer/VD, och övriga viktiga roller som tex Trafikledningen (inom just transport) kan vara personer som behöver få lära sig mer om oss med dessa diagnoser för att hitta nya upplägg eller tillvägagångssätt att hantera sin personal på. och eventuella planeringar eller någon typ av backup för oss som har dessa svårigheter.
    För är det något som vi absolut vill och behöver så är det att arbeta, trots att konsekvenserna kan va jobbiga och tuffa för företaget själv så menar vi sällan till aldrig att vara ett problem för jobbet för det är verkligen det bästa vi med dessa diagnoser verkligen behöver i våra liv!
    Då jag vet av egen erfarenhet att varje person med dessa olika NPF diagnoser är inte den andre lik så innebär detta en annorlunda utmaning för Arbetsgivare oavsett jobb!
    Istället för att bli irriterad och vilja kasta ut oss från jobbet så är det bättre att ta sig tid att förstå hur dessa människor fungerar på väldigt många olika vis. Men att ge oss tid att faktiskt kunna få den dags rutinen som krävs för varje jobb kanske mer tid än vad människans tålamod kanske har sin gräns för!
    Det är som när jag försöker förklara för dom jag själv söker jobb hos, att jag behöver en längre startsträcka än den utan NPF, och ni kommer uppleva svårigheter med mig emellanåt, men bara jag har fått tagit mig över dessa hinder så kommer jag att fungera som en av dom bästa arbetarna ni någonsin har haft. Men hittills har jag bara träffat på ett företag som har haft förståelse för människor med diagnoser men tyvärr så tog projektet slut så jag blev ändå tvungen att hitta nytt jobb.
    Jag saknar mitt senaste jobb så oerhört mycket för att jag kände verkligen att det va en inriktning i transport som verkligen kunde passa mig. Sen att ett genomsyrande problem att inte vissa dagar kunna få ha med sig sin extremt viktiga hund som kan lugna en människa som mig och jag vet att flera önskar att detta va en möjlighet oavsett yrke, för oss med diagnoser och vi kan och nästan alltid blir lugnare av att ha dom djur vi får en kontakt till, om vi har sämmre dagar eller perioder så behöver vi all icke medicinsk hjälp vi kan få som tex att få ha med oss våra djur på jobb för att kunna fungera som personer helt enkelt.
    Då många av oss har problem med både ljud, ljus, mm så kan dom vi känner att vi kan fungera med som tex hundar lr katter lr dylikt, så är det viktigt att vi på något vis ska kunna ha ett ställe där vi på arbetet kan husera våra djur om vi som speciellt inom transport inte får ha med oss djuren i hytten!
    Bara en sådan enkel sak kan hjälpa oss att få tillräckligt med ro för att få jobbets krav att fungera, men detta är långt ifrån vanligt att företag kan hjälpa till med.!
    Jag kan bara hoppas att jag finner rätt hjälp och kan få tillbaka detta jobb jag just förlorat för jag älskar verkligen det jobbet och dom underbara människorna som jobba där. men det jag kan känna är att det saknas mer kunskap på arbetet för just sådan människor som mig och hur våran problematik kan se ut i olika delar av livet. vilket jag verkligen hoppas att denna artikel kan komma att va hjälp till att ändra. Denna artikel ger mig ändå lite hopp för att folk framöver ska kunna få mer förståelse och information som krävs för att vi som ändå måste leva varje dag med dessa utmaningar kan få en trygghet även på jobbet!

  5. Anna Knautz:
    26 juni, 2025

    Heja Cindy!!!

    Min son som är 20 år och har adhd har gjort/gör samma resa som du. Skrev en artikel förra året när han blev blåst på sin första fasta anställning. Tycker att du kommit långt med att stå för din adhd och kunna ställa krav och precis som du skriver: ha en förstående arbetsgivare.
    Många kramar från
    ”Jobbiga mamman”

  6. Fredrik Ekdahl:
    21 juni, 2025

    Mycket bra beskrivning av hur det är att ha ADHD och vilka strategier man tar till för att kompensera för det. Folk som inte har insikt i det, tror ofta att det handlar om ett kontrollbehov vilket inte är fallet.

    Det är en ren och skär överlevnadsstrategi för att ha kontroll på vad man gör och för att förebygga misstag eller allmänt kaos.

    Utöver det så vill jag varna för att arbetsgivare genom chefer och HR gärna tar till just ADHDn vid till exempel mobbning och då skuldbelägger den utsatte genom att påstå att det är "personkonflikter" samt att det beror på att den med ADHDn "är svår att bemöta".

    Sådant skall man ALDRIG acceptera då det utgör diskriminering och arbetsgivaren bör i de fallen stämmas på skadestånd.

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?