Riksdagspartiernas loggor
Val 2018

Vad vill partierna?

Partienkät. Det här tycker riksdagspartierna om cabotage, strejkrätt, utbildning för bevakningspersonal och arbetstidsförkortning.

Rätten att vidta fackliga sympatiåtgärder ska begränsas.

V: Nej. Absolut inte.

S: Nej. Strejkrätten är grundläggande i den svenska modellen.

MP: Nej.

C: Ja. En proportionalitetsprincip för arbetsmarknadskonflikter bör införas.

KD: Ja. Vi vill öka proportionaliteten vid konflikter och begränsa möjligheten till sympatiåtgärder.

L: Ja. Det måste finnas en proportion i stridsåtgärder för att begränsa användning av samhällsfarliga konflikter.

M: Ja. Vi vill införa en proportionalitetsprincip vid sympatiåtgärder.

SD: Nej.

 

Nu höjs lägsta pensionsåldern gradvis till 64 år. Den behöver höjas ytterligare.

V: Nej. Först måste vi skapa ett hållbart och jämställt arbetsliv så att människor kan och orkar arbeta till pensionen.

S: Nej. Vi har inga sådana förslag.

MP: Ja. För att finansiera framtida pensioner. I samma steg vill Miljöpartiet också förkorta normalarbetstiden.

C: Ja. Vi är friskare och lever allt längre och pensionsåldern behöver anpassas därefter.

KD: Nej.

L: Ja. I takt med att medellivslängden stiger. Men det är viktigare att höja den övre gränsen, så att människor som vill jobba länge får det.

M: Ja. På sikt. I takt med att vi lever allt längre och blir allt friskare behöver vi också arbeta högre upp i åldrarna.

SD: Nej.

 

Taket i sjukförsäkringen ska höjas.

V: Ja. Vi har tillsammans med regeringen höjt taket, men ytterligare höjningar är behövliga.

S: Ja. Vi vill höja taket i sjukförsäkringen så att fler kan få ut 80 procent av inkomsten.

MP: Det är inget vi driver. Miljöpartiets långsiktiga mål är en gemensam, skattefinansierad försäkring för både sjukdom och arbetslöshet.

C: Nej. Ersättningsnivåer och regler påverkar mängden och längden på sjukskrivningarna, det visar forskning och erfarenheter.

KD: Nej.

L: Ja. När budgetutrymme och samhällsekonomin tillåter.

M: Nej. Den som är sjuk ska självklart få hjälp och stöd, men det ska också finnas drivkrafter för återgång till arbete.

SD: Nej.

 

Vid offentliga upphandlingar ska det ställas krav på lön och andra anställningsvillkor i nivå med kollektivavtalen.

V: Ja.

S: Ja.

MP: Ja.

C: Det är viktigt med schysta villkor och det måste vara upp till den upphandlande parten vilka krav som ska ställas vid respektive tillfälle. Vi vill inte reglera det från centralt håll.

KD: Ja.

L: Nej. Regelverk och enskilda upphandlingar behöver utformas så att de ger utrymme för innovation och nya aktörer, både små och stora.

M: Nej. Men vi anser att det är rimligt att vid behov ställa vissa krav gällande arbetstid, lön och semester.

SD: Ja.

 

När kommuner upphandlar sophämtning och annat miljöarbete och det sker byte av entreprenör ska personalen få följa med över.

V: Ja. De som arbetar inom offentligt finansierade verksamheter som upphandlas regelbundet ska ha samma anställningstrygghet som andra.

S: Ja.

MP: Nej. Men vi vill underlätta för de som varslas att få nya jobb.

C: Nej. Det ska vara upp till det företaget som vinner upphandlingen vilka de vill ska anställas i företaget.

KD: Nej.

L: Ja. Men det ska vara upp till arbetsgivaren och den anställda att komma överens om.

M: Nej. Vi har inga förslag om sådana krav utöver de regler som finns i dag och som skyddar anställning och villkor vid verksamhetsövergångar.

SD: Det bör vara möjligt men inte ett krav.

 

Behåll skatteavdraget för fackföreningsavgiften.

V: Ja. Det är en reform vi har drivit igenom och tycker är viktig, så den vill vi givetvis behålla.

S: Ja.

MP: Ja.

C: Nej. Vi tycker det är rimligt att staten förhåller sig neutral i förhållande till vilka föreningar människor väljer att engagera sig i.

KD: Nej. Fackanslutningen ska inte vara subventionerad av skattebetalarna.

L: Nej.

M: Nej. I stället för en skattereduktion som baseras på en persons föreningsmedlemskap är vår mening att skatten på arbete bör sänkas generellt.

SD: Nej.

 

Inför skatteavdrag på a-kasseavgiften.

V: Ja.

S: Ja.

MP: Inget vi tagit ställning till.

C: Nej. I stället för en skattereduktion på a-kasseavgift är vår mening att skatten på arbete bör sänkas generellt.

KD: Ja. Vi har föreslagit ett skatteavdrag på a-kasseavgiften för att fler ska ha en inkomstförsäkring. Det skulle vara bra både för den enskilde och det offentliga.

L: Nej. Däremot vill vi att a-kassan ska vara statlig och obligatorisk.

M: Nej. Vi har inga sådana förslag. Däremot vill Moderaterna sänka skatten för alla som arbetar, och särskilt för lägre inkomster.

