Illustration: Helena Halvarsson
Close
Illustration: Helena Halvarsson
Close

Starta fackklubb på jobbet!

Snabbkollen. Vill du förändra något på din arbetsplats? Finns det en fackklubb? Annars kan ett första steg vara att starta en. Så här gör du!

1. Hitta intresserade

Börja med att prata med dina kollegor. Är de med i facket? Eller vill de gå med? Är de intresserade av att engagera sig för en bättre arbetsplats? Och har de tid?

– Det kan vara lättare att engagera kollegorna kring en specifik fråga som ni vill förändra. Tycker ni att det är för jäkligt att företaget tar betalt för kaffet i fikarummet? Börja där, säger Johanna Bergsten, som bland annat arbetar med att stötta nya fackklubbar på Transports avdelning 32 i Sundsvall.

 

2. Kalla till ett möte

Bjud in dina kollegor till ett informellt möte där ni kan prata ihop er om vad ni vill. Vad är syftet med att starta en klubb? Vilka problem har ni på arbetsplatsen? Hur ser tidsplanen ut?

 

3. Bilda en informell sammanslutning

Innan ni tar kontakt med avdelningen och tar itu med de formella stegen för att starta en klubb kan det vara bra att ni är samkörda. Slut er samman till en informell grupp, utan krav på stadgar och regler, och fortsätt att träffas då och då.

– Det kan vara bra att provköra lite innan man tar kontakt med avdelningen. Det ger gruppen en chans att prata ihop sig ännu mer om vad man vill och vart man ska, säger Johanna Bergsten.

 

4. Kontakta avdelningen

Boka in ett möte med er lokala Transportavdelning. Där finns förtroendevalda och anställda som vet allt om hur man formellt går tillväga för att dra i gång en fackklubb på arbetsplatsen.

 

5. Det måste inte vara en klubb

Jobbar du på en liten arbetsplats kanske inte en fackklubb på företaget är rätt sätt att engagera sig. För att starta en klubb krävs självklart att antalet engagerade medlemmar är tillräckligt många för att fylla upp en styrelse. Men det finns andra sätt att engagera sig. På flera platser finns branschöverskridande klubbar. Där samlas anställda på små arbetsplatser som jobbar inom samma bransch. Finns det ingen sån klubb kan du också engagera dig direkt i din sektion. Och även de som är för få för att starta en klubb kan samlas kring fackliga frågor på arbetsplatsen.

– Det finns inget som säger att man inte kan organisera sig utan att ha en klubb. Man kan till exempel starta en kommitté, som är en mindre formell sammanslutning, säger Johanna Bergsten.

 

6. Utbilda er!

När arbetet med att starta klubben är i rullning är det viktigt att ni som startar den lär er mer om vad det innebär att arbeta fackligt. I samarbete med avdelningen hittar ni rätt kurser för blivande styrelse och medlemmar i klubben.

 

7. Glöm inte att ha kul!

Att engagera sig fackligt handlar inte bara om att förändra missförhållanden. Tillåt er att ha kul när ni träffas och glöm inte att det kan ta tid att nå förändring.

– Att ha en klubb handlar inte bara om att bråka med chefen, man måste ha lite roligt också och fira sina vinster, säger Johanna Bergsten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.