Illustration: Helena Halvarsson
Close
Illustration: Helena Halvarsson
Close

Vadå avtalsrörelse?

Snabbkollen. Nu drar avtalsrörelsen i gång. Snurrar det i huvudet när du hör ord som fredsplikt, märket och sifferlösa avtal? Lugn, Transportarbetaren hjälper dig få rätsida på de viktigaste begreppen.

Avtalsrörelse

Av 685 kollektivavtal som finns i Sverige löper 500 ut under 2016. Då måste nya avtal skrivas. Alltså träffas arbetsmarknadens parter, det vill säga representanter från arbetsgivarorganisationer och representanter från fackförbunden, för att förhandla fram löner och andra villkor i de kollektivavtal som ska börja gälla när de gamla tar slut.

 

Lönebildning

Hela den process som bestämmer lönerna på arbetsmarknaden kallas för lönebildning. Där spelar både konjunkturen i samhället, lagar och kollektivavtal in.

 

Samordnade förhandlingar

Ett kollektivavtal kommer vanligtvis till genom att ett fackförbund och en arbetsgivarorganisation (till exempel Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund) förhandlar. Men en del av avtalsrörelsen går också ut på att samordna krav från flera fackförbund eller arbetsgivarorganisationer tillsammans. LO-förbunden brukar ha någon form av samordnade förhandlingar med motparten Svenskt Näringsliv.

 

Märket

En del av LO-samordningen brukar handla om nivån på löneökningar. En sån samordning kan innebära att fack och arbetsgivare kommer överens om att avtalsförhandlingarna inom andra branscher ska rätta sig efter de löneökningar som industrin kommer fram till, ”märket”. Risken, säger man, är annars att för höga löneökningar gör att Sverige tappar i konkurrenskraft, får högre inflation och högre arbetslöshet. Under avtalsperioden 2013–2016 har märket varit 6,8 procent utslaget på tre år.

 

Strandning

En tid innan kollektivavtalen löper ut sätter sig arbetsgivare och fackförbund ner och förhandlar. I vissa fall kommer parterna helt enkelt överens om ett avtal som båda skriver på. Men det är inte alltid som förhandlingarna leder till en lösning som passar båda parter.  När man inte kommer vidare längre i en förhandling säger man att den har strandat, avbrutits i oenighet.

 

Avtalslöst tillstånd

Om parterna inte kommer överens innan det gamla avtalet löper ut hamnar arbetstagarna och arbetsgivarna i avtalslöst tillstånd om de inte förlänger avtalet tillfälligt. När avtalslöst tillstånd råder får parterna ta till stridsåtgärder för att få till ett avtal som passar dem. Det är dock inte tillåtet under den tid då kollektivavtal finns. Den principen kallas fredsplikt. Skulle en grupp arbetstagare ändå strejka under tiden kallas det för vild strejk.

 

Stridsåtgärd

De stridsåtgärder som kan tas till under ett avtalslöst tillstånd är olika för de olika parterna. Arbetarna kan välja strejk – att lägga ner arbetet, eller blockad, vilket betyder att man sätter stopp för att ett visst arbete utförs. Det kan till exempel vara en övertidsblockad eller nyanställningsblockad. Arbetsgivarna kan kontra med lockout. Det betyder att arbetarna stängs ute från arbetet och inte får någon lön.

 

Tarifflöner

Transport är ett av få fackförbund som har tarifflöner i de flesta av sina avtal. Det betyder att lönen för varje anställd ökar enligt en trappa som fastställs i det centrala kollektivavtalet. Alla arbetare i samma bransch, med samma antal års erfarenhet och samma arbetsuppgifter, ska ha samma lön. Inom många andra fackförbunds kollektivavtal tillämpar man i stället individuell lönesättning. Där sätts bara grundpåslaget i centrala avtal, medan en del fördelas lokalt. Då kan den som anses ha gjort ett extra gott arbete får mer i plånboken än en arbetskamrat med samma arbete och erfarenhet.

 

Sifferlösa avtal

Under 2010-talet har allt fler fackförbund för tjänstemän och akademiker gått över till sifferlösa avtal. Det betyder att lönenivåerna inte sätts centralt och kollektivt utan bara lokalt och individuellt. En anställd kan alltså få noll kronor i löneökning medan en kollega kan få mycket mer. Skillnaden gäller också mellan olika företag, löneökningarna på ett företag kan bli mycket högre än på ett annat inom samma bransch.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Låt inte industrin diktera villkoren

Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.