Ett av buden har fått i uppdrag att köra sju timmar i sträck i en kall dragig Paxterbil. Han pratar oroligt med transportombudet Robert Kozana (till höger). Foto: Justina Öster
Close
Ett av buden har fått i uppdrag att köra sju timmar i sträck i en kall dragig Paxterbil. Han pratar oroligt med transportombudet Robert Kozana (till höger).
Close

Stort missnöje på Premo

Tidningsbud. Det jäser bland tidningsbuden på Premo i Stockholm. Buden är arga över missade utbetalningar av extratid, fordon som gör dem sjuka, brist på arbetskläder, chefer som favoriserar och trakasserar och en rörig omorganisation med nedskuren tid för vissa.

Mikael Ladman, ombudsman i Transports Stockholms­avdelning. Foto: Justina Öster
Mikael Ladman, ombudsman i Transports Stockholms­avdelning. Foto: Justina Öster

Efter signaler om utbrett missnöje drog facket i gång ett uppsökeriprojekt på distributionsbolaget Premo i Stockholm. Projektet pågick från november 2022 till sommaren 2023. Det innebar att företagets heltidsanställda skyddsombud, Håkan Norborg, tillsammans med ombudsmän och regionala skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning besökte bolagets totalt 30 filialer för att prata med de anställda.

En rad fel uppdagades och det visade sig att distributörerna inte mådde så bra på jobbet, vilket facket framförde till Premos ledning.

Men Transports representanter fick också ta emot hård kritik.

Jörgen Svensson, tidningsbud och ­ facklig representant på Brommafilialen. Foto: Justina Öster
Jörgen Svensson, tidningsbud och ­
facklig representant på Brommafilialen. Foto: Justina Öster

– Jag har aldrig i mitt liv blivit så utskälld. Buden var arga över att facket ”inte visat sig” tidigare. De känner sig lurade på sin lön, är arga över arbetsmiljön. Och jag förstår dem. Vi gör nu vårt bästa för att komma till rätta med bristerna, säger ombudsman Mikael Ladman.

Håkan Norborg säger att han jobbat i 15 år med frågan om extratid.

– Arbetsgivaren betalar fel ersättning och det går oerhört trögt att åtgärda. Buden behöver också kontakta facket när de får problem. Gör de inte det tror ledningen att allt är bra, säger han.

Samtidigt planerar Transport en ny turné med besök på Premos filialer.

För Robert Kozana ledde en omorganisation till cirka 10 00 kronor i sänkt månadslön. Han kämpar för att buden ska få rätt ersättning för extratid. ”Vi motarbetar inte företaget, önskar bara att Premo visade mer samarbetsvilja”, säger han som trivs med kollegorna. Foto: Justina Öster
För Robert Kozana ledde en omorganisation till cirka 10 000 kronor i sänkt månadslön. Han kämpar för att buden ska få rätt ersättning för extratid. ”Vi motarbetar inte företaget, önskar bara att Premo visade mer samarbetsvilja”, säger han som trivs med kollegorna. Foto: Justina Öster

Här är stötestenarna

# Problem med extratiden Att anmäla, registrera på rätt sätt och få ersättning för extra arbetad tid, enligt kollektivavtalet, har varit en segdragen historia.

Här finns flera ingångar. För det första känner inte alla bud till att de måste kontakta sin arbetsledare för att få klartecken att arbeta extra tid.

För det andra kan enhetschefen registrera tiden fel. Tidningsbud vittnar också om att bud som begär rätt ersättning inte längre får jobba extratid. Den går i stället till kollegor som jobbar för lägre ersättning. Dessutom är reglerna i kollektivavtalet krångliga att förstå.

2021 begärde facket en förhandling med arbetsgivaren om extratiden, berättar tidnings- och transportombuden Robert Kozana och Jörgen Svensson.

Sergiu Danila och kollegan hastar om varandra för att prenumeranter och beställare ska få sina tidningar och paket. Foto: Justina Öster
Sergiu Danila och kollegan hastar om varandra för att prenumeranter och beställare ska få sina tidningar och paket. Foto: Justina Öster

– Där lyckades vi utverka mandat att få gå igenom löneutbetalningarna till buden bakåt i tiden, från mars 2021 till mars 2023. En koll 15 år bakåt i tiden hade blivit väldigt dyr för arbetsgivaren, säger de.

Efter förhandlingen höll Premo en löneutbildning för alla anställda.

Därmed anser Kozana och Svensson att alla arbetsledare nu ska ha tillräcklig

kunskap för att betala ut rätt lön.

– Ändå har det visat sig att många fortsatt att betala fel.

Robert Kozana ger ett exempel för att förklara extraersättningen:

Säg att du har 4 timmar i schemalagd tid. Kollegan är sjuk och du tar över halva hans trakt (2 timmar). Det vill säga totalt 6 timmar.

Men du hinner inte färdigt, ringer din filialförman och säger att du behöver 30 minuter i extratid. Förmannen säger: Kör på. Då ska du ha 50 procent i påslag på timlönen för de första två timmarna från kollegan. Men för den sista extra halvtimmen ska du ersättas med 150 procent gånger din timlön.

