Illustration: Helena Halvarsson
Close
Illustration: Helena Halvarsson
Close

Sju tips för dig som är ny i facket

Snabbkollen. Har du gått med i facket? Som ny i Transport är du en av över 60 000 medlemmar som tillsammans arbetar för ett bättre arbetsliv. Att Transport arbetar för bättre lön, villkor och arbetsmiljö känner du kanske redan till. Men med medlemskapet följer också mer okända förmåner. Här är några av dem!

1. Bli expert på dina försäkringar!

Visste du att du är försäkrad genom facket? Alla medlemmar får automatiskt en hemförsäkring i Folksam och en inkomstförsäkring som ger dig extra pengar om du blir av med jobbet. Men det finns mer att hämta, till exempel om du är sjuk en längre tid eller föräldraledig.

Det bästa sättet att få koll på de försäkringar du har rätt till är ett samtal med en försäkringsinformatör. Boka en försäkringskvart med en av Transports informatörer så får du veta det du behöver.

Gå in på forsakringskvart.lo.se eller kontakta din avdelning och boka en tid. Kontaktinfo finns på www.transport.se.

 

2. Ta ett banklån!

Som medlem i Transport har du, precis som andra medlemmar i ett LO-, TCO-, eller Saco-förbund, rätt till förmånliga medlemslån i några av Sveriges stora banker. Med medlemslånet får du lägre ränta och det finns inget krav på säkerhet.

 

3. Gå en kurs!

Som medlem i ett fackförbund har du stora möjligheter att hela tiden lära dig mer, både om hur facket fungerar och om dina rättigheter på jobbet. Men också om kultur och internationella frågor.

”Läs för mig pappa” och ”Ungdomsforum” är exempel på utbildningar som du genom facket kan gå helt gratis och med bibehållen lön.

Ta kontakt med din avdelning, eller titta i avdelningsrutorna längst bak i tidningen, så får du koll på när nästa kurs eller utbildning ges.

 

4. Få pengar för att värva en kompis!

Du har valt att vara med i Transport, men hur är det med kollegorna? Om du värvar en kompis som medlem i Transport, får du faktiskt pengar tillbaka.

För varje person som blir medlem genom dig får du ett presentkort värt 200 kronor.

 

5. Ladda ner en ljudbok!

Gillar du att läsa böcker med öronen?

På Transports hemsida kan du som medlem logga in och ladda ner flera olika ljudböcker till din telefon eller dator.

Lyssna till exempel på vår krönikör David Ericssons thriller om åkerivärlden, eller författaren Bernt-Olov Anderssons skröna om livet på landsbygden under 1950-talet.

 

6. Få svar på tal om jobbet!

Har du en fråga om arbetsmiljö? Om din lön? Eller vill du veta mer om vad ett kollektivavtal är?

Som medlem i Transport kan du när som helst mellan åtta på morgonen och sex på kvällen på vardagar ringa till förbundets svarstelefon, Transport på direkten. Där svarar kunniga transportmedarbetare på både små och stora frågor.

Ring på nummer 010-480 30 00.

 

7. Hyr en stuga!

Inga planer för semestern? Genom ditt medlemskap i Transport har du tillgång till fritidsbostäder för både vinter- och sommarsemestern. Förbundet har stugor på västkusten och i Dalarna, som du som medlem kan hyra till ett bra pris. Genom LO kan du också hyra stugor i Italien.

Arbetar du som tidningsbud finns semesterstugor att hyra på ännu fler ställen i Sverige.

 

Sist men inte minst… så får du ju tidningen Transportarbetaren hem i brevlådan elva gånger per år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Tjänsteförmåner, illustration av Mattias Käll

Förmån eller fälla – så funkar tjänstefringisarna

Förmåner. Hur stor vinst är det egentligen med bilen som arbetsgivaren ”bjuder” på? Och ger fri surf på jobbmobilen rätt att surfa hur mycket som helst, på vad som helst? Tjänsteförmåner ger inte vinst varje gång till den anställda.

Transport ser över regelverken

Tydliga regler. Skriv ner en policy för hur tjänstebostäder ska köpas och säljas. Hur anställda veckopendlare ska tilldelas en lägenhet – och hur kontrakten ska sägas upp. Förslaget kommer till Transport från den revisionsfirma som fått uppdraget att se över regler, rutiner och policyer.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.