Utlandschauffören som blev ordförande i förbundet
I dag avgår Lars Lindgren som ordförande för Transport. Han har jobbat i och för förbundet sedan mer än två decennier.
I dag avgår Lars Lindgren som ordförande för Transport. Han har jobbat i och för förbundet sedan mer än två decennier.
"Oerhört besviken" Transports ordförande Lars Lindgren lämnar sin post två månader före förbundets kongress. Beskedet lämnades till personalen direkt efter ett extrainkallat styrelsemöte på fredagseftermiddagen. Markus Pettersson tar över som förbundsordförande fram till kongressen i juni. Han ingår i det verkställande utskottet och har till i dag varit förbundssekreterare.
Reaktioner på avgången. Chock, ilska, sorg och uppgivenhet. Stämningen är både upprörd och dämpad i Transports led efter förbundsordförande Lars Lindgrens beslut att avgå. Flera förtroendevalda och ombudsmän avböjer att kommentera. – Förbannat tråkigt säger Patrik Östbjerg, ordförande i hamnavdelning 2.
Markus Pettersson är ny ordförande i Transport. Han tar över omedelbart efter Lars Lindgrens avgång i dag. – Vi låter en extern revisionsbyrå göra en ordentlig genomlysning av rutiner och policys i förbundet, säger han.
Hög nota. Förra året representerade Transports ordförande Lars Lindgren för drygt 75 000 kronor. På kvittona finns mat, men också alkohol. – Förbundet har en uppförandekod som uppmanar till återhållsamhet med alkohol. Men det finns faktiskt inget förbud mot att bjuda även på en avec till kaffet vid exempelvis utländska besök. Den rätten har förbundsledningen, säger Lars Lindgren.
Förnekar petning. Patrik Högberg avgår som vd i värdebolaget Loomis Sverige. Han fortsätter som regionchef för värdekoncernen i norra och östra Europa. På den fackliga sidan tolkas förändringen som att Högberg petas från vd-stolen. Men det förnekar han.
Omval. En ny period som ledare för de europeiska transportarbetarna ser ut att vänta Lars Lindgren. En enig styrelse nominerade honom i dag till omval på posten som ordförande i ETF.
Vilseleder. Många bensinstationer hyr ut stora släp och lastbilar som rymmer mängder av gods. Vad bolagen talar tyst om är att den högsta tillåtna lastvikten är låg. – De som hyr blir vilseledda. Fastnar förarna i en poliskontroll är risken stor att de blir av med körkortet, säger trafikpolis Roger Axelsson.
Fusk. Facken och Borås kommunala energibolag är överens om att det stora värme- och avloppsverket ska byggas av arbetare med schysta villkor. Transporterna ska skötas av chaufförer från seriösa åkerier. Ändå kallar riksdagspolitiker till presskonferens med rubriken: Missbruk av svenska modellen i Borås?
Dialog. Under en dag i Slovakien diskuterade fyra utsända från Transport kollektivavtal och villkor med åkeriet Bring trucking. – Vi har olika syn på vilka avtal företaget borde ha, säger Magnus Falk, Transports internationella sekreterare. Men vi fortsätter dialogen.