SD: Nej. A-kassan bör förstatligas.

 

Skärp reglerna för arbetskraftsinvandring från länder utanför EU.

V: Ja. Människor ska inte utnyttjas och den svenska modellen ska inte urholkas.

S: Ja. Det är viktigt att inte ta hit arbetskraft som utnyttjas.

MP: Nej. Vi vill ha en öppen arbetskraftsinvandring.

C: Nej. Den som försörjer sig själv ska få stanna i Sverige. Det råder arbetskraftsbrist i allt fler branscher och arbetsgivarna är de som bäst kan bedöma vilket behov de har.

KD: Nej.

L: Nej. Svenska företag måste kunna anställa människor med nyckelkompetens från andra länder.

M: Ja. Vi vill bland annat skärpa straffen för brott mot reglerna och införa ett nytt brott: arbetskraftsmissbruk.

SD: Ja.

 

Inför kilometerskatt för vägtransporter.

V: Ja. Viktigt dock att den utformas på ett sätt så att den blir träffsäker.

S: Ja. Vi vill ersätta dagens tidsbaserade vägavgift med en vägslitageskatt. Skatten ska jämna ut konkurrensvillkoren mellan svenska och utländska åkare.

MP: Ja.

C: Nej. Kilometerskatten skulle slå hårt mot människor och företag på landsbygden eftersom den baseras på avstånd.

KD: Nej.

L: Nej.

M: Nej. Moderaterna är emot straffbeskattning av avstånd.

SD: Ja. Om svenska åkerier får sänkt skatt på drivmedel.

 

Det är dags att öppna upp för förare/företag utan tillstånd, likt Uber Pop och Heetch, att utföra persontransporter.

V: Nej.

S: Nej.

MP: Nej.

C: Vi hade velat se en mycket modernare lagstiftning för taxi och annan yrkesmässig personbefordran än den som regeringen lade för riksdagen i våras.

KD: Nej.

L: Ja. Privatpersoner ska få skjutsa andra privatpersoner mot betalning. Skatt ska betalas. En reglerad marknad för samåkning kan skapa fler enkla jobb.

M: Nej. Men Moderaterna vill göra en översyn av taxiutbildningen och taxilagstiftningen i syfte att släppa in digitaliseringen och delningsekonomin i branschen.

SD: Nej.

 

Höj utbildningskraven för bevakningspersonal.

V: Ja.

S: Ja.

MP: Ja.

C: Ja. Ett försiktigt ja.

KD: Nej. Vi har i dagsläget inga sådana förslag.

L: Ja.

M: Nej. Vi har inga sådana förslag
i nuläget. Det är dock viktigt att ordningsvakter och annan bevakningspersonal får den utbildning som krävs för att utföra uppdraget.

SD: Nej.

 

Cabotagereglerna, som möjliggör för utländska företag att köra inrikestransporter i Sverige, ska skärpas.

V: Ja. Vi vill att polisens arbete med kontroller av cabotagetransporter ska vidareutvecklas och insatserna på området kraftigt ska öka.

S: Ja. Just nu förhandlas det om nya cabotageregler inom EU och dagens system kommer att förändras. Vi vill ha en kortare tidsperiod än de fem dagar som EU-kommissionen först föreslog.

MP: Ja. Vi vill förbättra arbetsreglerna för transportsektorn inom EU.

C: Det är inte reglerna som felar utan bristen på tillsyn och möjlighet att stävja fusk mot regelverket. Sanktion vid brott mot cabotageregelverket behöver också stärkas.

KD: Nja. Vi vill se skärpning av lagarna när man bryter mot cabotagereglerna.

L: Det ska vara ordning och reda på våra vägar. Både utländska och svenska åkeriföretag ska följa de regler som gäller för tunga godstransporter.

M: Ja. Dagens cabotageregler är otillräckliga och svåra att följa upp.

SD: Ja.

 

Tandvård ska kosta lika mycket som annan sjukvård.

V: Ja.

S: Långsiktigt är en tandvård med någon form av högkostnadsskydd en bra målsättning. På kort sikt är det dyrt att finansiera.

MP: Ja. Miljöpartiets mål på sikt är att tandvården ska ha samma villkor som övrig vård.

C: Nej. Centerpartiet anser inte att det vore en rimlig prioritering.

KD: Ja. Kristdemokraterna anser att tänderna är en del av kroppen. Tandvården bör därför på längre sikt, när ekonomin tillåter, ingå i det högkostnadsskydd som finns för vanlig sjukvård.

L: Nej. Men vi vill stegvis förbättra högkostnadsskyddet.

M: Nej. Däremot behöver tandvårdsstödet ses över så att det faktiskt når dem som behöver stödet allra mest, till exempel äldre.

SD: Ja.

 

Förkorta arbetstiden till 30 timmar i veckan genom lagstiftning.

V: Ja.

S: Nej. I den svenska modellen är det parterna som träffar avtal.

MP: Vi vill sänka normalarbetstiden men vi har inte specificerat exakta timmar.

C: Nej. Vi behöver fler arbetade timmar inte färre.

KD: Nej.

L: Nej.

M: Nej. För att säkra resurser till bland annat välfärden behövs fler arbetade timmar, inte färre.

SD: Nej.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Insänt logga

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.