– Före omorganisationen var jag föreståndare på Ekeröfilialen. När jag fick veta att arbetsgivaren snuvat mig och kollegorna lärde jag mig avtalet och kontaktade facket. Sen införde jag rätt betalning på filialen, säger Robert Kozana.

På väg ut i natten med tidningar och paket. Den första snön har fallit utanför Ekeröfilialen i västra Stockholm. Termometern når bara upp i några grader och en hård, råkall vind blåser. Foto: Justina Öster
På väg ut i natten med tidningar och paket. Den första snön har fallit utanför Ekeröfilialen i västra Stockholm. Termometern når bara upp i några grader och en hård, råkall vind blåser. Foto: Justina Öster

Han och Jörgen Svensson uppskattar att buden gått miste om hundratusentals kronor per år i lön.

– Vi är rädda att felen görs medvetet för att spara pengar åt Premo.

Facket valde ut ett bud som pilotfall. Tanken var att bolaget skulle rätta till de fel som uppdagades i den personens lönespecifikationer hos alla bud. Men förhandlingarna med arbetsgivaren ledde ingen vart. Premos linje var i stället att bud som ville rätta sina lönespecar skulle vända sig enskilt till HR-avdelningen.

Kozana fick fullmakt att förhandla för tidningsbudet som uppskattas ha fått 25 000 kronor för lite i lön. Ett steg på vägen, men oerhört mycket arbete återstår, summerar Robert Kozana.

– Ska vi fortsätta förhandla för ett bud i taget så kommer vi att få hålla på till 2030, säger Mikael Ladman.

Victoria Robler har lastat pirran full och styr mot budbilen för lossning. Natten mot fredagar är det extra mycket tidningar och de lila säckarna fylls snart till brädden med paket. Foto: Justina Öster
Victoria Robler har lastat pirran full och styr mot budbilen för lossning. Natten mot fredagar är det extra mycket tidningar och de lila säckarna fylls snart till brädden med paket. Foto: Justina Öster

# Omorganisation och hyvlade tjänster Premo genomförde en omorganisation med start i november 2022. De tidigare filialföreståndarna byttes ut mot enhetschefer, en på varje filial. Hyvling av tjänster anser Transport och kritiserar att föreståndarna inte fick chans att söka de nya tjänsterna.

Den 16 januari i år deklarerade företaget att omorganisationen var genomförd.

– Men de nya tjänsterna som enhetschefer utlystes inte, så de tidigare filialföreståndarna fick inte möjlighet att söka dem och behålla sin sysselsättningsgrad. Alla handplockades av ledningen, säger Mikael Ladman.

Han målar upp en rörig situation med olika besked och dålig kommunikation.

Transportombuden Robert Kozana och Jörgen Svensson hör till de tidigare föreståndarna. Efter ett halvårs omställningstid har de gått från nästan heltid (96 procent) till en dryg halvtid (58 procent). En kännbar lönesänkning på cirka 9 000–10 000 kronor i månaden.

– Premo ”glömde” att informera oss. Jag blev aldrig uppsagd från föreståndartjänsten, säger Robert Kozana.

Eftersom fack och arbetsgivare inte kom överens vid de lokala förhandlingarna har frågan nu lyfts till central nivå.

Transportombudet Robert Kozana tar en paus utanför filialen.. Foto: Justina Öster
Att arbeta fackligt har också lett till bestraffning, hävdar transportombudet Robert Kozana.

# Stora brister i fysiska arbetsmiljön Vintern är på ingång.
– Det är redan kallt och buden fryser, så fungerande arbetskläder behövs. Men arbetsgivaren är sent ute och det går oerhört trögt, säger skyddsombudet Håkan Norberg.

Lämpliga arbetskläder är prio ett, enligt honom.

– Riktiga vinterjackor, riktiga skor och riktiga handskar. Jag har tjatat om det i tre år men företaget har ännu inte distribuerat det till alla, säger Håkan Norberg.

Ombudsman Mikael Ladman lyfter företagets så kallade Paxterbilar som är öppna på bägge sidor, som golfbilar.

– Tidningsbuden sitter i ständigt vinddrag, lägg till det slask och snö. De blir genomfrusna och förkylda utan riktiga vinterkläder och behöver dörrar som kan stängas! säger Mikael Ladman.

I förlängningen leder det till besvär i händer, knän och leder. Plåten som buden har fötterna på leder dessutom kylan in i kroppen, förklarar Ladman. Han är också kritisk till skitiga provisoriska lokaler på vissa filialer.

Tidningsbudet Saad Ur Rehman på Ekeröfilialen är sjuk igen på grund av draget i Paxterbilarna och uteblivna arbetskläder.

– Paxterbilarna fungerar inte på vintern. Vi blir sjuka! Fast är du sjuk ofta kan du få en varning. Plus att du förlorar arbetsinkomst, säger han.

