Tungt jobb trots alla regler

Metervis med slang att dra över stock och sten och tunga betonglock som ska skjutas åt sidan. Arbetet som slamsugbilschaufför kan stundtals vara mycket tungt. Delvis för att de arbetsmiljöregler som finns inte efterlevs.

Att flytta på brunnslock och dra slang fram till avloppsbrunnar tillhör vardagen för dem som arbetar med slamsugning. Men många fastighetsägare har alldeles för tunga lock eller brunnar som ligger för långt från vägen.

– I de nio kommuner jag har granskat har jag hittat problem i över hälften av fallen. Det rör sig om hundratals till flera tusen abonnenter i varje kommun, säger Agnita Wärn, inspektör på Arbetsmiljöverket i Stockholm.

Chauffören kan tvingas dra slangen upp till 70 meter i terräng och rucka på lock som väger över 100 kilo. Något som inte är okej enligt Arbetsmiljöverkets regler.

Ett föremål som är otympligt att lyfta får inte väga mer än 15 kilo. Kan man i stället skjuta det åt sidan är det dragkraften som begränsar. Mer än 300 Newton ska man som arbetstagare inte utsätta sig för. Men enligt arbetsmiljöverkets mätningar, kan ett brunnslock kräva en kraft på mellan 460 och 800 Newton att flytta.

De avloppsbrunnar som ska slamsugas ligger ofta utanför tätorterna, många gånger i fritidshusområden med dålig framkomlighet och tomt-er långt från närmaste väg.

Varje fastighetsägare ansvarar för att brunnslocket är barnsäkert och inte för tungt och att framkomligheten är god. Men det är kommunen och slamsugs-entreprenören som måste informera om vilka regler som gäller och ställa krav. Därför ser efterlevnaden av reglerna väldigt olika ut i olika kommuner.

I de skärgårdskomuner där Agnita Wärn arbetar var läget katastrofalt när hon gjorde en första översikt 2010.

– Det fanns ställen där slangen behövde dras 70 meter uppför ett berg på en ö, berättar hon.

Nu är målet att de värsta exempel ska åtgärdas först, i samarbete med kommunerna och dem som tömmer brunnar och tankar.  Efter hand är det tänkt att ingen slang ska behöva dras mer än tio meter på plan mark och att de tunga betongblocken ska bort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Nylander:
    5 oktober, 2020

    Hur har det gått? Så här några år senare?

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.