Lika lön för utstationerade – transporter undantas

EU. EU:s ministrar är överens om ett förslag som innebär bättre villkor för utstationerad arbetskraft. Förslaget kan börja gälla efter fyra år. Men reglerna för dem som jobbar med transporter skjuts till en annan uppgörelse.

Mötet tog mer än tio timmar. Men till slut enades EU:s medlemsländer om ett förslag till ett nytt utstationeringsdirektiv. Den som tillfälligt jobbar i ett annat EU-land än hemlandet kallas för utstationerad arbetskraft. Sedan tidigare finns vissa regler som ger arbetarna grundläggande rättigheter genom minimilöner och avtalens kärna.

Förra veckan kom sysselsättningsutskottet i EU-parlamentet överens. Nu har också EU:s ministerråd enats om ett eget förslag. Förslaget innebär att utstationerade arbetare ska ha rätt till löner och ersättningar enligt de avtal som gäller i landet där arbetarna jobbar.

Först har arbetarna rätt att vara där i tolv månader, därefter går det att förlänga i ytterligare sex. Efter det ska de utstationerade arbetarna dessutom ha rätt till försäkringar och pensionsvillkoren i värdlandet.

Enligt Sveriges Radios Ekot var till slut alla länder utom Lettland, Ungern och Polen överens.

EU:s ministrar har uttryckligen kommit överens om att transportsektorn är undantagen utstationeringsdirektivet. I stället hänvisas frågor som cabotage, kombitrafik och internationella transporter helt vidare till mobilitetspaketet och det nya kombidirektivet.

När EU-parlamentets sysselsättningsutskott som beslutade om sin hållning förra veckan kom de fram till att det tycker att det nya utstationeringsdirektivet ska gälla dem som jobbar med transporter fram till dess att de nya reglerna från det kommande mobilitetspaketet är klara.

Reglerna om utstationering är fortfarande långt bort. Enligt ministerrådets förslag ska de gälla först om fyra år. Och det sista ordet är ännu inte sagt.

Utstationeringen ska nu gå igenom en så kallad trialog där EU-parlamentet, EU-kommissionen och EU:s medlemsländer förhandlar fram ett slutgiltigt förslag.

– Det är viktigt att de har landat i principen att lika lön och villkor ska gälla, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

– Det är lång tid kvar till vi har ett beslut, frågorna om transporter är svårare eftersom det handlar om mobila arbetstagare, men jag hoppas att de nya reglerna där följer samma anda om att lika lön för lika arbete ska gälla, säger han.

Den svenska regeringens ståndpunkt har varit att värdlandets regler ska gälla. De fyra allianspartierna motsatte sig det i somras.

– Jag har lagt ner mycket tid på att argumentera och få ihop den här breda överenskommelsen med olika länder. Och där har vi faktiskt enighet om att det ska vara lika lön som gäller, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) till TT.

Moderaternas EU-parlamentariker Christoffer Fjellner är kritisk till förslaget i en kommentar till Sveriges Radios Ekot:

– Det är ett brott med den svenska modellen på arbetsmarknaden nu när EU:s lagstiftning och EU-domstolen tillåts reglera löner i Sverige, istället för arbetsmarknadens parter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så kan kontrollerna av yrkestrafiken förbättras

Åkeri. Under onsdagen presenterades en utredning om hur kontrollerna av yrkestrafik kan förbättras. Utredaren vill inte ha en ny myndighet, däremot ett tydligare uppdrag för polisen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Åkerier kör avfall – men hur är det med tillstånden?

Uppdaterad. Från Norrköpings hamn kör Skaraslättens Transport importerat avfall till Tekniska verken i Linköping. Men minst ett av åkerierna som företaget hyr in har inte tillstånd att köra avfall. Det är en åkare som dessutom är dömd för ekobrott och saknar trafiktillstånd.

Så kan kontrollerna av yrkestrafiken förbättras

Åkeri. Under onsdagen presenterades en utredning om hur kontrollerna av yrkestrafik kan förbättras. Utredaren vill inte ha en ny myndighet, däremot ett tydligare uppdrag för polisen.

Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.