Saad Ur Rehman är förtvivlad över korsdraget, vintertid, i de eldrivna dörrlösa Paxterbilar som bolaget stolt visar upp på sin webb. ”Vi blir sjuka och har bett om riktiga vinterkläder i tre år, men bolaget säger att de inte har råd. Är vi sjuka ofta kan vi får varningar”, säger han.
Saad Ur Rehman är förtvivlad över korsdraget, vintertid, i de eldrivna dörrlösa Paxterbilar som bolaget stolt visar upp på sin webb. ”Vi blir sjuka och har bett om riktiga vinterkläder i tre år, men bolaget säger att de inte har råd. Är vi sjuka ofta kan vi får varningar”, säger han. Foto: Justina Öster

# Problem med psykiska arbetsmiljön Bud och fackliga representanter vittnar om trakasserier och hot från vissa av Premos chefer. Att arbeta fackligt har också lett till bestraffning, hävdar transportombuden Robert Kozana och Jörgen Svensson.

– På Premo jobbar många migrantarbetare som är i extrem beroendeställning. Det leder till en utbredd tystnadskultur, säger Jörgen Svensson.

Jörgen Svensson berättar att han själv drabbats av mobbning och utfrysning och vittnar om chefer som skrämmer och hotar tidningsbud på vissa trakter.

Facklig info – och lapp om stormöte med enhets- och regionchef klockan 00.30 på grund av missnöjet bland buden. Transportarbetaren släpptes inte in. Foto: Justina Öster
Facklig info – och lapp om stormöte med enhets- och regionchef klockan 00.30 på grund av missnöjet bland buden. Transportarbetaren släpptes inte in. Foto: Justina Öster

– Det finns enhetschefer och regionchefer som uppträder sektliknande, man måste vara följsam och inte säga emot, säger Jörgen Svensson.

2016 infördes en ny föreskrift på Arbetsmiljöverket om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den lägger stort ansvar för den psykosociala arbetsmiljön på arbetsgivarna.

I ett mejl till Premos vd Jan Persson skriver 26 bud om problemen på Brommafilialen. Tidigare trivdes de bra men med den nya chefen, efter omorganisationen, har sjukskrivningarna ”ökat markant”, skriver de. ”Folk känner sig otrygga, det delas ut varningar som upplevs som godtyckliga. Det finns en uppenbar favorisering av ’det egna laget’ när distrikt och arbetsuppgifter delas ut. Erfarenhet och kunnande räknas inte längre. De som inte gillas får sämre villkor än andra.”

Buden är nu ”rädda för att säga vad de tycker av rädsla för att bli bestraffade”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Roksana:
    23 juni, 2024

    Jobbar 15 år på premo, tycker jättemycket om jobbet men den som händer på sistone är en rent katastrof. Premo är respektlöst mot oss tidningsbud, de bryr sig inte om oss, ingen pratar med oss, elbilar funkar inte på vintertiden när man kör trakten över 100 km, skor som vi får är jättedålig kvalitet, hela tiden Premo klippa tiden på trakterna med förklaringen att vi har mindre tidningar men ingen räknar att vi har mer paketet. Jag förstår inte hur en arbetsgivare kan vara så respektlös mot sina arbetare. Vi som jobbar och som är missnöjda skulle träffas alla och ha ett möte med vd Ppremo eller göra strejk så då de förstår att utan oss tidningsbud, Premo skulle funkar inte.

  2. Carl Burai:
    7 juni, 2024

    Det är absolut sant och 100 % håller med . Nu vi måste göra nånting för att Sverige kommer inte drabbas nere till helvete . Vi som vaknar och vill ha en bättre arbetsmiljö kämpa vi hårt som kommer bra i framtiden.

  3. Muhammad Luqman:
    11 december, 2023

    Yes, I agree that Premo often makes mistakes regarding overtime payment. sometimes even the manager doesn't report the extra time. If a manager does not like you or you tell the unit manager that I will not work overtime unless you pay me the overtime rate. then the manager reduces your work hours and does not allow you any extra work

  4. Justina Öster:
    29 november, 2023

    Premos paxter cars used in cold weather has become a death trap. Now I am having a back pain because using the paxter in the cold is not good.

  5. Peter Jansson:
    26 november, 2023

    Jag har påtalat det tidigare och det är att är man inte nöjd med sin arbetsgivare så är det bästa man kan göra att byta arbetsgivare och se till att man är attraktiv på arbetsmarknaden med sin kompetens och kunskap.Får man inte ordning och reda på sin arbetsplats och rätt ersättning för utfört arbete så är det bara att byta arbetsgivare så enkelt är det.

  6. Saeed:
    10 november, 2023

    Det är riktigt att Premo är ett hårt jobb och tråkigt. Jag har jobbat på Premo 4 år jag inte tjäna bra lön. När jag kommer på morgonen jag lämna mitt barn på skolan när jag kommer tillbaka hem klockan blir tio jag blir mycket trött. Sen jag vaknar klockan fyra och jag hämtar mitt barn. Jag kan inte jobba på dagen eftersom jag måste sova. Premo måste betala mer lön mer än för dagjobb eftersom man blir sjuk flera gånger om året och betalar hyra för lägenhet och mat. Lönen måste vara 250 kr per timme. Jag är missnöjd, jag jobbar i Åkersberga
    Tack Mvh S

Lästips:

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.