”Det är som en oskriven regel att man är trevlig mot varandra, annars skulle det inte fungera att arbeta här”, säger Peter Svensson (till vänster) på OKQ8-macken strax söder om Varberg. Kollegan Mattias Andersson håller med. Foto: Lilly Hallberg
Close
”Det är som en oskriven regel att man är trevlig mot varandra, annars skulle det inte fungera att arbeta här”, säger Peter Svensson (till vänster) på OKQ8-macken strax söder om Varberg. Kollegan Mattias Andersson håller med.
Close

Skönt tonläge på macken

Arbetsmiljö. Hövlighet gentemot varandra är en förutsättning för att klara jobbet. Det säger personal vid bensinstationen utmed E6:an söder om Varberg.

Flera yrkesförare tipsar om OKQ8 vid Björkäng vägkrog som ett bra ställe att prata om hövlighet på jobbet som arbetsmiljöfråga. Personalen är omvittnat kunnig – och trevlig. Men är de lika trevliga mot varandra?

– Ja, det skulle jag säga. Vi har ett bra tonläge här, är schysta mot varandra, säger Mattias Andersson.

Hans något yngre kollega Peter Andersson instämmer:

– Det skulle inte gå att vara trevlig mot kunderna om man inte är det mot de andra som jobbar. Alla här ställer upp för varandra, vi känner ju varandra rätt väl.

Oskriven regel vara snäll

Båda talar om kulturen på sin arbetsplats som något som tycks sitta i väggarna, på ett positivt vis.

– Ja, det är som en oskriven regel att vara snäll, annars skulle man inte kunna vara kvar, säger Peter.

I bensinstationens butik är de sex personer som arbetar, plus extrapersonal. De ordinarie växlar mellan att jobba morgon och kväll, och är alltid minst två. Butiken stänger vid midnatt alla veckans dagar, förutom lördagar då det är tidig hemgång: klockan 21.

– Det finns ju ingen som tjänar på att man var otrevlig mot varandra på jobbet. Jag tror att det oftare blir problem på en större arbetsplats, med gruppbildningar och så. Här är vi en liten tajt grupp där alla ingår, säger Mattias.

– Vi ställer upp för varandra, kan hoppa in om någon blir sjuk eller om det behövs av andra anledningar. Det är rätt mycket av frihet under ansvar här. Och vi litar på varandra – vi är ju gänget som sköter stället!

Björkäng vägkrog

Samtidigt är OKQ8-macken strax söder om Varberg en del av en större anläggning tillsammans med Björkäng vägkrog, som ryms i samma byggnad. På den stora parkeringen intill står ett fyrtiotal långtradare parkerade den kväll Transportarbetaren hälsar på, och det är en strid ström av inte minst tung trafik till och från Björkäng. Eller nya Björkäng vägkrog, egentligen – namnet fick följa med då anläggningen flyttade från samhället vid gamla E6:an upp till nya motorvägen.

– Pandemin har betytt färre kunder, men vi har mycket lastbilschaufförer så vi har ändå haft att göra, säger Peter.

Han började sommarjobba för tio år sedan, och fortsatte sedan arbeta i butiken efter gymnasiet. I dag jobbar Peter Svensson 80 procent.

”Schyst ton här”

Mattias Andersson har arbetat på macken i åtta år.

– Det har varit schyst ton här hela tiden, säger Mattias.

Han tror att det generellt skett en förbättring på den fronten på många arbetsplatser de senaste årtiondena.

– På 1970-talet och tidigt 80-tal var det nog tuffare, en mer sexistisk jargong överlag. Det förekommer inte nu. Här är det ingen som kommenterar tuttar eller drar några grova skämt.

De har ofta skoj ändå på jobbet, poängterar båda. Trivs tillsammans, utan att umgås regelbundet utanför arbetsplatsen – ”det är knappast så att några åker och fiskar tillsammans varje helg”. Men en och annan after work och golfrunda har det blivit med kollegorna från bensinstationen genom åren. Och den nivån uppskattar killarna i kassan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

OKQ8:s nya vätgasstation för tung trafik vid Falutorget i Göteborg. Den ska kunna leverera upp till 1 500 kilo grön vätgas per dygn, vilket uppges räcka till cirka 20 tunga lastbilar. Foto: Justina Öster

Ny vätgasmack i Göteborg – ett steg mot mindre utsläpp

Vätgas. I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.